Kahdelta ranskalaismestarilta huima alku MM-rallikauteen! Kalle Rovanperä tukalassa tilanteessa – "Tiesin jo ennen rallia"

MM-rallikausi 2022 saatiin käyntiin Etelä-Ranskassa, Monte Carlon liepeillä. Torstai-illan ohjelmassa oli kaksi pimeässä ajettavaa erikoiskoetta. MTV Urheilu seurasi tässä artikkelissa illan erikoiskokeiden etenemistä.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Kroatian MM-ralli 18.-21.4.
Pe: EK:t 1-8 klo 9.15 alkaen 
La: EK:t 9-16 klo 8.15 alkaen
Su: EK:t 17-20 klo 8.00 alkaen

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

TILANNE 2/17 EK:N JÄLKEEN

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:

1.

Sébastien Ogier

Toyota

25:48,0

2.

Sébastien Loeb

M-Sport

+6,7

3.

Elfyn Evans

Toyota

+11,2

4.

Adrien Fourmaux

M-Sport

+17,9

5.

Gus Greensmith

M-Sport

+21,9

6.

Thierry Neuville

Hyundai

+28,5

7.

Craig Breen

M-Sport

+29,2

8.

Ott Tänak

Hyundai

+41,1

9.

Takamoto Katsuta

Toyota

+48,2

10.

Oliver Solberg

Hyundai

+58,8

12.

Kalle Rovanperä

Toyota

+1:08,8


SEURANTA

EK2:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:

1.

Sébastien Ogier

Toyota

15:14,4

2.

Sébastien Loeb

M-Sport

+1,3

3.

Elfyn Evans

Toyota

+1,9

4.

Adrien Fourmaux

M-Sport

+4,2

5.

Gus Greensmith

M-Sport

+9,6

6.

Thierry Neuville

Hyundai

+12,6

7.

Craig Breen

M-Sport

+16,0

8.

Ott Tänak

Hyundai

+18,7

9.

Takamoto Katsuta

Toyota

+23,4

10.

Oliver Solberg

Hyundai

+36,5

13.

Kalle Rovanperä

Toyota

+42,8

Kello 23.20: Kiitos seurasta torstai-illan osalta! Perjantaina jatketaan. Ohjelmassa on kuusi erikoiskoetta.

Kello 23.17: Loeb maalissa, ja eroa Ogieriin jää vain 1,3 sekuntia. Uskomaton alku kahdelta konkarilta! Perjantaihin lähdettäessä Ogier johtaa rallia 6,7 sekunnilla Loebiin nähden.

– Nautimme tästä. Oli vaikea renkaille. Ne ylikuumenivat jo ennen ek:n puoliväliä, ja sen jälkeen oli vaikeaa.

Loeb oli kuitenkin ek:n jälkimmäisellä puoliskolla Ogieria nopeampi.

Kello 23.14: Solberg häviää Ogierille yli puoli minuuttia. Hän pyörähti kertaalleen ek:n varrella. Ensimmäisellä ek:lla Solberg ei kuullut kartanlukijaansa, eivätkä nuotit tulleet toisella pätkälläkään läpi.

Kello 23.11: Fourmaux on vielä Greensmithiäkin nopeampi. Tappiota Ogierille tulee vain 4,2 sekuntia. Upea veto nuorelta ranskalaiselta! Tämä kielii kyllä siitä, että M-Sportin uusi auto on hyvä, ja Fourmaux'n kommentit ovat samansuuntaisia.

Kello 23.08: Greensmith jatkaa mahtavaa vauhtiaan. Eroa Ogieriin tulee tälläkin pätkällä vain 9,6 sekuntia, ja kahden pätkän jälkeen ero on 21,9 sekuntia. Tallikaveri Fourmaux tulee vieläkin kovempaa.

Greensmith lähti illan pätkille neljällä superpehmeällä ja kahdella pehmeällä renkaalla. Hyundai-kuljettajien rengasvalinnat olivat päinvastaiset, ja kaikilla muilla superpehmeitä renkaita oli vain yksi tai ei ollenkaan.

– Olemme odottaneet kaksi vuotta tätä autoa. Sanoin testi-ek:n jälkeen kartturille, että "tämä on v**un hienoa, rakastan tätä autoa!". 

Greensmith uskoo hyötyneensä rengasvalinnastaan ensimmäisellä ek:lla mutta ei enää niin paljon toisella ek:lla.

Kello 23.05: Breen taipuu tällä pätkällä Neuvillelle ja on tässä vaiheessa neljänneksi nopein. Eroa Ogieriin tulee 16,0 sekuntia. Breen ei ole ollenkaan tyytyväinen ajamiseensa. On syytä muistaa, että hän ajoi Montessa viimeksi 2018.

