Muotisuunnittelija kertoo: Englantilaiset morsiamet ovat itsevarmempia kuin suomalaiset

Suomalainen haluaa persoonallisen hääpuvun, mutta myös puntaroi ostostaan pitkään. – Suomalainen morsian miettii hyvin pitkään. Englannissa asiakkaat tulevat konsultointiin ja melkeinpä saman tien ostavat. Eivät he välttämättä tiedä, mutta ovat enemmän itsevarmoja, Minna Hepburn kertoo.

Suomalainen Minna Hepburn ei välttämättä ole suomalaisille morsiamille tuttu nimi. Hän tekee uraa Englannissa: naistenvaatteita suunnitellut Hepburn siirtyi 2010-luvulla häämekkojen maailmaan. Nykyisin Minna-morsiusmekot vievät suurimman osan brändin kapasiteetista.

Siinä missä naistenmallistossa myydään suurta massaa, morsiuspuku on aina erityinen. Hepburn pitää edelleen yhteyttä moniin entisiin asiakkaisiinsa.

– Tiedän, että meillä on ollut iso osa tärkeässä mekossa. Se on erityisempi juttu. On ollut kiva keskittyä hääjuttuihin, Hepburn sanoo.

–Kun myydään suoraan asiakkaalle, oppii psykologisia taitoja. Morsian on kuitenkin morsian, ja morsiuspuku on tärkeä mekko hänelle, ja tärkeä askel elämässä.

Miten Suomessa ostetaan mekkoja?

Minnalla on nykyisin showroom myös Helsingissä.

– Suomalainen asiakas ei oikeastaan osta meiltä suoraan standardimallistoa. Kaikki haluavat tehdä mekon jollain tavalla itselleen persoonallisemmaksi. Sitä tapahtuu paljon Helsingissä, Hepburn kertoo.

– Miten Suomessa ostetaan mekkoja? Joko teetätät mekon tai menet hääliikkeeseen, ostat mekon ja sitten, kun se tulee, sitä muutetaan. Me olemme tietyllä tavalla se välimuoto: olemme brändi, mutta myös teemme muutokset. Huomaan bisneksen toimivan aika eri tavalla Suomessa kuin Englannissa.

Asiakas siis valikoi mallistosta tietyn mekon, mutta haluaa muokata sen kaula-aukkoa, hihoja tai kankaita, lisätä pituutta tai lyhentää helmaa. Kaksi mekkoa voi myös yhdistää yhdeksi.

– Suomalainen asiakas miettii hyvin pitkään. Englannissa asiakkaat tulevat konsultointiin ja melkeinpä saman tien ostavat. Eivät he välttämättä tiedä, mutta ovat enemmän itsevarmoja. Ulkomailla käytetään enemmän mekkoja ja naiset tietävät oman kropan mallin paremmin. Suomessa naiset eivät samalla tavalla käytä mekkoja, ja kun mekkoa ei käytetä, ei osata visualisoida, miltä se näyttää, Hepburn kuvailee.

Suomalainen asiakas saattaa toivoa muutoksia mekkoon, muttei kuitenkaan osaa kuvitella, miltä lopputulos näyttää.

– Suomessa häämekkoprosessi on pidempi ja työläämpi kuin Englannissa. Englannissa on enemmän volyymia, simppeleitä mekkoja ja ihmiset tietävät enemmän, mitä haluavat. Suomessa huomaan, että homma menee aika pitkän kaavan mukaan.

Minnassa on tehty mekkoja myös muutamille julkkiksille.

– En itse tunnistanut heitä, kun en katso Coronation Streetiä ja muita saippuaoopperoita, Hepburn tunnustaa.

Minnassa ei tähdätä julkkisten brändiksi. Hepburn muistuttaa, että julkimot voivat joskus olla taviksia hankalampia asiakkaita.

– Mulle on tärkeä sellainen asiakas, joka todella osaa arvostaa, mitä me tehdään, ja rakastaa sitä mekkoa. Pari viikkoa sitten meillä kävi tyttö äitinsä kanssa. Hän on menossa naimisiin. Hän oli sokea. Se oli kauhean tunteikas kokemus meidän koko tiimille, koska se on niin tärkeä mekko, mutta hän ei nähnyt sitä. Hän pystyi kuitenkin tunnustellen visualisoimaan mekon.


Lue myös:

Häätunnelmissa? Katso hauska Putous-sketsi!


Maria Aarnio, maria.aarnio(at)mtv.fi

Lue myös:

    Uusimmat