Yhä useampi suomalainen kantaa mukanaan älypuhelinta tai muuta älylaitetta, joka voi voimakkaan tärähdyksen hetkellä itse soittaa hätäpuhelun kantajansa puolesta.
Hätäkeskuslaitoksen mukaan automaattiset puhelut ovat kuitenkin isolta osin olleet vääriä hälytyksiä.
Lue myös: Ostitko uuden iPhonen tai Apple Watchin? Raju röykytys voi johtaa yllättäviin seurauksiin – tältä kuulostaa puhelimen soittama automaattinen hätäpuhelu
Laite etsii merkkejä onnettomuudesta
Yhä useammassa älylaitteessa on anturi, joka tunnistaa pysähtymisen kovassa nopeudessa ja tulkitsee tilanteen esimerkiksi kaatumiseksi, törmäykseksi tai muuksi vastaavaksi onnettomuudeksi. Tässä tilanteessa laitteessa tulee käyttäjälle ilmoitus, että se aloittaa hätäpuhelun, jos näytössä juoksevaa laskuria ei keskeytetä.
Tekniikka on myös moderneista autoista tuttua. Hätäkeskuslaitos saa ajoneuvojen törmäyshälyttimien kautta tuhansia niin sanottuja eCall-hätäpuheluita vuodessa. Hätäkeskuspäivystäjän vastatessa eCall-puheluun avautuu myös puheyhteys ajoneuvoon. Jos kukaan ei vastaa hätäkeskuspäivystäjän tiedusteluihin, oletetaan siellä että kyse on hätätilanteesta ja paikalle lähetetään apua. Tieto sijainnista saadaan eCall-järjestelmän lähettämän datapaketin ja järjestelmän paikannusominaisuuden avulla.
Tämän lisäksi ajoneuvovalmistajilla on omia järjestelmiä, jossa ajoneuvo soittaa itse hätäpuhelun usein ulkomailla sijaitsevaan valvomoon, josta tarvittaessa välitetään tiedot mahdollisesta onnettomuudesta Hätäkeskuslaitoksen johtokeskukseen.
1:07

