Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Muistatko? Näin tulitikkuaskien etiketeissä kaupiteltiin kahvia, kulttuuria ja kansalaishyveitä

1:53Tulitikkuaskit olivat ennen mainosalustoja
Julkaistu 07.02.2017 06:52
Toimittajan kuva

Outi Airola

Suomessa on ollut 150-vuotinen perinne tulitikkujen valmistamisessa ja lähes yhtä pitkä perinne askien käyttämisestä mainospaikkana.

Tulitikkuaskit olivat kodeissa tuiki tarpeellista käyttötavaraa, joiden kyljissä mainostettiin uusia pesuaineita, elokuvia, hiihtokisoja tai vaikka kansalaiskeräyksiä. Tikkuaskit olivat myös pienten kyläkauppojen mainospaikkoja.

– Meidän kyläkauppaan tuli 1930-40-luvulla monta kertaa vuodessa uusi lähetys tulitikkuja. Minusta niissä oli aina erilainen mainos kaupasta, muistelee Liisa Ijäs Lohtajalta.

Hän ei muista, kuka suunnitteli etiketit.

– Ei niitä ainakaan itse suunniteltu, valmiina ne tulivat aina! muistaa Ijäs.

Tulitikku2
Sota-aikana haluttiin sulkea suomalaisten suut.

Tuomo Puutio on vienyt Lohtajan kirjastoon näytille isänsä tulitikkuetikettikokoelmat 1930-luvun alusta saakka. Isä-Pentti on liimannut etiketit pinkopahvista leikatuille alustoille ja ryhmitellyt ne osin valmiiksi: on kyläkauppojen mainoksia, elokuvia, urheilukisoja ja pankkimainoksia.

– Älä hassaa, markat säästökassaan! kehotetaan Säästöpankin mainoksessa.

Tulitikut3Osuuskaupan mainos muistutti aatteen tärkeydestä.

Kaikkein eniten kokoelmasta löytyy kahvimainoksia. Kahvi oli ylellisyystuote ja sen laatu- ja hintakilpailu kovaa. Kahvia myytiin myös eri tilanteisiin: oli arkikahvia, sunnuntaikahvia ja kestikahvia.

– Kahvia markkinoitiin kuvilla eksoottisista maista, kuten mausteitakin, huomaa Tuomo Puutio.

Valistusta sota-aikana

Sota-ajalla myös valistettiin kansaa tulitikkuaskien välityksellä.

”Kuulut kotirintamaan! Tukahduta jokainen kuulopuhe, juoru, huhu!” kehotettiin askin kyljessä.

– Tuo aika oli niin erilainen kuin tämä, mitä nyt eletään. Ihmisiä opastettiin säästämiseen ja oikeaan käyttäytymiseen vaikkapa sota-aikana. Nyt kehotetaan kuluttamiseen, että saadaan yhteiskunnan rattaat pyörimään, pohtii Puutio.

Tulitikut4Elokuvien markkinointi oli pitkälle tulitikkuaskien varassa.

Salpausselän hiihtoja mainostettiin 80 vuotta sitten niitäkin tikkuaskin kannessa: vanha mainos vuodelta 1937 kertoo sen. Samalla paikalla kerättiin rahaa suomalaishiihtäjien tukemiseen.

– Tässä näkyy, että hiihtäjiä tuetaan Pauligin kahvien kautta, huomaa Puutio.

Tulitikkuaskien etiketit ovat säilyneet yllättävän hyvin. Jos niitä vertaa toiseen saman ajan mainosmuotoon eli lehtimainoksiin, selvää on, että tikkuaskit ovat paremmin säilyviä. Niissä mainoksen on oltava myös ytimekäs ja paljon puhuva, sillä tekstiä on vähän. Joskus sitä tosin on saatu mahtumaan mukaan yllättävän paljon. 

– Jokainen raapaisu kehittää yhteistoiminnan tulen voimaa! julisti Keski-Pohjanmaan Osuuskauppa osuustoiminta-aatetta.

Tulitikut5Kahvi oli ylellisyystuote, jota myytiin erikseen arki- ja juhlakäyttöön.

Perinne katkesi 1960-luvulla

Tikkuaskien etikettejä selatessa mieleen nousee kaipuu aikaan, jolloin valtakunnassa vielä valmistettiin tulitikkuja. Pitkä perinne päättyi Suomessa 1990-luvun lopulla – varsinainen mainoskäyttö tosin jo aiemmin, kun lehdistö laajeni ja televisio valtasi alaa. Ahkerin tikkuaskimainonta jäi 1950-luvulle.

– Minä uskon, että tulitikkuaskit olivat aikanaan hyvin toimivia mainoksia, todistaa kyläkauppias Liisa Ijäs.

– Minä luulen, että monelle kyläkauppiaalle se oli ainut mahdollinen mainostustapa, sillä lehtimainokset olivat kalliita, arvioi Puutio.

Suomi on metsästä elävä maa, mutta tulitikkuja meillä ei enää valmisteta. Tämä harmittaa etenkin maaseudulla, jossa puulämmitys ja tikkuaski kuuluvat edelleen yhteen.

– Kyllä se harmittaa! Kun puuta meillä on niin pystyssä kuin kumossa, niin luulisi tulitikkuvärkkejä vielä löytyvän, toteaa Tuomo Puutio.

Lisää aiheesta:

Europehouse oli aikansa ilmiö: Perustaja kertoo nyt, miksi liikkeet lopulta suljettiinEnnen syrjittyjen suomalaisten perintö on nyt uudessa nousussa Yhdysvalloissa – tällainen paikka on Astoria, jossa kiinalainen postinjakajakin oppi suomenKirja-arvio: Kieltolaista Kekkos-humppaan ja kaikkea siltä väliltäTasan sata vuotta kauppamiehen uralla – Jerkkujen perheyrityksen puurtamisessa on historian havinaa90-vuotias piippukauppias painaa edelleen töitä jokaisena arkipäivänä – ”Suomen bisnestilanne näyttää surkealta” Kuvat: Suomea markkinoitiin 50-luvulla jopa erotiikalla – paljasrintainen merenneito kohautti
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 10:55
    Etätyö

    Valtio antoi uudet etätyösuositukset – USU: Näissä virastoissa ei aiota noudattaa

  • 10:38
    Mielenterveys

    Masennus ja uupumus veivät Kirsin työelämästä – uusi metodi auttoi takaisin muutamassa kuukaudessa

  • 08:15
    Mielenterveys

    Huolestuttava luku mielenterveyskyselyssä

  • 07:44
    Sää

    Jo lähes -30 rikki! Talven tähän mennessä kylmin yö tulossa

  • 06:01
    Politiikka

    Kysely: Kansa rakastaa presidenttejään – hallitukselle murska-arvio