Näihinkin tuning-virityksiin poliisi puuttuu – huhtikuun alussa voimaan tuli uusi rajoite

Tässä yleisimmät syyt, miksi auto hylätään katsastuksessa 4:44
Kuinka monta korjauskehotusta katsastuksessa saa tulla, ennen kuin auto hylätään? Katso videolta!

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Millaiset autoihin tehtävät tuning-viritykset ovat kiellettyjä tai muuten vaarallisia?

Vastaus: Osaavan ”tuunaajan” kädenjälkeä on ilo katsoa. Muutoksia ei kuitenkaan saa tehdä liikenneturvallisuuden kustannuksella lainvastaisesti.

Sanomaa sisältävistä sanoituksistaan tuttu, suuresti arvostamani artisti, Arttu Wiskari, kiteytti Vain elämää -ohjelmassa esittämässään ”Kankaanpään tori” -biisissä varsin onnistuneesti keskeisimmät tuunauskohteet – varsinkin nuorison keskuudessa:

Kolme yks kasi lukee takakontissa. Pyörät raapii koteloita, keula tontissa. Myös etusivulasit tummennettu olisi, mut toista mieltä viime yönä olisi poliisi. Ne repi pois, pois, pois. Mun kalvot repi pois, pois, pois.

Madallukset

Toisin kuin monesti uskotaan, tuunaaminen harvoin parantaa auton ajo-ominaisuuksia – ainakaan Suomen uraisilla ja kuoppaisilla tieosuuksilla ja täällä sallituilla nopeuksilla. Esimerkiksi alustaan tehdyt muutokset saattavat aiheuttaa ikäviä yllätyksiä – siitäkin huolimatta, että ne olisi tehty lain sallimissa puitteissa ja hyväksytyillä osilla.

Tässä hyvä esimerkki tapauksesta, jossa todennäköisesti auton madaltaminen edesauttoi pyörän lukkiutumista lumisella kelillä, kesken ohituksen.

Poliisit ja katsastusmiehet puuttuvat madalluksiin tyypillisesti tapauksissa, joissa jousten joustovara tai auton maavara eivät ole riittäviä tai rakenne on muuten säädösten vastainen.

Tummennukset

Auton takalasin ja takasivulasien kalvotummennukset ovat sallittuja tietyin reunaehdoin – sen sijaan tuulilasiin tai etusivulaseihin ei kalvoja saa asentaa, kuten edellä Wiskarin laulustakin kävi ilmi.

Etu- ja sivuikkunoiden kalvotummennuksiin, tai muihin niihin liimattuihin tarroihin, poliisi joutuu puuttumaan valvonnassaan varsin paljon paitsi henkilöautojen myös nuorten käyttämien traktorien osalta.

Varjoisessa paikassa, hämärässä tai pimeässä, säädösten vastaisen lasin läpi havainnoitaessa, saattaisi olennaisia asioita, kuten kevyttä liikennettä, jäädä havaitsematta.

Lasiin liimatut tarrat puolestaan jättäisivät taakseen pahoja katvealueita. 

Spacerit

Vanteen ja pyörännavan väliin tulevia levikepaloja eli spacereitä näkee aika-ajoin käytettävän tuunauksessa. Tällä tavoiteltaneen muun muassa sitä, että autoon saataisiin asennettua sallittuja vakiokokoja leveämmät renkaat. 

Suomessa yleismallisten spacerien käyttö ei kuitenkaan ole sallittua. Pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain ajoneuvon tai vanteen valmistajan juuri kyseiseen autoon tarkoittamia sovituskappaleita. 

Rekisterikilven tarrat

Viime aikoina on levinnyt tapa tuunata rekisterikilvistä mustavalkoisia liimaamalla mustavalkoinen EU-tarra alkuperäisessä kilvessä olevan sinisen EU-symbolin päälle. Rekisterikilpeen ei saa kuitenkaan liimata mitään. 

