Yli neljäkymmentä vuotta poliisitehtävissä työskennelleen Jyrki Haapalan mukaan poliisin vähentynyt liikennevalvonta on osasyy nuorten ajamiin kuolonkolareihin.
– On selvää, että jos valvontaa ja kiinnijäämisriskiä ei ole, niin kyllä tarpeettomia riskejä ollaan valmiita ottamaan. Silloin kokeillaan asioita, joita ei tehtäisi, jos valvontaa olisi tien päällä, Haapala sanoo.
Nykyisin liikkuvan poliisin perinneyhdistyksen puheenjohtajana toimiva Haapala on huolissaan vähentyneestä valvonnasta.
– Kymmenien ja satojen tuntemieni ihmisten ja oman näkemykseni mukaan näyttää siltä, että liikenteen valvonta on vähentynyt merkittävästi. Eittämättä sillä on vaikutusta ihmisten liikennekäyttäytymiseen.
Pieniä poliisiasemia suljettu
Myös kolme kuolonuhria perjantaina vaatinut Kalajoen kolari tapahtui alueella, josta oma poliisitoiminta on siirtynyt laajemman poliisilaitoksen vastuulle.
– Poliisi on joutunut sulkemaan näitä pieniä poliisiasemia. Se "oman kylän poliisi" on poistunut, niin samalla kiinnijäämisriski on poistunut lähes kokonaan, kun partiot vierailevat siellä ainoastaan hälytystehtävissä.
– Kyllä siellä on taustalla se, että nuori ottaa tarpeettoman riskin juuri niissä tutuissa miljöissä ja yöaikaan, kun on mahdollisuus kokeilla kuinka kovaa autolla pääsee. Poliisi ei ole valvomassa sitäkään Kalajoen ympäristöä, jossa tämä onnettomuus tapahtui.
Enimmäkseen nuoria miehiä
Nuorten liikennekuolemien ja loukkaantumisten määrä on laskenut viimeisen kymmenen vuoden aikana yli 40 prosenttia. Silti noin 50 nuorta menehtyy vuosittain liikenteessä. Neljä viidestä alle 24-vuotiaasta kuolonuhrista on miehiä.



