Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Muutaman tonnin auto voi maksaa kuukaudessa helposti yhtä paljon kuin uusi sähköauto – Moottorilta perusteellinen vertailu

10:25Näin ajat sähköautolla taloudellisestiSähköautoilijakin saattaa heittää rahaa kankkulan kaivoon. Katso videolta vinkit, kuinka sähköautolla ajetaan taloudellisesti.
Julkaistu 26.04.2023 10:11

Ville Järveläinen

Moottorin käyttötestiautojen kuluvertailu osoittaa, että moneen vanhaan autoon syydetään kuukaudessa niin isoja summia, että samalla rahalla ajaisi uudellakin autolla – myös arvonalenema huomioiden. Koko vertailun voit lukea Moottorin numerosta 5/2023.

Autoliiton kustantama Moottori-lehti on tekee pitkiä käyttötestejä niin uusille kuin käytetyillekin autoille. Nyt se on selvittänyt omasta datastaan, millaisiksi viime vuosien käyttötestiautojen kokonaiskustannukset muodostuvat sillä oletuksella, että autoilla ajetaan 60 000 kilometriä ja niitä pidetään kolme vuotta. 

Mukaan on laskettu kaikki auton kustannukset arvon alenemisesta ja vakuutuksista renkaisiin ja korjauksiin.

Moottorin mukaan uudet autot, erityisesti sähköautot, lähtevät kustannusvertailussa pitkältä takamatkalta, mutta edullisemmat käyttökustannukset kirivät eroa umpeen yllättävän nopeasti. Lisäksi vanhojen autojen riesana olivat erilaiset pienemmät ja vähän suuremmatkin korjaustarpeet, joista lehden käyttötesteissä olleiden autojen todelliset korjaukset antoivat hyvän kuvan.

Lue myös: Moottori vertaili: Yksi päätös voi tuoda paljon ajavalle dieselautoilijalle jopa 5 000 euron säästöt vuodessa – "Pistää pohtimaan vakavasti"

Halvan käytetyn auton kulut voivat yllättää

Loppulaskelmat paljastivat mielenkiintoisia eroja. Esimerkiksi testin kalleimman auton, täyssähköisen Hyundai Ioniq 5:n, ja vuosimallin 2009 diesel-Golfin kuukausikustannuksissa oli vain 39 euron ero. Hyundain kulut olivat 746 ja Golfin 707 euroa kuukaudessa.

Vaikka kaikilla ei olekaan mahdollisuutta hankkia uutta sähköautoa, kannattaa muistaa, ettei vanhallakaan autolla ajaminen ole automaattisesti edullista. Laskutoimitukset voi jokainen tehdä myös itse, kunhan ottaa kaikki kulut huomioon kaikista vertailtavista autoista.

– Käsitys käytettyjen autojen ylivertaisesta edullisuudesta voi juontaa aikaan, jolloin niiden korjaaminen oli halpaa, eikä kulutus ollut juuri uudempia autoja korkeampi, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen arvelee tiedotteessa.

Saarisen mukaan käytetyissäkin autoissa on nyt aiempaa kovemmat polttoaine- ja ylläpitokulut, kun taas jos auton käyttövoimana on sähkö, koko autoilun kulurakenne muuttuu dramaattisesti.

Moottorin käyttötestiautojen kulut (36 kk ja 60 000 km)

Käyttötestiauto

Arvon aleneminen

Kokonaiskustannus

Honda Civic Type R (2002)

0 €/kk

658 €/kk

Ford Mondeo (2007)

29 €/kk

554 €/kk

Volkswagen Golf (2009)

54 €/kk

707 €/kk

Nissan Leaf (2009)

125 €/kk

561 €/kk

Hyundai Ioniq Electric

392 €/kk

727 €/kk

Seat Arona TGI

244 €/kk

711 €/kk

Mercedes-Benz A 250e

454 €/kk

931 €/kk

Toyota Corolla Hybrid

279 €/kk

751 €/kk

Volkswagen ID.3

410 €/kk

788 €/kk

Hyundai Ioniq 5

307 €/kk

746 €/kk

Nissan Qashqai

301 €/kk

816 €/kk

Peugeot 308 PHEV

443 €/kk

952 €/kk

Lue myös: Moottorin kesäkumivertailu: Ainakaan näitä renkaita ei voi suositella

Lähde: Moottori

Artikkelia muokattu 2.5. klo 8.50: Otsikossa viitattiin aiemmin bensiiniauton kuukausikustannuksiin verrattuna sähköautoon. Moottorin kestotesti-Golfissa oli kuitenkin dieselmoottori.

Lisää aiheesta:

Käyttötestiautolle 15 000 euron remontti! Moottorin selvitys: Sähköauton kevytkin pohjakosketus voi tulla kalliiksiMoottori vertaili: Yksi päätös voi tuoda paljon ajavalle dieselautoilijalle jopa 5 000 euron säästöt vuodessa – "Pistää pohtimaan vakavasti"Sähkö vai bensa? Moottori-lehti vertasi budjettiautojen kustannuksia – tulos voi yllättääSuomalaisvertailu: Näin nopeasti sähköauto voi maksaa itsensä takaisin 5 000, 15 000 ja 50 000 kilometrin ajoillaHybridi, kaasu, diesel vai sähkö? Jari laski autojensa todelliset käyttökulut nykyisillä hirmuhinnoillaTyyliniekka: Näin paljon Teslalla ajaminen oikeasti maksaa Suomessa – Joose teki tarkat laskelmat
AutotSähköautotAutoilun kustannuksetLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 22.11.14:16
    Ruotsi

    Suomalaisen matkanjärjestäjän bussi suistui tieltä Ruotsissa – kymmenen sairaalaan

  • 22.11.12:15
    Liikenneturvallisuus

    Autoilija! Älä anna talvimyräkän yllättää, vaan toimi näin

  • 21.11.19:28
    Liikenneturvallisuus

    Kun rekankuljettaja Tarutuuli näki pientareella savuavan auton, hän ei epäröinyt: "Totesin, että nyt on tosi kyseessä"

  • 21.11.16:05
    Liikennevalvonta

    Nuori kuski ajoi poliisipartion ohi Vantaalla – tämä näky sai poliisin pysäyttämään ajoneuvon

  • 21.11.09:32
    Katsastus

    Liikenteessä kymmeniä tuhansia laittomia henkilöautoja – ei kai omasi ole joukossa?