Kello 23.02: Katsuta kiilaa Tänakin ja Rovanperän väliin sijalle viisi. Hän on suhteellisen tyytyväinen ajamiseensa. Eroa Ogieriin tulee 23,4 sekuntia. Ykkös-ek:n ongelmista on ilmeisesti päästy eroon.

Kello 22.59: Tänak maalissa. Hän ei pysty tälläkään pätkällä vastaamaan Neuvillen vauhtiin. Tappiota tallikaverille tulee 6,1 sekuntia ja Ogierille 18,7 sekuntia. Ensimmäisellä ek:lla Tänak ei kommentoinut mitään, mutta nyt ovi aukeaa.

– Vaikea alku. Meillä oli ensimmmäisen ek:n alusta asti ongelmia moottorin kanssa. Yritän saada kaiken toimimaan. Tällä pätkällä menetimme hydrauliikkaa, eikä käsijarru toiminut kunnolla. Lista on pitkä.

Tänakin ero kärkeen yli 40 sekuntia.

Kello 22.56: Rovanperä häviää Ogierille peräti 42,8 sekuntia, ja kokonaistilanteessa ero on jo kahden pätkän jälkeen yli minuutin.

– Auto ja sen tasapaino tekevät tästä minulle vaikeaa. Teen parhaani sopeutuakseni. Tiesin jo ennen rallia, että jos auton tasapaino on kallellaan aliohjaamisen suuntaan, minulla on vaikeaa sen kanssa.

Kello 22.54: Rovanperän vauhti on täysin kateissa. Eroa Ogieriin tulee kymmeniä sekunteja. C Moren asiantuntijan Jari Ketomaan arvion mukaan Rovanperä kyllä yrittää kovasti, mutta kello kertoo aivan muuta.

Ek-maalissa on iso öljylätäkkö, joka on jäänyt tien pintaan Neuvillen auton jäljiltä.

– Siellä on jotain vakavaa. Jos noin iso määrä tulee panssarin päältä, puhutaan merkittävästä ongelmasta. Toivottavasti ei ole mikään pahemmin rikki, mutta oletettavasti on, Ketomaa arvioi.

Kello 22.53: Neuville jää lopulta 12,6 sekuntia Ogierista. Tuosta erosta yli puolet tulee ek:n viimeisellä kolmanneksella. Kokonaistilanteessa Neuville on jo 28,5 sekunnin päässä Ogierista.

– Jarrut olivat vähän paremmat, mutta minulla ei ole luottoa autoon. Pitää ajaa nätisti.

Kello 22.50: Evansille 1,9 sekuntia takkiin Ogierilta. Walesilaisen vauhti on huomattavasti parempaa kuin ensimmäisellä ek:lla. Kokonaistilanteessa ero on nyt 11,2 sekuntia Ogierin hyväksi.

– Hybrid potkaisee aika tavalla, ja vie aikaa tottua siihen.

Kello 22.47: Ogier maalissa. Kaksi pimeää ek:ta kunnialla läpi.

– Ehkä eika ei ole kovin hyvä. Vaikea sanoa. Kokeilemme erilaisia asioita auton kanssa.

Kello 22.45: Rovanperän vauhti on edelleen kadoksissa. Eroa Ogieriin ensimmäisessä väliajassa 12,1 sekuntia. Neuville sen sijaan on kohentanut vauhtiaan. Ylämäkiosuuden jälkeen eroa Ogieriin on 3,6 sekuntia.

Kello 22.43: Ogier ja Evans ovat tasoissa toisessa väliaikapisteessä. Tähän asti on ajettu 11,7 kilometriä ylämäkeä, loppupätkä lasketellaan alamäkeen.

Kello 22.31: Ogier on vauhdissa. Saa nähdä, mitä ranskalainen tällä ek:lla taikoo.

Kello 22.28: Päivän viimeinen ek alkaa muutaman minuutin kuluttua. Kyseessä on rallin pisin erikoiskoe, johon sisältyy muun muassa ikoninen Col de Turini.

EK1:

Kello 21.59: Sébastien Loeb, 47, on ek:n toiseksi nopein! Kaksi "pappaa" pistelevät aikamoista vauhtia. Eroa miesten välillä on 5,4 sekuntia 38-vuotiaan Ogierin hyväksi.

– Alku oli hyvä, mutta mäen päällä oli vaikeaa. Siellä oli märkiä ja jäisiä paikkoja. En halunnut tehdä virhettä, joten olin liian varovainen. Muuten tuntuma oli hyvä. Autossa on paljon tehoa, Loeb kertaa.

C Moren asiantuntija Jari Ketomaa on ainakin vakuuttunut.

– Aivan uskomaton suoritus! On hienoa katsoa, mitä tästä rallista kehkeytyy, Ketomaa hehkutti lähetyksessä.

Kello 21.56: Oliver Solberg maalissa. Eroa kärkeen tulee 22,3 sekuntia. Solberg kertoo, ettei kuullut kartanlukijansa Elliott Edmondsonin ääntä.

