Miten tehdään limaa? Miten ne Finlandian sanat menivätkään? Mikä on bae? Länsimetro? Muun muassa nämä kiinnostivat suomalaisia Googlessa vuonna 2017.
– Suomessa tehdään vuosittain yli kymmenen miljardia hakua Googlen hakukoneella. Siksi ne kertovat hyvin siitä mikä meitä suomalaisia on kuluneen vuoden aikana todella kiinnostanut, kertoo Googlen analyytikko Jaakko Pihlaja.
– Käytämme hakua kun haluamme tietää jostain asiasta, oppia uutta, löytää paikkoja tai ostaa jotain. Haku on muuttunut jatkuvasti keskustelevampaan suuntaan. Ihmiset etsivät suoria vastauksia heitä askarruttaviin kysymyksiin joko kirjoittaen tai entistä useammin myös suoraan ääneen puhuen. Kysymyksen sisältävät haut ovat lisääntyneet 50 prosenttia viime vuodesta.
Entä mikä meitä suomalaisia sitten tänä vuonna kiinnosti? Ainakin Suomen 100-vuotisjuhlat, kuntavaalit, Katalonian tapahtumat, Länsimetro, hurrikaani Irma sekä Mayweather vs McGregor -nyrkkeilyottelu elokuussa. Sen suhteelliset hakumäärät nousivat ennen ottelua ja sen aikana jopa suuremmiksi kuin suurlajien jalkapallo tai jääkiekko sillä hetkellä.
Iitsenäisyyden juhlavuoden teemaan liittyen suomalaisia kiinnosti Tuntemattoman sotilaan lisäksi Finlandia-hymni, Suomen lippu, itsenäisyyspäivän menu, lista Suomen presidenteistä, Maamme-laulun sanat sekä Saana-tunturin valaisu.
Liman teko ja Fidget spinner nousivat esiin kun tarkasteltiin erilaisia kysymyksen sisältäviä hakuja. Listalta löytyvät myös perinteiset, syvälle ihmisyyden perustarpeisiin ulottuvat haut kuten “miten saada poikaystävä”, “mikä on elämän tarkoitus”, “mitä tehdä kun on tylsää”, “mitä nainen haluaa” ja “onko Länsimetro valmis”. Fidget spinner oli myös kaupallisten hakujen ykkönen mikä kertonee ilmiön laajuudesta.
