Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Muotisuunnittelija kertoo: Englantilaiset morsiamet ovat itsevarmempia kuin suomalaiset

Muotisuunnittelija Minna Hepburn
Muotisuunnittelija Minna HepburnAll Over Press
Julkaistu 11.03.2014 14:54

Suomalainen haluaa persoonallisen hääpuvun, mutta myös puntaroi ostostaan pitkään. – Suomalainen morsian miettii hyvin pitkään. Englannissa asiakkaat tulevat konsultointiin ja melkeinpä saman tien ostavat. Eivät he välttämättä tiedä, mutta ovat enemmän itsevarmoja, Minna Hepburn kertoo.

Suomalainen Minna Hepburn ei välttämättä ole suomalaisille morsiamille tuttu nimi. Hän tekee uraa Englannissa: naistenvaatteita suunnitellut Hepburn siirtyi 2010-luvulla häämekkojen maailmaan. Nykyisin Minna-morsiusmekot vievät suurimman osan brändin kapasiteetista.

Siinä missä naistenmallistossa myydään suurta massaa, morsiuspuku on aina erityinen. Hepburn pitää edelleen yhteyttä moniin entisiin asiakkaisiinsa.

– Tiedän, että meillä on ollut iso osa tärkeässä mekossa. Se on erityisempi juttu. On ollut kiva keskittyä hääjuttuihin, Hepburn sanoo.

–Kun myydään suoraan asiakkaalle, oppii psykologisia taitoja. Morsian on kuitenkin morsian, ja morsiuspuku on tärkeä mekko hänelle, ja tärkeä askel elämässä.

All Over Press

Miten Suomessa ostetaan mekkoja?

Minnalla on nykyisin showroom myös Helsingissä.

– Suomalainen asiakas ei oikeastaan osta meiltä suoraan standardimallistoa. Kaikki haluavat tehdä mekon jollain tavalla itselleen persoonallisemmaksi. Sitä tapahtuu paljon Helsingissä, Hepburn kertoo.

– Miten Suomessa ostetaan mekkoja? Joko teetätät mekon tai menet hääliikkeeseen, ostat mekon ja sitten, kun se tulee, sitä muutetaan. Me olemme tietyllä tavalla se välimuoto: olemme brändi, mutta myös teemme muutokset. Huomaan bisneksen toimivan aika eri tavalla Suomessa kuin Englannissa.

Asiakas siis valikoi mallistosta tietyn mekon, mutta haluaa muokata sen kaula-aukkoa, hihoja tai kankaita, lisätä pituutta tai lyhentää helmaa. Kaksi mekkoa voi myös yhdistää yhdeksi.

– Suomalainen asiakas miettii hyvin pitkään. Englannissa asiakkaat tulevat konsultointiin ja melkeinpä saman tien ostavat. Eivät he välttämättä tiedä, mutta ovat enemmän itsevarmoja. Ulkomailla käytetään enemmän mekkoja ja naiset tietävät oman kropan mallin paremmin. Suomessa naiset eivät samalla tavalla käytä mekkoja, ja kun mekkoa ei käytetä, ei osata visualisoida, miltä se näyttää, Hepburn kuvailee.

Suomalainen asiakas saattaa toivoa muutoksia mekkoon, muttei kuitenkaan osaa kuvitella, miltä lopputulos näyttää.

– Suomessa häämekkoprosessi on pidempi ja työläämpi kuin Englannissa. Englannissa on enemmän volyymia, simppeleitä mekkoja ja ihmiset tietävät enemmän, mitä haluavat. Suomessa huomaan, että homma menee aika pitkän kaavan mukaan.

All Over Press

Minnassa on tehty mekkoja myös muutamille julkkiksille.

– En itse tunnistanut heitä, kun en katso Coronation Streetiä ja muita saippuaoopperoita, Hepburn tunnustaa.

Minnassa ei tähdätä julkkisten brändiksi. Hepburn muistuttaa, että julkimot voivat joskus olla taviksia hankalampia asiakkaita.

– Mulle on tärkeä sellainen asiakas, joka todella osaa arvostaa, mitä me tehdään, ja rakastaa sitä mekkoa. Pari viikkoa sitten meillä kävi tyttö äitinsä kanssa. Hän on menossa naimisiin. Hän oli sokea. Se oli kauhean tunteikas kokemus meidän koko tiimille, koska se on niin tärkeä mekko, mutta hän ei nähnyt sitä. Hän pystyi kuitenkin tunnustellen visualisoimaan mekon.

Muotisuunnittelija Minna HepburnMuotisuunnittelija Minna HepburnAll Over Press


Lue myös:

Vuoden 2014 kaunein sormus ja hääpuku: Näyttävää romantiikkaa

Näin loihdit nykyaikaisen morsiussaunan

Häätunnelmissa? Katso hauska Putous-sketsi!

Sumo video id


Maria Aarnio, maria.aarnio(at)mtv.fi

Lisää aiheesta:

Kuinka ajoissa hääpuku kannattaa hankkia? Niina Kuhta: "Meillä on syksyisin seitsemän viikon jonot"Australialaismorsian pöyristyi hääpukuostoksilla: "Sen pitäisi olla ilmaista"Suomalaisten muotisuunnittelijoiden asut supersuosiossa Linnan juhlissa: "Odotan suurinta pukujuhlaa, mitä on koskaan ollut"Upeilla asukuvilla ihastuttavan valokuvaaja Eeva Rootsin vinkit oman tyylin löytämiseen: "Jos sinulla ei ole hyvä olla, niin..."Loppukesä on myynnin kulta-aikaa – näin saat kaupaksi käytetyn morsiuspuvun: ”Muoti menee nopeasti eteenpäin”Uudet suomalaiset lastenvaatemerkit suosiossa: "Sosiaalisen median vaikutus valtava"
HäätUraLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Häät
  • 11.9.13:04
    Jukka Rasila

    Keski-Uusimaa: Jukka Rasilalta yllätysilmoitus – häät

  • 2.9.20:31
    Luonto ja eläimet

    Koskettava yllätysvieras keskeytti ukrainalaisparin hääseremonian

  • 6.8.11:30
    Kasperi Kapanen

    Kuvat julki Kasperi Kapasen ja Matleena-vaimon hulppeista häistä – somessa yksimielinen reaktio: "Te täydelliset"

  • 2.8.14:42
    Juhlat

    Salolaispari järjesti häät noin 7 200 eurolla – yksi hoksaus kuin lottovoitto: "Melkoinen menoerä, jos lähdetään ostamaan"

  • 30.7.08:52
    Rakkaus

    Kurre Westerlund ja Jenna-rakas julkaisivat kuvia hääpäivästään: "Sydän täynnä kiitollisuutta"