Näkökulma: Mercedeksen tarve selittää Lewis Hamiltonin ongelmia menee jo yli ymmärryksen – ja kertoo F1-mestarin vielä kummallisemmasta hauraudesta

Mercedeksen kiireinen tiedottaminen Lewis Hamiltonin auton kokemista vaurioista Australian F1-kisassa oli jo itsessään lähinnä kuljettajan rauhoittamiseksi tehty paikkailu, mutta kun asiaan palataan vielä seuraavalla viikolla, täytyy alkaa jo huolestua mestarikuskin ylisuureksi korostuneesta asemasta tiimin sisällä.

Hamilton alkoi nopeasti jäädä tallikaverinsa Valtteri Bottaksen vauhdista F1-kauden avanneessa Australian osakilpailussa. Ensimmäinen syy tähän oli suomalaisen loistava lähtökiihdytys, jolla hän onnistui nappaamaan ykköspaikan toiselta Mercedekseltä jo ennen kuin varikkosuora yhtyi pääsuoraan – siis hyvissä ajoin ennen ensimmäiseen mutkaan taittamista.

Ero autojen välillä alkoi nopeasti kasvaa Bottaksen päästyä ajamaan puhtaassa ilmassa. Kierroksella neljä sitä oli 1,4 sekuntia ja kierroksella kymmenen jo yli 3,7 sekuntia. Kun Hamilton tuntui jäävän Red Bullin Max Verstappenin uhkaamaksi, Mercedes päätti ottaa hänet sisään jo kierroksella 15.

Kyseessä on yksi lajin historian suurimmista nimistä, joka on kehoonsa tatuoidun sloganin ”Still I Rise” mukaisesti pystynyt aina nostamaan tasoaan, kun häntä on eniten uhattu ja kyseenalaistettu. Niin tulee käymään nytkin, joten miksi kaikki suojelu?

Kisan jälkeen Hamilton kertoi jättäneensä lopun ratkenneessa tilanteessa tarkoituksella väliä Bottakseen, millä hän onnistui mukavasti vähättelemään tallikaverinsa hankkimaa liki 21 sekunnin voittomarginaalia.

Tämä ei silti riittänyt, sillä pian tiimi kiirehti raportoimaan, että Hamiltonin auton pohjalevystä oli löytynyt vaurio, joka vaikutti merkittävästi auton aerodynamiikkaan ja koko ajobalanssiin.

Alla Mercedes-strategisti James Vowlesin puheenvuoro Lewis Hamiltonin auton vaurioista (juttu jatkuun videon jälkeen).

* * *

Ei pidä liikaa epäillä Mersun sanomisia, koska tällaiset iskut (vaikkakin tässä tapauksessa Hamiltonin oman kanttarin yli ajamisen seurauksena tulleet) ovat varmasti omiaan heikentämään auton menoa, mutta asiassa huvittaa lähinnä tarve puolustella viisinkertaista maailmanmestaria heti pientenkin vastoinkäymisten ilmetessä.

Olisiko Mercedes ikinä tullut puoli tuntia kaksoisvoiton jälkeen kertomaan asiasta, jos kyse olisi ollut Valtteri Bottaksen auton viasta? Olisiko niin päin kääntynyttä asetelmaa tarvinnut selittää millään tavoin? Tuskin.

Lewis Hamilton on kaikesta menestyksestään huolimatta yhä äärimmäisen hauras kaikelle epäilykselle, joita ratatapahtumat hänen tielleen heittävät. Jos auton vauhti ei vastaa odotettua, Hamilton haluaa asiaan vastauksen jo kisan aikana – ja tietysti julkisesti tiimiradiossa, niin että kaikki kuulevat selityksen tuoreeltaan.

Hän on valmis heittämään huonon taktiikkaratkaisun myötä koko strategisen ryhmän bussin alle pitääkseen oman kilpa-ajajan kilpensä tahrattomana. Siksi asiaan palaaminen vielä keskiviikkona Mercedeksen sosiaalisen median kanavissa herättää kysymyksen siitä, onko Hamiltonia oikeasti tarve puolustella näin paljon?

Kyseessä on yksi lajin historian suurimmista nimistä, joka on kehoonsa tatuoidun sloganin ”Still I Rise” mukaisesti pystynyt aina nostamaan tasoaan, kun häntä on eniten uhattu ja kyseenalaistettu. Niin tulee käymään nytkin, joten miksi kaikki suojelu?

Vai tietääkö Hamilton itsekin sen, että hänen kokemansa vaikeudet eivät ehkä ole olleet lajin mittakaavassa koskaan niin valtavia kuin hän tahtoo esittää?

Lue myös:

    Uusimmat