Näidenkin hybridien päästöt voivat olla moninkertaiset verrattuna valmistajien ilmoituksiin – ostamista tuetaan avokätisesti

Mitä kansallinen tieliikenteen päästökauppa tarkoittaisi autoilijoille? 0:51
Mitä tieliikenteen kansallinen päästökauppa tarkoittaa tavalliselle autoilijalle? Haastattelussa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka.

Ympäristöjärjestön mukaan ladattavia hybridejä pitäisi arvioida niiden todellisten päästöjen perusteella. Niitä verotetaan huomattavasti kevyemmin kuin vaikkapa bensiiniautoja, vaikka todelliset päästöt voivat olla suuremmat kuin monella ei-ladattavalla autolla.

Grazin yliopistossa Itävallassa tehdyssä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka hyvin autovalmistajien ilmoittamat päästölukemat pitävät kutinsa tosielämässä. Kuten aiemmissakin vastaavissa tutkimuksissa on huomattu, vastaus on, että eivät erityisen hyvin.

Euroopan kuljetus- ja ympäristöjärjestön (Transport & Energy) tilaamassa tutkimuksessa käytettiin kolmea lataushybridiä, joiden ilmoitetut CO2-päästöt olivat 27–37 grammaa kilometrillä. BMW 330e, Peugeot 308 ja Renault Megane ylittivät kaikki ilmoitetut päästölukemansa tuntuvasti, sillä tosielämän päästöt kirjattiin välille 85–114 grammaa.

Kun tutkijat mittasivat yhdistettyjen päästöarvojen sijaan päästöjä kaupunkiajossa, päästiin sentään "vain" noin 1,2–1,3-kertaisiin lukemiin, kun testilenkille lähdettiin täydellä akulla. Kun samainen testilenkki tehtiin pelkän bensamoottorin voimin tyhjällä akulla, olivat päästöt kaupunkiajossa 5–7 kertaa ilmoitettua suuremmat.

Myös pistokehybridien sähköiset toimintamatkat jättivät toivomisen varaa. BMW 330e ei saavuttanut ilmoitetusta WLTP-rangestaan kuin kolme neljäsosaa, Peugeot ei puoliakaan. Renault sen sijaan jopa ylitti ilmoitetun toimintamatkansa hiuksenhienosti.

Tutkimuksen tilannut järjestö suosittelee tulosten valossa, ettei pistokehybrideihin suhtauduttaisi nollapäästöisinä ajoneuvoina edes kaupunkiolosuhteissa, koska ne synnyttävät runsaasti päästöjä heti, kun pieni akku tyhjenee. Järjestö suosittelee insentiivien kohdistamista vain täyssähköautoihin, jotka eivät aiheuta päästöjä ajon aikana.

Sen mukaan EU-maissa tuotettiin vuonna 2022 pelkästään BMW:n, Peugeotin ja Renaultin lataushybridien hankintaa yhteensä yli 350 miljoonalla eurolla. Järjestö toivoo, että lataushybridejä ryhdyttäisiin verottamaan niiden todellisten päästöjen mukaan valmistajien ilmoittamien arvojen sijaan.

Lue myös:

    Uusimmat