Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tesla piti normaalina, että auton pohjamaali näkyi 3 000 kilometrin ajon jälkeen – tässä kuluttajariitalautakunnan ratkaisu

4:52Jonin Teslan maalipinta ei kestä normaalia käyttöäJoni Savolaisen Tesla Model 3:n maalipinta ei kestänyt normaalia käyttöä. Keskuskauppakamarin virallinen tavarantarkastaja totesi maalipinnan olevan puutteita täynnä. Uutisoimme tapauksesta ja Savolaisen kuvaamasta videosta syksyllä 2019.
Julkaistu 25.11.2021 13:12

Ville Järveläinen

Sähköautoistaan tunnetun Teslan mukaan Suomen tiestö yhdistettynä auton suorituskykyyn on myrkkyä maalipinnalle. Kuluttajan mukaan valmistajan tulee kantaa vastuunsa.

Kuluttaja osti uuden Tesla Model 3 Long Range -mallisen auton maaliskuussa 2019 ja maksoi siitä vajaat 73 000 euroa. Tesla antoi autolle tavanomaisen neljän vuoden tai 80 000 kilometrin takuun.

Kun autolla oli ajettu 3 000 kilometriä, huomasi kuluttaja, että auton helmat, kaaret ja ovet olivat molemmilta puolilta autoa kuluneet pohjamaalille. Solid Black -sävyisen mustan auton pohjamaali pilkisti myös ovien sisäpuolelta ja saranoiden kohdilta.

Kuluttaja oli jo auton luovutuksen yhteydessä havainnut maalipinnassa naarmuja sekä muita jälkiä ja etupuskurin maalauksessa roskia. Lisäksi takaluukku oli tehtaalla asennettu hieman väärään asentoon, mikä kulutti maalipintaa luukkua suljettaessa. Takaluukku oli sittemmin kohdistettu uudelleen, mutta maalivaurion korjaus ei ollut onnistunut toivotulla tavalla.

Lue myös: Teslan mukaan Jonin Model 3:ssa ei ole vikaa, mies vei Model 3:n puolueettomaan tarkastukseen: ”Vastaavaa en ole urani aikana nähnyt”

Tesla piti normaalina

Myyjän mukaan auton maalipinnan kuluma oli normaalia ja vetosi takuuehtoihin, joissa todetaan, ettei auton takuu kata korroosiota ja maalipinnan virheitä, kuten naarmuja ja kiveniskemiä.

– Kyseessä on poikkeuksellisen tehokas auto, johon on helppo saada kiveniskemiä hyvinkin lyhyellä ajanjaksolla. Mikäli poikkeuksellista kiihtyvyyttä käytetään irtopartikkeleita sisältävällä alustalla, voi maalipinta kulua pintakerroksesta. Kuluminen on tällöin ennakoitavissa ja olosuhteet huomioon ottaen normaalia, Tesla kertoi vastauksessaan.

Kuluttaja vei auton huoltoon maalipinnan kunnostukseen ja hankki itse lokasuojat ja kiveniskuteipit, jotta maalipinnan vauriot eivät pahenisi.

Lue myös: Teslan maalipintaongelmista väännetään kättä oikeudessa Ranskassa

Kuluttajariitalautakunta ei pitänyt normaalina

Kuluttajariitalautakunnan mukaan on selvää, että maalipinta on kulunut ja naarmuttunut auton ikään ja ajomäärään nähden epätavallisen nopeasti.

– Auton maalipinnan tulee kestää pidempi aika asianmukaisessa kunnossa.

Näkemystä tuki myös kuluttajan toimittama asiantuntijalausunto, jossa todettiin, että maalimäärä on auton tietyissä kohdissa liian vähäinen. Teslan mukaan ohut pintamaalikerros kuluttajan osoittamissa paikoissa on yhtiön maalausta koskevien vaatimusten mukainen, eikä virhe.

Lautakunta toteaa ratkaisussaan, että mikään ei viittaa siihen, että maalipinnan vauriot johtuisivat kuluttajan toiminnasta. Se katsoo, että autolle uutena annettu takuu kattaa myös maalipinnan virheet.

– Takuuseen sisältyvien vikojen korjauksen tulee tapahtua niin, ettei kuluttajalle aiheudu kuluja korjauksesta, lautakunta toteaa.

Lautakunta suosittaa yksimielisellä päätöksellä, että Tesla joko korjaa auton maalipinnan virheet omaan piikkiinsä tai korvaa maalipinnan kohtuulliset korjauskulut enintään 5 900 euroon asti. Lisäksi lautakunta suositti Teslaa korvaamaan 600 euroa autolle aiemmin tehdyistä toimenpiteistä.

Lue myös: Teslan laatuongelmat taas tapetilla – myös Richard turvautui puolueettomaan tarkastajaan: "Jos olisin tiennyt, mikä minua odottaa..."

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

Lisää aiheesta:

Käytetystä Kiasta paljastui renkaanvaihdon jälkeen häiritsevä ongelmaLiikuntarajoitteisen asiakkaan Teslasta puuttui jotain oleellista – myyjän mukaan 3 800 euron hutiostos olisi pitänyt tajuta ohjekirjasta65 000 euron Volvossa oli jotain pahasti vialla, mutta myyjä ei yöuniaan menettänyt – joku voisi pitää tarjottua hyvitystä jopa loukkaavanaTeslan laatuongelmat taas tapetilla – myös Richard turvautui puolueettomaan tarkastajaan: "Jos olisin tiennyt, mikä minua odottaa..."Teslan laatuongelmista väännetään kättä oikeudessa – sama vaiva tiedossa myös SuomessaTeslan mukaan Model 3:ssa ei ole vikaa, Joni vei 84 000 euron autonsa puolueettomaan tarkastukseen: ”Vastaavaa en ole urani aikana nähnyt”
AutotAuton viatKuluttajariidatTeiden kuntoTeslaLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • Eilen14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • Eilen13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • Eilen08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas

  • to14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen