Myyjä ei ollut kertonut ulkomailta käytettynä tuodun auton kolarihistoriaa, joten kuluttajariitalautakunta päätyi suosittamaan kaupan purkamista.
Kuluttaja osti syksyllä 2019 järeän Ford Excursionin 13 000 eurolla. Kuorma-autoksi rekisteröity ajoneuvo oli otettu Yhdysvalloissa käyttöön vuonna 2002 ja rekisteröity Suomessa 2010. Autolla oli kaupantekohetkellä ajettu 138 000 mailia eli runsaat 220 000 kilometriä.
Noin kaksi kuukautta kaupanteon jälkeen kuluttaja sai selville, että Ford oli kolariauto. Myyjä ei ollut kertonut auton kolarihistoriasta, eikä kuluttajalla ollut omien sanojensa mukaan syytä olettaa, että auto olisi kolaroitu. Kolari oli tapahtunut Yhdysvalloissa oli kymmenen vuotta sitten.
Autosta maksettu 13 000 euroa olisi ollut kuluttajan mukaan käypä hinta kolaroimattomasta autosta, mutta auton historia pudotti sen arvon kuluttajan mukaan 7 000–8 000 euroon.
Lue myös: Tesla piti normaalina, että auton pohjamaali näkyi 3 000 kilometrin ajon jälkeen – tässä kuluttajariitalautakunnan ratkaisu
Kuluttaja vaati kaupan purkamista tai 5 500 euron alennusta, mutta myyjä ei tähän suostunut, koska kuluttaja ei ollut ilmoittanut mistään autossa olevasta virheestä, joka vaikuttaisi auton arvoon alentavasti. Myyjä katsoi, että autossa ei ole virhettä laisinkaan, sillä auton toiminta ei ollut myyjän mukaan yhtään huonompi kuin muissakaan vastaavissa samanikäisissä autoissa.
Näin lautakunta ratkaisi
Lautakunnan mukaan kuluttaja osoitti kiistattomasti, että kaupan kohteena ollutta ajoneuvoa on kohdannut merkittävä vaurio. Asia kävi ilmi amerikkalaisen Carfax-autohistoriatietopalvelun tiedoista, jotka löytyivät auton valmistenumeron perusteella.