MTV selvitti: Nämä lentoyhtiöt peruvat eniten lentoja – "Häiriötekijät kasaantuvat"

Kauhutarinat lentojen peruutuksista ja milloin missäkin jumissa olevista suomalaisista ovat vieneet palstatilaa viime aikoina. MTV Uutiset selvitti, mitkä lentoyhtiöt ovat peruneet lentojaan ja myöhästelleet viime kuussa eniten Euroopassa – ja kysyi asiantuntijoilta, mistä se voisi johtua.

Ensimmäisessä tarinassa suomalaiset joutuvat odottamaan kolme päivää, että pääsevät Kanarialta Suomeen, kun koneeseen on iskenyt tekninen vika.

Toisessa lento, jonka oli tarkoitus olla suora, joutui tekemään välilaskun Portugaliin tankkaamaan, koska muuten polttoaine olisi loppunut.

Kolmannessa vasta koneessa huomattiin vasta kiitoradalla, että koneen turbiinit olivat jäässä.

Viime aikaiset kauhutarinat ja epäonnisten lentojen uutisointi voivat aiheuttaa kuvan, että lentoliikenne olisi nykyään aiempaa epävakaampaa tai turvattomampaa.

Lentoliikenteen päästöt kasvamassa 2:00

"Kustannusten optimointi voi kasata häiriöitä"

Turvattomampaa se ei ainakaan ole, vakuuttaa Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu. Lentoturvallisuus on alana tiukasti säännelty pieniäkin yksityiskohtia myöten.

Sen sijaan eroa menneeseen ja eroa lentoyhtiöiden välillä voi olla lentojen täsmällisyydessä ja luotettavuudessa.

Henttu uskoo, että koska kustannuksia on pyritty optimoimaan kaikissa lentoyhtiöissä – niin halpalentoyhtiöissä kuin ”perinteisissäkin” – häiriötekijät saattavat kasaantua.

Jos jokin menee pieleen ja henkilökuntaa ja resursseja on mahdollisimman vähän, asiaa on vaikeampaa korjata jouhevasti, ja todennäköistä on, että yhä useampi muukin asia menee pieleen, ja se aiheuttaa viivästyksiä.

– Toki kustannuksia optimoidaan kaikissa lentoyhtiöissä, mutta jos se vedetään äärimmilleen, täsmällisyyteen ja luotettavuuteen vaikuttavat häiriöt kasaantuvat myöhästymisten ketjuksi, joita sitten oikaistaan peruuttamalla lentoja, Henttu pohtii.

Helsinki-Vantaan lentoasema laajenee 2:08

"Halpalentoyhtiöillä on tuore kalusto"

Esimerkiksi Flight Stats pitää kirjaa eniten lentojaan peruneista ja eniten myöhästyneistä lentoyhtiöistä, mutta syitä kärkisijoihin voi olla muitakin kuin kustannusoptimointi.

Siihen vaikuttaa, kuinka paljon yhtiöillä on lentoja, kohdistuvatko ne maihin, joissa on erityisen hankalat sääolosuhteet, tai lentävätkö ne paljon sellaisilla kentillä, joilla voi olla ongelmia.

Tilastojen perusteellakaan niin sanonut halpalentoyhtiöt eivät erotu erityisen paljon lentojaan peruuttavina.

– Niin sanotuilla halpalentoyhtiöillä on tuore kalusto. Niiden kalusto on pääsääntöisesti vuokrattua, ja se pidetään tuoreena, jotta ylläpito olisi edullista, Henttu selittää.

Tällainen on 10 miljoonan euron lentosimulaattori 1:33

"Tekniikan ulkoistaminen voi hidastaa korjausta"

Lentomekaanikkojen liiton puheenjohtaja Jari Tiainen uskoo, että lisääntynyt uutisointi teknisten vikojen vuoksi tapahtuneista lentojen perumisista ja viivästyksistä johtuisi siitä, että monet lentoyhtiöt ovat ulkoistaneet tekniikkansa.

– Isommat huollot tehdään ulkomailla, suurimpien koneiden huollot jopa kaukoidässä asti sen mukaan, mikä yhtiö on voittanut kilpailutuksen. Jos koneessa tulee ongelma määränpäässä, ei ole pätevää porukkaa diagnoosia tekemään tai korjaamaan, hän selittää.

– Ja jos tekniikka on ulkoistettu, usein myös varaosat ulkoistetaan.

Nykyään vikatilanteissa paikalle hälytetään henkilö huoltoyrityksestä, jotka hoitavat kaikkien lentoyhtiöiden vikoja tasapuolisesti. Varaosia tarvittaessa lentoyhtiöt tekevät yhteistyötä.

– Tämä on hidasta verrattuna siihen, että olisi oma tekniikka. Palvelu ei välttämätät tule heti, Tiainen sanoo.

Henttu suhtautuu arvioon varauksella.

– Vaikka yritys olisi täysin omavarainen huoltotoiminnan osalta se ei estä sitä, etteikö teknisiä myöhästymisiä olisi. Jollakin, jolla on ulkoistettu täysin tekninen tuki, saattaa olla hyvinkin erinomaiset tukijärjestelyt.

Lue myös:

    Uusimmat