Kello 21.53: Adrien Fourmaux taipuu niukasti sekä Greensmithille että Breenille. Eroa Ogieriin tulee 13,7 sekuntia. Ek-sijoitus tässä vaiheessa viides.

– Oli todella vaikeaa ajaa. Oli vaikea tietää, löytyykö pitoa vai ei. Olin ehkä liiankin varovainen, mutta olemme nyt tässä. Tämä oli ehkä koko rallin vaikein ek, eli ei tämä nyt niin huonosti mennyt.

Kello 21.50: Gus Greensmith on vielä Breeniäkin nopeampi. Eroa kärkeen tulee 12,3 sekuntia. Greensmith on tänä viikonloppuna ainoa M-Sport-kuljettaja, joka ei aja tallille MM-pisteitä.

– Ensimmäinen puolisko tuntui todella hyvältä. Toisella puoliskolla oli vaikeuksia rytmin kanssa. Katsotaan, mitä Sebastienit pystyvät tekemään.

Ensimmäisillä 6,35 kilometrillä Greensmith hävisi Ogierille vain 3,7 sekuntia.

Kello 21.47: Craig Breen on paras ei-Toyota-kuljettaja. Eroa kärkeen tulee 13,2 sekuntia. Hän on kolmanneksi nopein. Myös Breenillä varsin suuri osa erosta tulee sen jälkeen, kun hän lähti laskettelemaan ek:n korkeimmalta kohdalta alaspäin.

– Auto tuntuu upealta. Kaikki te, jotka olette olleet mukana kehitystyössä, olette tehneet hienoa työtä. Hyvin keskinkertainen veto minulla. En varmaankaan ole kovin korkealla sijoituksissa. Mutta mahtavalta tuntuu.

Kello 21.45: Takamoto Katsuta on hieman nopeampi kuin Rovanperä. Eroa kärkeen 24,8 sekuntia ja Rovanperään 1,2 sekuntia. Katsuta kertoo ongelmista, mutta ei osaa täsmentää, missä niitä on. 

Kello 21.42: Ott Tänak maalissa. Tappiota Ogierille tulee 22,4 sekuntia. Virolainen ei kommentteja anna.

Kello 21.39: Rovanperälle tulee heti takkiin 26,0 sekuntia.

– On aika vaikeaa. Pyörähdimme ek:n alussa ja menetimme siinä aikaa. Kostealla osuudella olin ehkä liian varovainen. Miten käytän hybridiä? Ei hajuakaan, minä vain ajan.

Kello 21.36: Neuville häviää Ogierille peräti 15,9 sekuntia. Hyundain ja Toyotan rengasvalinnat ovat sikäli erilaiset, että Hyundai-kuljettajat pakkasivat mukaan neljä pehmeää ja kaksi superpehmeää rengasta, Toyota-kuljettajat neljä pehmeää ja vain yhden superpehmeän.

– Oli vaikeaa. En päässyt kovempaa. Jarrut ja renkaat menivät jo varhaisessa vaiheessa. Tämä on pientä uhkapeliä, koska meillä on vain 20 pehmeää rengasta viikonlopulle. Tiesimme, että tänään piti tehdä kompromissi. Toivottavasti se maksaa myöhemmin takaisin. Muutamia juttuja pitää vähän viilata.

Kello 21.34: Kalle Rovanperä on ensimmäisessä väliaikapisteessä yli kymmenen sekunnin päässä Ogierista. Rovanperä kertoi rallin alla, ettei ole vielä kovin hyvin sinut uuden auton kanssa.

Kello 21.33: Evans maalissa. Tappiota Ogierille tulee peräti 9,3 sekuntia. Eroa tuli erityisesti ensimmäisen ja toisen väliaikapisteen välissä, kun kuljettajat lähtevät laskettelemaan ek:n korkeimmalta kohdalta alaspäin.

– Todella huono veto. Ei ollut ollenkaan hyvä fiilis.

Kello 21.30: Ogier on ykkös-ek:n maalissa. Elfyn Evans on ensimmäisessä väliaikapisteessä niukasti perässä, Thierry Neuvilleen eroa on useampi sekunti.

– Ei tuntunut kovin hyvältä. Pääsimme läpi. Oli paljon kosteutta ja joitain liukkaitakin mutkia, Ogier kertaa.

Kello 21.18: Uusi kausi on käynnissä! Rallin ensimmäisellä erikoiskokeella on mittaa 15,20 kilometriä.

Kello 21.15: Hyvää torstai-iltaa! Reilun kahden kuukauden mittainen odotus on viimein ohi, ja nyt mennään. Torstai-illan erikoiskokeille startataan viime kauden MM-pisteiden mukaisessa järjestyksessä, eli hallitseva maailmanmestari Sébastien Ogier saa kunnian avata MM-sarjan uuden aikakauden.


Lue myös:

    Uusimmat