Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Finnairin maine vapisee – "Kevät ollut todella raskasta aikaa"

8:55Onko Finnairin maine vaarassa lakkoilun takia?Selviääkö Finnairin brändi työtaisteluiden tuomista ongelmista? Näin arvioi professori Johanna Frösén Aalto-yliopistosta.
Julkaistu 16.05.2025 19:09
Toimittajan kuva
Salla Hekkala

salla.hekkala@mtv.fi

Heli Sivunen

heli.sivunen@mtv.fi

Kulunut kevät on ollut Finnairille vaikea. Jälleen tänään 60 lentoa on peruttu ilmailualan lakon vuoksi. 

Ongelmia on ollut kuitenkin jo pidempään, ja jo muutaman vuoden ajan yhtiöstä on käytetty haukkumanimitystä "maailman kallein halpalentoyhtiö".

Onko suomalainen superbrändi kärsinyt pitkään jatkuneiden lakkojen takia? 

Lue lisää: Ilmailualan Unionilta uusi lentoliikennettä koskeva työtaisteluilmoitus

– Kevät on ollut todella raskasta aikaa, ensin lentäjät ja nyt vielä maapalvelutkin, sanoo markkinoinnin professori Johanna Frösén Aalto-yliopistosta.

– Kyllä sanoisin, että lentomatkustamisessa luotettavuus, ennakoitavuus ovat aika isoja asioita. 

Frösén muistuttaa, että matkustustarpeisiin liittyy usein yksilön kannalta merkityksellisiäkin tapahtumia, oli kyseessä sitten liike- tai vapaa-ajan matkustus.

– Lyhyetkin viiveet voivat olla isoja asioita, Frösen sanoo.

– Jos miettii vaikka viikonloppulomaa, josta yhtäkkiä häviää yksikin vuorokausi. Tai konferenssia tai muutaman päivän tapahtumaa, josta osa kuluu matkojen uudelleenjärjestelyyn. 

Karsitut palvelut harmittavat

Frösénin mukaan "maailman kallein halpalentoyhtiö" -nimitys juontaa juurensa väärinkäsitykseen.

– Finnairhan on viime aikoina tunnistanut vahvemmin sen, että lentomatkustajia on monenlaisia, ja asiakassegmenttejä on useampiakin kuin perinteinen economy versus businessmatkustaja. 

Finnair on lisännyt tarjontaan edullisemman economy lightin ja kalliimman premium economyn, jotta erityyppisiä asiakkaita voitaisiin palvella paremmin.

– Minusta tuntuu, että "maailman kallein halpalentoyhtiö" -termi tulee enemmän esiin niiden asiakkaiden osalta, jotka ovat lippua ostaessaan optimoineet säästön, ottaneet halvimman lipun ja klikanneet, etteivät halua mitään lisämaksullisia palveluita. Ja sitten kuitenkin harmittelevat sitä, että palvelut ovat niin karsittuja, Frösén arvelee.

– Tuossa on varmaan vanhat tottumukset taustalla. Ollaan totuttu tiettyyn palvelutasoon, ja nyt kun paletti on laventunut, ei ehkä osata täysin hyödyntää sitä. Mutta onhan toisaalta myös Finnairin business-luokka kerännyt kiitosta, ja lisäpalveluita kehitetty samaan aikaan. 

Lue myös: Häiriökäytös yleistynyt lennoilla – näin ilmiöön nyt puututaan

Lisää aiheesta:

Lakko sotkee taas Finnairin lentoja – näin kulisseissa on haettu korvaavia yhteyksiäFinnair on perunut lakkojen takia 1800 lentoa: "Tämän vuoden tulos on pitkälti pilalla"Lentoliikenne on kärsinyt, sen tietävät kaikki – mutta onko entiseen enää paluuta? Finnair-pomolta arvio, kuinka kauan liikenteen paluu ennalleen vieKannattaako maksettuja lentolippuja vaihtaa lahjakorttiin? Mitä pitää tehdä, jos lento perutaan? Ole tarkkana näissä asioissa!Kasvomaskit kaikille ja yhä vähemmän jalkatilaa? Koronavirus voi mullistaa koko lentomatkustamisen – näin Finnair varautuuMTV selvitti: Nämä lentoyhtiöt peruvat eniten lentoja – "Häiriötekijät kasaantuvat"
FinnairLakkoLentoyhtiötIlmailualaYritykset ja bränditKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Finnair
  • 17:17
    Lentäminen

    KKV esittää: Finnairille 7,6 miljoonan euron sakko harhaanjohtavien tietojen antamisesta

  • 1.11.07:14
    Lentoyhtiöt

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • 30.10.09:37
    Talous

    Työtaistelut sulattivat Finnairin tuloksesta 18 miljoonaa euroa

  • 22.10.14:09
    Lentäminen

    Finnair: Uutta tietoa ja rajut luvut penkkikriisistä

  • 19.10.16:24
    Kotimaa

    Finnair siirtää matkustajia lennolta toiselle myös maanantaina