Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Moni ratissa promillen lääketokkurassa – professori vaatii ajokieltoa kolmiolääkkeiden käyttäjille

MTV3/Lehtikuva
Julkaistu 18.11.2015 17:46
Toimittajan kuva

Joonas Lepistö

joonas.lepisto@mtv.fi

LepistoJoonas

Usean psyyke- uni tai kipukolmiolääkkeen käyttäjälle pitäisi antaa väliaikainen ajokielto lääkkeiden käytön ajaksi, esittää liikennelääketieteiden professori Timo Tervo. Tervon mukaan lääkärintarkastukset ovat liian lepsuja ja täten auton rattiin pääsee sellaisiakin, jotka eivät sinne kuulu. Tämä näkyy kuolonkolaritilastoissa. 

– On hyvin paljon potilaita, joiden lääkitys vastaa promillen humalatilaa ja se katsotaan lailliseksi, kun potilaalla on resepti taskussa. Suomessa useampi satatuhatta käyttää masennuslääkkeitä, unilääkkeitä menee suuria määriä ja korvaushoidossa on hyvin suuria määriä. Yli puolet heistä ajaa, kertoo HYKS:ssä työskentelevä liikenneläketieteiden professori Tervo.

Tervon mukaan Suomessa on paljon liikenneonnettomuuksia, joiden tutkinnassa paljastuu, että potilaalla on ollut lääkityksiä, joihin lääkärin olisi pitänyt puuttua. Professorilla on luetella tyypillisiä esimerkkejä.

– Jos potilaalla on todettu alkoholismi monella eri erikoisalalla ja potilas saa epileptisen kohtauksen, hän edelleenkin saa ajaa autoa. Sitten hän saa uuden epileptisen kohtauksen, jossa sitten kuolee joku toinen. Tai kun lääkitys on havaittu jo aikaisemmin poliisivalvonnan yhteydessä. Poliisilla on herännyt epäily päihtymisestä, niin tämä sama kuljettaja saa vielä uudestaan lääkäriltä oikeuden ajaa autoa samalla lääkityksellä, sanoo Tervo.

Lääkärintarkastukset löperöitä

Professori esittää, että usean kolmiolääkkeen käyttäjille pitäisi antaa väliaikainen ajokielto lääkkeiden käytön ajaksi. 

– On selvää, että lääkäreiden toimintaa pitäisi tehostaa ajovalvonnassa. Lääkärintarkastukset eivät ole riittävän laadukkaita.

Tervon mukaan joka kymmenes kuolonkolari voitaisiin estää, jos lääkärit noudattaisivat nykyistä lainsäädäntöä. Noudattamattomuus johtuu pääosin lääkärien hyväntahtoisuudesta ja tietämättömyydestä.


Ajoneuvojen kuolonkolarionnettomuuksien taustariskeistä ylivoimaisesti suurin on kuljettajan tila, kuten alkoholi, sairaus tai väsymys, kertoo Liikennevakuutuskeskuksen tänä vuonna tehty tilasto. Ajonopeus ja tilannenopeus ovat riskeinä huomattavasti pienempiä. 

– Valtaosa ylinopeusonnettomuuksista, kaksi kolmesta, on juuri näitä samoja riskikuljettajia. Useimmiten he ovat päihtyneitä tai itsemurhaa tekeviä, selventää Tervo.

Riskikuljettajissa yhteys kuolonkolareihin

Suurin osa ylinopeudessa tapahtuneista henkilöautoja koskevista kuolonkolareista on ollut riskikuljettajien ajamia. Viime vuosikymmenen lopussa Suomessa vain vajaa 10 prosenttia kuolonkorin tehneistä ylinopeutta ajaneista henkilöauton kuljettajista oli selviä ja terveydentilaltaan riskittömiä - ja puolet näistä riskittömistä iältään alle 21-vuotiaita. [Timo Tervo ym 2012 Traffic Injury Prevention] 

Työikäisten tai eläkeläisten aiheuttamista kuolonkolareista siis vain vajaan 5 prosentin taustalla ei ollut riskejä kuten päihtymystä, sairautta tai itsetuhoisuutta. Tervon mukaan joka kymmenes kuolonkolari voitaisiin estää, jos lääkärit noudattaisivat nykyistä lainsäädäntöä. 

Tervo pitää liikennevalvontaa riittämättömänä.

– Sakkoja jaetaan automaattisesti yli 300 000 vuodessa, joista merkittävä osa on huomautuskirjeitä. Näissä kuljettajan riski ajossa jää auki. Tämä ei siis yksin riitä valvontamuotona.

Ongelmiin on herätty. Lääkärikunta on osoittanut selkeää halua kouluttautua ja ajoterveyden arvioinnissa on aloitettu koulutus sekä lääkäreille että poliiseille. 

Lisää aiheesta:

Traficom: Ajokiellon taustalla on useimmiten rikos- tai terveyssyyAjoterveysongelmat jopa suurempi vaara liikenteessä kuin lievä ylinopeus – "Joskus joku ajaa moottoritietä väärään suuntaan terveyssyistä""Tutussa miljöössä ja yöaikaan" – kokenut poliisi: Nuoret ottavat tarpeettomia riskejä liikenteessä, koska valvonta on olematontaPoliisin toimet eivät yksin riitä rattijuoppojen kaitsemiseen – "Keinovalikoimaa löytyy, jos tahtoa on"Liikennelääkäri tehostaisi huuruissa ajavien valvontaa – kritisoi rajusti onnettomuustilastointiaIäkkään terveys tarkastetaan ajokorttia uusiessa – nämä asiat syynissä
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 16:40
    Poliisi

    Iäkäs nainen kateissa Jyväskylässä – poliisi pyytää havaintoja

  • 16:31
    Porot

    Poronomistajaa epäillään katalasta teosta

  • 16:15
    Tampere

    Syyttäjä: Perhettään vuosia jäljittänyt ukrainalaismies puukotti entistä puolisoaan Tampereella pienen lapsensa nähden

  • 14:53
    Räjähdykset

    Poliisi ei epäile rikosta Joroisten räjähdyksessä

  • 14:51
    Varsinais-Suomi

    Varha pyytää anteeksi