Sosiaalinen media on noussut presidentinvaalien alla uudella tavalla kampanjoinnin keskiöön.
Asiaa tutkiva viestinnän professori Pekka Isotalus Tampereen yliopistosta kuvailee nykyistä some-kampanjointia aiempaa runsaammaksi, monipuolisemmaksi ja pirstaloituneemmaksi.
Erilaisia alustoja käytetään selvästi aiempaa aktiivisemmin, ja vahvoiksi välineiksi ovat nousseet Instagram ja Tiktok, joihin julkaistaan pääasiassa lyhytvideoita. Oma paikkansa on edelleen myös Facebookilla ja viestipalvelu X:llä.
– Tämä kirjohan on ihan valtava. Kultakin ehdokkaalta tulee joka päivä postauksia, ehkä useitakin. Ja algoritmit ohjaavat sitä aika paljon, mitä kukakin näkee. On aika vaikea saada tutkijanakin sellaista kokonaiskäsitystä, että minkälaista tämä some-kampanjointi tällä hetkellä kaiken kaikkiaan on.
Myös yliopistotutkija Essi Pöyry Helsingin yliopistosta kiinnittää huomiota erilaisten some-alustojen käyttöön ja siihen, että jokaiselle alustalle pyritään nyt tuottamaan juuri sinne sopivaa materiaalia. Tämä vaatii paljon työtä ja resursseja.
Esimerkiksi Tiktok näyttäytyy hänen mukaansa jo itsestään selvänä kampanjointipaikkana.
– Se ei ole enää sellainen ad hoc -kanava, jonne tehdään joku hupsu video silloin tällöin, vaan se on ihan olennainen osa sitä kokonaisuutta.