Tutkija: Presidenttiehdokkaat välttävät riskejä somessa – "Sitten on pieniä väläyksiä, jossa Stubb ryömii mökin alta"

Presidenttiehdokkaat varovat kiistelyä, somekansa painaa kaasua 10:29
Presidenttiehdokkaat varovat kiistelyä, somekansa painaa kaasua.

TikTokin vaaroista esimerkiksi työpuhelimissa on varoiteltu, mutta presidenttiehdokkaat ovat ottaneet kyseisen somekanavan täysipainoiseen käyttöön. Suojelupoliisi sanoi hiljattain pitävänsä mahdollisena, että Tiktokin käyttäjätiedot vuotavat Kiinan viranomaisille.

Huomenta Suomessa vierailleiden asiantuntijoiden mukaan presidenttiehdokkaat käyttävät laajasti eri somekanavia, mutta mitään kovin yllättävää ei ole nähty.

Voidaanko samaan aikaan puhua kiinasta Kriittisesti ja tehdä iloisesti Tiktok-videoita?

– Näin he näyttävät tekevän, että hirveän vähän kriittisyyttä näkyy. Vaikkapa Alexander Stubbilla tai Pekka Haavistolla on tuotettu sinne todella paljon sisältöä. 

– He tietävät varmasti riskit, se on kuitenkin todella suosittu some-kanava ja he haluavat olla siellä, missä äänestäjät ovat, arvioi yliopistotutkija Essi Pöyry Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksesta.

Sometutkija Elisa Kannasto Seinäjoen ammattikorkeakoulusta puolestaan arvioi, että presidenttiehdokkaat tuottavat sisältöä isoilla tiimeillä ja resursseilla. Tutkijan mielestä ehdokkailta myös odotetaan ammattimaisesti tehtyä sisältöä.

– Sitten on pieniä väläyksiä, jossa Stubb ryömii mökin alta tai Haavisto kasvattaa vaikka orkideoita, että yritetään tuoda myös aitoa ja omaa itseä.

Elisa Kannaston odotukset ehdokkaiden Tiktokin käytöstä eivät ole käyneet toteen, vaikka palvelu onkin ollut laajan kritiikin kohteena.

– Ajattelin, että jotkin ehdokkaat ottaisivat tästä bränditekijän, että ”minä en käytä TiKTokia näistä syistä ja erottaudun”, mutta se on kääntynyt siihen, että joku kampanjatiimistä tekee sisällön jollain muulla kuin omalla puhelimella.

Presidentillisen varovaista

Eroavatko presidentinvaalit ja eduskuntavaalit toisistaan ehdokkaiden some-käytön osalta?

Eduskuntavaaleissa voi ottaa ehkä yhden kanavan ja yhden selkeän kohderyhmän haltuun, kun ei tavoitella samanlaisia äänimääriä, Elisa Kannasto arvioi.

Riskinonotto on vähäisempää, koska täytyy saavuttaa niin paljon suurempi suosio kansan keskuudessa, ettei voi lähteä esimerkiksi hirveän suoraan piikittelemään vastustajaa tai tekemään jotain todella yllättävää. Tuntuu, että vältellään riskejä ja tehdään sellaista, mistä ei tule sanomista, Essi Pöyry jatkaa.

Katso koko keskustelu tämän jutun yhteydessä olevalta videolta! 

Lue myös:

    Uusimmat