Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näidenkin hybridien päästöt voivat olla moninkertaiset verrattuna valmistajien ilmoituksiin – ostamista tuetaan avokätisesti

0:51Mitä kansallinen tieliikenteen päästökauppa tarkoittaisi autoilijoille?Mitä tieliikenteen kansallinen päästökauppa tarkoittaa tavalliselle autoilijalle? Haastattelussa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka.
Julkaistu 09.02.2023 06:27

Ville Järveläinen

Ympäristöjärjestön mukaan ladattavia hybridejä pitäisi arvioida niiden todellisten päästöjen perusteella. Niitä verotetaan huomattavasti kevyemmin kuin vaikkapa bensiiniautoja, vaikka todelliset päästöt voivat olla suuremmat kuin monella ei-ladattavalla autolla.

Grazin yliopistossa Itävallassa tehdyssä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka hyvin autovalmistajien ilmoittamat päästölukemat pitävät kutinsa tosielämässä. Kuten aiemmissakin vastaavissa tutkimuksissa on huomattu, vastaus on, että eivät erityisen hyvin.

Euroopan kuljetus- ja ympäristöjärjestön (Transport & Energy) tilaamassa tutkimuksessa käytettiin kolmea lataushybridiä, joiden ilmoitetut CO2-päästöt olivat 27–37 grammaa kilometrillä. BMW 330e, Peugeot 308 ja Renault Megane ylittivät kaikki ilmoitetut päästölukemansa tuntuvasti, sillä tosielämän päästöt kirjattiin välille 85–114 grammaa.

Kun tutkijat mittasivat yhdistettyjen päästöarvojen sijaan päästöjä kaupunkiajossa, päästiin sentään "vain" noin 1,2–1,3-kertaisiin lukemiin, kun testilenkille lähdettiin täydellä akulla. Kun samainen testilenkki tehtiin pelkän bensamoottorin voimin tyhjällä akulla, olivat päästöt kaupunkiajossa 5–7 kertaa ilmoitettua suuremmat.

Lue myös: Hämmästyttävän suuri osa pistokehybrideillä ajavista työsuhdeautoilijoista ei koskaan lataa autoaan

Myös pistokehybridien sähköiset toimintamatkat jättivät toivomisen varaa. BMW 330e ei saavuttanut ilmoitetusta WLTP-rangestaan kuin kolme neljäsosaa, Peugeot ei puoliakaan. Renault sen sijaan jopa ylitti ilmoitetun toimintamatkansa hiuksenhienosti.

Tutkimuksen tilannut järjestö suosittelee tulosten valossa, ettei pistokehybrideihin suhtauduttaisi nollapäästöisinä ajoneuvoina edes kaupunkiolosuhteissa, koska ne synnyttävät runsaasti päästöjä heti, kun pieni akku tyhjenee. Järjestö suosittelee insentiivien kohdistamista vain täyssähköautoihin, jotka eivät aiheuta päästöjä ajon aikana.

Sen mukaan EU-maissa tuotettiin vuonna 2022 pelkästään BMW:n, Peugeotin ja Renaultin lataushybridien hankintaa yhteensä yli 350 miljoonalla eurolla. Järjestö toivoo, että lataushybridejä ryhdyttäisiin verottamaan niiden todellisten päästöjen mukaan valmistajien ilmoittamien arvojen sijaan.

Lue myös: Töpselihybridi toimii monelle "porttihuumeena" – 83 prosenttia ladattavilla ajavista hankkimassa seuraavaksi täyssähköauton

Lähde: Euroopan kuljetus- ja ympäristöjärjestö

Lisää aiheesta:

Tutkimus paljasti hurjat luvut: Ladattavien hybridien kulutus voi olla ihan muuta kuin valmistaja on ilmoittanutUusi tutkimus kertoo paljon ladattavien hybridien vihreydestäAutomyyjä paljastaa, mistä lähes kaikki hybridiautojen ostajat ovat kiinnostuneita: "Karkea nyrkkisääntö on..."Liisarifirma: Osa yrityksistä antaa rahabonuksia töpselihybrideillä ajaville työntekijöille, vaikka nämä eivät koskaan lataisi autojaanLadattavan hybridin päästöt voivat olla jopa neljä kertaa ilmoitettua suuremmat – parempi olla hankkimatta, jos et aio lataillaViiden suositun töpselihybridin todellinen kulutus testattiin – valmistajien lukemat eivät kerro koko totuutta
AutotPäästötLiikenneAuton verotTutkimustuloksetLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ti15:23
    Liikennevalvonta

    Autoilija ajoi Helsingissä kymmeniä metrejä pitkin jalkakäytävää – poliisi puuttui

  • ma18:28
    Liikenneonnettomuudet

    Kolari villisikaan on harvinaista, mutta vaarallista

  • ma10:08
    Sähköautot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • ma09:00
    Liikenneturvallisuus

    Poliisi pysäytti auton Turussa – äidiltä älytön selitys vaaralliselle teolle: "Tytär huusi niin kovaa"

  • 5.10.15:55
    Talous

    Bensapumpuille ehkä hintahelpotusta – öljyvirtaa lisätään hieman