Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Miksi tuulilasit hajoavat nykyisin niin helposti?

Julkaistu 20.05.2016 17:56

MTV LIFESTYLE

Kysy Liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ja muut liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Vastaajana Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Miksi tuulilasit hajoavat nykyisin niin helposti? 

Vastaus: Tuulilasi vaikuttaa ajamisen turvallisuuteen. Naarmuuntunut tai rikkinäinen tuulilasi häiritsee havainnointia autosta ulos – erityisesti ajettaessa haasteellisissa valaistusolosuhteissa, kuten pimeällä tai vasta-aurinkoon. Nykyautojen tuulilasit ovat myös osa kantavaa korirakennetta. Ne jäykistävät auton koria sekä ajettaessa että mahdollisessa onnettomuustilanteessa.

Autoteollisuuden tavoitteena taloudellisuus ja pienet päästöt

Autoteollisuus pyrkii tekemään autoista entistä kevyempiä. Näin auton massaa, polttoaineenkulutusta ja päästöjä saadaan pienemmiksi. Tuulilasien kohdalla tämä kehitys tarkoittaa sitä, että lasit ovat entistä ohuempia. 

Samoista syistä autoihin ei nykyään asenneta roiskeläppiä. Näin saadaan pienennettyä myös ilmanvastusta ja auton valmistuskustannuksia. Tämä kuitenkin kostautuu renkaista pitkälle lentävinä kivinä. Suosittelenkin investoimaan omaan autoon roiskeläpät sekä eteen että taakse. Etuläpät säästävät oman auton kylkiä ja takaläpät puolestaan takana ajavan tuulilasia ja konepeltiä.

Suurempaan pintaan osumia tulee herkemmin

Nykyisten autojen tuulilasit ovat pinta-alaltaan suurempia kuin vanhempien. Kun lasipintaa on enemmän, siihen myös osuu kiviä herkemmin. Kivien lentämistä edesauttaa maamme tiestön huono kunto.


Nykyrenkaat keräävät kiviä herkemmin

Myös autojen rengaskoot ovat kasvaneet ja renkaat leventyneet entisajoista. Leveä, voimakkaasti uritettu tai lamelloitu rengas kerää kiviä itseensä herkemmin. Nopeuden kasvaessa kivet sitten sinkoilevat renkaasta.

Ajotapa ja auton käyttö

Myös liikennemäärien lisääntymisellä ja kuljettajien ajotavalla on vaikutusta. Omaa tuulilasia voi yrittää säästellä pitämällä riittävää turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin edellä ajavan nostattamat kivet ehtivät laskeutua takaisin tien pintaan sen sijaan, että osuisivat tuulilasiin tai konepeltiin.

Lasin naarmuuntumista voi ehkäistä uusimalla ja puhdistamalla pyyhkijänsulat säännöllisesti, käyttämällä tuulilasinpesunestettä runsaasti ja välttämällä lasin skrapaamista talvisaikaan. Skrapaamisen välttää parhaiten säilyttämällä autoa tallissa tai katoksessa. Toinen hyvä vaihtoehto on sulattaa jää käyttämällä sisätilanlämmitintä tai polttoainetoimista lisälämmitintä. Auton lasien on joka tapauksessa oltava puhtaat lumesta ja jäästä aina ennen ajoon lähtöä.

Autoilija voi ajotavallaan vaikuttaa myös siihen, ettei kiviä sinkoilisi kanssa-autoilijoiden tuulilaseihin. Esimerkiksi ohitustilanteessa, kannattaa paluu omalle kaistalle tehdä vasta siinä vaiheessa, kun näkee ohittamansa auton taustapeilistä. Myös rajut nopeuden ja suunnan muutokset ovat omiaan levittämään renkaiden lamelleja ja irrottamaan kiviä. Rajuja kiihdytyksiä ja hätäisiä ohjausliikkeitä on näin ollen syytä välttää.

teppoboxi

Lisää aiheesta:

Tuulilasin vaihto voi maksaa tuhansia euroja – näin suojelet omaa ja muiden lasejaNäihin paikkoihin kertyvä lumi voi haitata auton toimintaa merkittävästi – "Tilanne voi eskaloitua niin pahaksi, että..."Tuliko tuulilasiin kiveniskemä tai peräti halkeama? Tässä ohjeet ensiapuun ja jatkohoitoonNäistä syistä tuulilasit hajoavat nykyään niin helposti – tämän kokoisen kiveniskemän voi vielä korjataMaskipeitolla monia hyötyjä – tiedätkö, miksi autojen keuloja peitetään talvisin?Turvalliset talviajovinkit senioriautoilijalle – tai kenelle vain!
LiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • ma10:29
    Liikenne

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 29.10.19:33
    Talvi

    Talvi yllätti autoilijat karusti Venäjällä

  • 29.10.19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"