Parfyymia valitessa tulisi ajatella paitsi omaa persoonaansa, myös tuoksun käyttötarkoitusta. Entä minkä ohjeen antaa Hermèsillä kymmenen vuotta työskennellyt Jean-Claude Ellena?
Hermèsillä kymmenen vuotta työskennellyt Jean-Claude Ellena on luonut useita parfyymeja. Mies on kirjoittanut työstään myös kirjan. Nuorille parfyyminvalitsijoille Ellena antaa erikoisen neuvon: vältelkää mainoksia!
– Mainos kertoo, että tuote on olemassa, ei mitään muuta. Sinun täytyy haistaa tuotetta. Kun teet sen, kenties jotain tapahtuu sinun ja parfyymin välillä. Tätä kutsun tunteeksi. Pyydä näyte ihollesi. Jos pidät siitä, voit ostaa tuoksun. Ei kiirettä, käytä aikaa, sillä parfyymi on kuin rakkaussuhde. Ei ole hyväksi kiirehtiä rakkaussuhteissa, Ellena maalailee NY Magille.
Ellena ei pidä julkkistuoksuista, joilla myydään hänen mukaansa tiettyä elämäntyyliä.
Ellenan omien sanojen mukaan on eräs tuoksu, jonka käytössä hän ei vieläkään ole mestari. Mies ei hallitse mintun aromia.
– Kun keräät tuoretta minttua, se on todellinen nautinto. Tarkoituksena on esittää tämä idea tuoksumatta purukumilta. Kenties 30 vuoden kuluttua onnistun.

