Usean psyyke- uni tai kipukolmiolääkkeen käyttäjälle pitäisi antaa väliaikainen ajokielto lääkkeiden käytön ajaksi, esittää liikennelääketieteiden professori Timo Tervo. Tervon mukaan lääkärintarkastukset ovat liian lepsuja ja täten auton rattiin pääsee sellaisiakin, jotka eivät sinne kuulu. Tämä näkyy kuolonkolaritilastoissa.
– On hyvin paljon potilaita, joiden lääkitys vastaa promillen humalatilaa ja se katsotaan lailliseksi, kun potilaalla on resepti taskussa. Suomessa useampi satatuhatta käyttää masennuslääkkeitä, unilääkkeitä menee suuria määriä ja korvaushoidossa on hyvin suuria määriä. Yli puolet heistä ajaa, kertoo HYKS:ssä työskentelevä liikenneläketieteiden professori Tervo.
Tervon mukaan Suomessa on paljon liikenneonnettomuuksia, joiden tutkinnassa paljastuu, että potilaalla on ollut lääkityksiä, joihin lääkärin olisi pitänyt puuttua. Professorilla on luetella tyypillisiä esimerkkejä.
– Jos potilaalla on todettu alkoholismi monella eri erikoisalalla ja potilas saa epileptisen kohtauksen, hän edelleenkin saa ajaa autoa. Sitten hän saa uuden epileptisen kohtauksen, jossa sitten kuolee joku toinen. Tai kun lääkitys on havaittu jo aikaisemmin poliisivalvonnan yhteydessä. Poliisilla on herännyt epäily päihtymisestä, niin tämä sama kuljettaja saa vielä uudestaan lääkäriltä oikeuden ajaa autoa samalla lääkityksellä, sanoo Tervo.
Lääkärintarkastukset löperöitä
Professori esittää, että usean kolmiolääkkeen käyttäjille pitäisi antaa väliaikainen ajokielto lääkkeiden käytön ajaksi.
– On selvää, että lääkäreiden toimintaa pitäisi tehostaa ajovalvonnassa. Lääkärintarkastukset eivät ole riittävän laadukkaita.
Tervon mukaan joka kymmenes kuolonkolari voitaisiin estää, jos lääkärit noudattaisivat nykyistä lainsäädäntöä. Noudattamattomuus johtuu pääosin lääkärien hyväntahtoisuudesta ja tietämättömyydestä.