Jos haluaa eroon sinisestä väristä rekisterikilvessä, voi autoon tilata perinteiset kilvet ilman EU-symbolia rekisteröintejä tekevältä katsastustoimipaikalta.

Terävät ulokkeet 

Yksi yleinen tuning-viritys, johon poliisi tai katsastusmiehet joutuvat puuttumaan, ovat erilaiset terävät ulokkeet ajoneuvon ulkopinnoilla.

Näihin puututaan, koska ne voivat esimerkiksi onnettomuustilanteessa vahingoittaa muita tienkäyttäjiä, ajoneuvon kuljettajaa tai siinä matkustavia. 

Autoissa tyypillisimpiä teräviä ulokkeita ovat muokatut maskit tai puskurit sekä pyöränpultit. Myös vanteissa näkee välillä esimerkiksi nuolenkärkiä muistuttavia ulokkeita. Näiden esiintyminen ei rajaudu pelkästään henkilöautoihin vaan niitä näkee aika-ajoin myös raskaassa kalustossa.

Mopojen ja moottoripyörien kohdalla tällaisia vaaraa aiheuttavia muutoksia ovat erilaiset keulimistapit, terävät peilien kiinnikkeet sekä takana olevat keulimisraudat. Kaatumis- tai törmäämistilanteessa nämä ovat todella vaarallisia – etenkin kuljettajalle itselleen.

Erilaisia valovirityksiä

Myös erilaiset valoviritykset ja koristevalot ovat valitettavan yleisiä liikenteessä. Jos esimerkiksi auton sisällä on valonlähde, joka näyttää ulospäin punaista (eteenpäin näkyessä kielletty) tai sinistä valoa, poliisi puuttuu asiaan. 

Välillä vastaavia, kiellettyjä, valovirityksiä näkee myös auton ulkopuolella. 

Hiukkasloukkujen ja katalysaattorien poistaminen

Myös hiukkasloukkuja ja katalysaattoreita poistellaan autoista jonkin verran – ei siis pelkästään varkaiden, vaan ihan omistajienkin toimesta. Tällä on pyritty ajoneuvon käyttö- ja huoltokustannusten pienentämiseen, korjauskustannusten välttämiseen tai tehojen kasvattamiseen. 

Tämän kuun alussa tuli voimaan ajoneuvolakiin tehty täydennys, jonka mukaan päästömanipulaatioon käytettävien laitteiden myynti ja asentaminen sekä ajoneuvon muuttaminen päästöjä manipuloimalla ovat kiellettyjä.

Samalla myös päästömanipulaatioiden sanktiointia eli liikennevirhe- ja seuraamusmaksujen määräämistä tiukennettiin. Tarkoituksena on kitkeä pois päästömanipulaatioihin perustuva liiketoiminta sekä tällaisten päästömanipuloitujen ajoneuvojen käyttö tieliikenteessä. 

Katsastusasemat palvelevat

Vakiona kunnossa oleva auto on miellyttävä ja turvallinen ajaa. Jos kuitenkin päädyt ratkaisuun lähteä tuunaamaan autoa, kannattaa olla yhteydessä katsastusasemaan. 

Nykyään katsastusasemilta saa erittäin hyviä neuvoja ja ohjeita, joita seuraten lopputulos on turvallisempi kuin omin päin tehtynä. Tällöin auto myös todennäköisemmin läpäisee katsastuksen eikä sillä liikkumiseen poliisikaan tien päällä puutu. 

Mikäli neuvoa kysyttäessä vastausten saaminen tuntuu nihkeältä, kannattaa olla yhteydessä sellaiseen katsastusasemaan, jolta palveluhalukkuutta löytyy. Mahdollisesti tarvittavan muutoskatsastuksen suosittelen teettämään samalla katsastusasemalla, jonka neuvojen mukaan asiassa on edennyt.

Lue myös:

    Uusimmat