Kulunut kevät on ollut Finnairille vaikea. Jälleen tänään 60 lentoa on peruttu ilmailualan lakon vuoksi.
Ongelmia on ollut kuitenkin jo pidempään, ja jo muutaman vuoden ajan yhtiöstä on käytetty haukkumanimitystä "maailman kallein halpalentoyhtiö".
Onko suomalainen superbrändi kärsinyt pitkään jatkuneiden lakkojen takia?
Lue lisää: Ilmailualan Unionilta uusi lentoliikennettä koskeva työtaisteluilmoitus
– Kevät on ollut todella raskasta aikaa, ensin lentäjät ja nyt vielä maapalvelutkin, sanoo markkinoinnin professori Johanna Frösén Aalto-yliopistosta.
– Kyllä sanoisin, että lentomatkustamisessa luotettavuus, ennakoitavuus ovat aika isoja asioita.
Frösén muistuttaa, että matkustustarpeisiin liittyy usein yksilön kannalta merkityksellisiäkin tapahtumia, oli kyseessä sitten liike- tai vapaa-ajan matkustus.
– Lyhyetkin viiveet voivat olla isoja asioita, Frösen sanoo.
– Jos miettii vaikka viikonloppulomaa, josta yhtäkkiä häviää yksikin vuorokausi. Tai konferenssia tai muutaman päivän tapahtumaa, josta osa kuluu matkojen uudelleenjärjestelyyn.
Karsitut palvelut harmittavat
Frösénin mukaan "maailman kallein halpalentoyhtiö" -nimitys juontaa juurensa väärinkäsitykseen.
