Muutaman tonnin auto voi maksaa kuukaudessa helposti yhtä paljon kuin uusi sähköauto – Moottorilta perusteellinen vertailu

Näin ajat sähköautolla taloudellisesti 10:25
Sähköautoilijakin saattaa heittää rahaa kankkulan kaivoon. Katso videolta vinkit, kuinka sähköautolla ajetaan taloudellisesti.

Moottorin käyttötestiautojen kuluvertailu osoittaa, että moneen vanhaan autoon syydetään kuukaudessa niin isoja summia, että samalla rahalla ajaisi uudellakin autolla – myös arvonalenema huomioiden. Koko vertailun voit lukea Moottorin numerosta 5/2023.

Autoliiton kustantama Moottori-lehti on tekee pitkiä käyttötestejä niin uusille kuin käytetyillekin autoille. Nyt se on selvittänyt omasta datastaan, millaisiksi viime vuosien käyttötestiautojen kokonaiskustannukset muodostuvat sillä oletuksella, että autoilla ajetaan 60 000 kilometriä ja niitä pidetään kolme vuotta. 

Mukaan on laskettu kaikki auton kustannukset arvon alenemisesta ja vakuutuksista renkaisiin ja korjauksiin.

Moottorin mukaan uudet autot, erityisesti sähköautot, lähtevät kustannusvertailussa pitkältä takamatkalta, mutta edullisemmat käyttökustannukset kirivät eroa umpeen yllättävän nopeasti. Lisäksi vanhojen autojen riesana olivat erilaiset pienemmät ja vähän suuremmatkin korjaustarpeet, joista lehden käyttötesteissä olleiden autojen todelliset korjaukset antoivat hyvän kuvan.

Halvan käytetyn auton kulut voivat yllättää

Loppulaskelmat paljastivat mielenkiintoisia eroja. Esimerkiksi testin kalleimman auton, täyssähköisen Hyundai Ioniq 5:n, ja vuosimallin 2009 diesel-Golfin kuukausikustannuksissa oli vain 39 euron ero. Hyundain kulut olivat 746 ja Golfin 707 euroa kuukaudessa.

Vaikka kaikilla ei olekaan mahdollisuutta hankkia uutta sähköautoa, kannattaa muistaa, ettei vanhallakaan autolla ajaminen ole automaattisesti edullista. Laskutoimitukset voi jokainen tehdä myös itse, kunhan ottaa kaikki kulut huomioon kaikista vertailtavista autoista.

– Käsitys käytettyjen autojen ylivertaisesta edullisuudesta voi juontaa aikaan, jolloin niiden korjaaminen oli halpaa, eikä kulutus ollut juuri uudempia autoja korkeampi, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen arvelee tiedotteessa.

Saarisen mukaan käytetyissäkin autoissa on nyt aiempaa kovemmat polttoaine- ja ylläpitokulut, kun taas jos auton käyttövoimana on sähkö, koko autoilun kulurakenne muuttuu dramaattisesti.

Moottorin käyttötestiautojen kulut (36 kk ja 60 000 km)

Käyttötestiauto

Arvon aleneminen

Kokonaiskustannus

Honda Civic Type R (2002)

0 €/kk

658 €/kk

Ford Mondeo (2007)

29 €/kk

554 €/kk

Volkswagen Golf (2009)

54 €/kk

707 €/kk

Nissan Leaf (2009)

125 €/kk

561 €/kk

Hyundai Ioniq Electric

392 €/kk

727 €/kk

Seat Arona TGI

244 €/kk

711 €/kk

Mercedes-Benz A 250e

454 €/kk

931 €/kk

Toyota Corolla Hybrid

279 €/kk

751 €/kk

Volkswagen ID.3

410 €/kk

788 €/kk

Hyundai Ioniq 5

307 €/kk

746 €/kk

Nissan Qashqai

301 €/kk

816 €/kk

Peugeot 308 PHEV

443 €/kk

952 €/kk

Lähde: Moottori

Artikkelia muokattu 2.5. klo 8.50: Otsikossa viitattiin aiemmin bensiiniauton kuukausikustannuksiin verrattuna sähköautoon. Moottorin kestotesti-Golfissa oli kuitenkin dieselmoottori.

Lue myös:

    Uusimmat