Nainen lentokapteenina yhä harvinaisuus – suomalaissiskokset tekevät historiaa Yhdysvalloissa

Viime heinäkuussa lentomatkustajat kokivat yllätyksen Yhdysvalloissa Jet Blue-yhtiön lennolla, kun naiskapteeni kuulutti lennon aluksi perämiehen olevan hänen pikkusiskonsa. Suomalaiset Kymäläisen siskokset ovat harvinainen tapaus ilmailun miehisessä maailmassa.

Piia Kymäläisellä, 44, on ura, josta moni voi olla kateellinen. Piia työskentelee lentokoneen kapteenina Yhdysvalloissa Floridassa Jet Blue -yhtiön leivissä. Naiskapteeni on yhä harvinaisuus, sillä liikennelentäjistä – kapteeneista puhumattakaan – vain häviävän pieni osa on naisia. Vielä harvinaisempaa on, että myös Piian pikkusisko Anna-Maria, 30, työskentelee lentäjänä samassa yhtiössä ja saanee pian kadehditun kapteenin tittelin.

Piia ja Anna-Maria Kymäläisellä on ilmailu verissä. Espoosta lähtöisin olevien naisten isä työskenteli aikanaan 25 vuotta Finnairilla lentokonekorjaamon päällikkönä ja lensi pienkoneita, joten ilmailu oli alana tuttu pienestä pitäen. Rakkaus lentämiseen syttyi jo varhain.

– Kahdeksannella luokalla opinto-ohjaaja nauroi minulle päin naamaa, kun sanoin haluavani lentäjäksi, Piia muistelee.

Ura ei auennut Finnairilla, joten päättäväinen nuori nainen hankki lupakirjan ja koulutuksen Yhdysvaltojen Floridasta. Sittemmin Piia hankki pätevyydet myös Suomessa ja lensi täällä rahtia. Myöhemmin hän ehti lentää esimerkiksi Dominikaanisessa tasavallassa ja Michiganissa, ja lopulta yksityiskoneita Floridassa. Vuonna 2005 hän aloitti liikennelentäjänä Jet Bluella.

Piian uraa seuranneelle pikkusiskolle Anna-Marialle lentokoulu oli lukion jälkeen jo itsestään selvä valinta. Seitsemän vuoden ilmailu-uran jälkeen, vuonna 2010, myös Anna-Maria pääsi Jet Bluelle.

Matkustajat luulevat lentoemoiksi


Ensimmäistä kertaa sisarukset osuivat yhdessä ohjaamoon kesällä 2014 kahden päivän ajan. Työvuorot sopivat yhteen myös uudemman kerran viime syksynä.

– Yleensä matkustajat eivät edes ymmärrä meidän olevan lentäjiä, vaan he luulevat uniformupukuisia naisia lentoemänniksi. Koko miehistö muutenkin oli naisia ensimmäisenä päivänä, jolloin lensimme kolme lentoa, Piia kertoo.

– Matkustajilta totta kai tulee kommenttia, kyllä he ihmettelevät ja odottavat, että ainakin yksi mies menisi sinne ohjaamoon. Koska ne lentäjät tulevat, että voidaan lähteä, Anna-Maria nauraa.

Kumpikin siskoksista kertoo saaneensa kuitenkin vain positiivista palautetta, vaikka yllättyneet onnittelut ja kehut naisen tekemän onnistuneen laskun jälkeen hymyilyttävätkin.

Työyhteisössä sukupuoli ei vaikuta. Piia kertoo, että itse asiassa suurin osa hänen perämiehistään on häntä vanhempia miehiä. Jotain hyötyäkin naiseudesta voi olla: siskokset arvelevat, että mieskollegoiden voi olla pitkän lennon aikana helppoa avautua naislentäjälle ja kysyä naisen näkökulmaa vaikkapa yksityiselämän pulmiin. Työ on toisinaan stressaavaa, mutta samalla juuri sen haastavuus tekee siitä nautinnollista ja palkitsevaa.

Naiset siiville!

Erityisesti hymyilyttävät pikkutyttöjen tekemät piirustukset ja ohjaamovierailut.

– On hienoa nähdä, että heidän silmänsä vähän avautuvat, he ovat ihan ihmeissään että on nainen kapteenina, Piia kertoo.

– Olisi ihanaa, että alalla olisi enemmän naisia ja että naiset tietäisivät, mitä kaikkia mahdollisuuksia on. Pikkutytöt eivät ehkä itse edes tajua että hei, säkin voisit olla lentäjä, Anna-Maria jatkaa.

Stereotypia lentäjästä miehenä on niin vahva, että harva nainen hakeutuu alalle ilman esimerkiksi perhepiirin esimerkkiä. Anna-Maria kertoo, että Yhdysvalloissa ammattilentäjistä naisia on vain noin kuusi prosenttia. Heistä vain kolme prosenttia toimii liikennelentäjänä.

Piia arvelee, että naiset kokevat ilmailun teknisenä alana ja siksi pelottavana. Lisäksi lentotuntien kerryttäminen voi vaatia perhe-elämän yhteensovittamiselta paljon. Toisaalta, lentoemäntä matkustaa yhtä paljon kuin pilottikin.

– Jos naiset haluavat lentämään, niin he hakeutuvat lentoemänniksi. Minkä takia lentoemännäksi, miksei lentäjäksi? Eihän se ole muusta kiinni kuin että opiskelee. Saman verran sitä on poissa kotoa kuitenkin, Piia ihmettelee.

Perhe ei este uralle

Piia on onnistunut yhdistämään sekä perheen että työn. Hän on onnellisesti naimisissa ja 2-vuotiaan lapsen äiti, joka nauttii työn tuomasta vapaudesta.

– Meillä on paljon vapaata. Työ ei ole välttämättä aamusta iltaan, mutta sitten kun olet kotona, olet viikon pari. Harvemmin muussa työssä se on niin, Piia kertoo ja iloitsee siitä, että elämässä on muutakin kuin lentämistä.

Ala on kuitenkin sen verran vaativa, että tietotaitoa on pidettävä yllä ja kovin pitkiä vanhempainvapaita voi olla vaikea järjestää.

Isosiskonsa esimerkin innoittamana myös Anna-Maria haaveilee häistä. Ura on jo niin hyvissä kantimissa, että sekä lentäjän uran että perheen pystyy yhdistämään.

– You can have your cake and eat it too, Anna-Maria hymyilee. Voi saada molemmat, sekä unelmien uran että perheen.

Korjaus 4.2.2015 klo 10:00: Huom. Suomessa "lentokapteeni" on tasavallan presidentin myöntämä arvonimi, "kapteeni" liikennelentäjän korkeampi arvo. Titteli korjattu tekstissä kapteeniksi väärinkäsityksen välttämiseksi.

Lue myös:

    Uusimmat