Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tämä sovellus voi pelastaa henkesi – 112 Suomi säästää myös yhteiskunnan resursseja

Hätäkeskus suosittelee 112 Suomi -sovelluksen lataamista.
Hätäkeskus suosittelee 112 Suomi -sovelluksen lataamista.Lehtikuva
Julkaistu 10.02.2017 15:38

MTV UUTISET – STT

Hätäkeskuksen 112 Suomi -sovellus on saanut kansalaisten keskuudessa hyvän vastaanoton, kerrotaan hätäkeskuspalveluista. Jo yli 870 000 suomalaista on ladannut sovelluksen, joka paikantaa autettavan matkapuhelimen satelliittipaikannuksella.

Sovellus välittää hätäpuhelun soittajan sijainnin automaattisesti hätäkeskukselle. Sovellus otettiin käyttöön vuonna 2015.

Hätäkeskuspalvelujen johtajan Marko Niemisen mukaan sovelluksen avulla on saatu esimerkiksi opastettua eksyneitä ihmisiä pois metsästä ilman että paikalle on lähetetty viranomaisia.

– Eksyneitä on voitu opastaa ilman että yksikään yksikkö on mennyt paikalle. Yhteiskunnan resursseja on varmasti säästetty moninkertaisesti siihen nähden, mitä tämä (sovellus) maksaa. Jos näilläkin keleillä joku eksyy metsään, on siellä nopeasti poliiseja, lentokalustoa ja vapaaehtoinen pelastuspalvelu. Ne ovat aika kalliita operaatioita, Nieminen kertoo.

Käyttäjät ovat myös esittäneet sovellukseen kehitystoiveita, joita pohditaan.

– Esimerkiksi vaaratiedotteet voitaisiin saada push-viestinä heille, jotka ovat ladanneet sovelluksen. Muitakin viranomaisten tiedotteita voisi tulla sijaintipaikan mukaisesti.

Tekstiviestihätäilmoitus tulossa

Valmistelussa on myös 112-numeroon tehtävä tekstiviestihätäilmoitus, jonka on määrä tulla käyttöön uuden hätäkeskustietojärjestelmän rinnalle viimeistään ensi vuoden alkupuolella.

– Aiemmin kaikilla hätäkeskuksilla on ollut oma numero tekstiviesteille. Eli periaatteessa tämä olisi voitu toteuttaa jo aiemmin, mutta meidän näkökulmastamme ongelma on se, että teleoperaattorit eivät voi ohjata tekstiviestejä suoraan oikean tapahtumapaikan hätäkeskukseen, Nieminen kertoo.

Ihmisten kiire näkyy Niemisen mukaan hätäpuheluissa.

– Kun kaikilla on mobiililaitteet taskussa, tehdään liikkeessä hätäilmoitus nopeasti. Tietenkin saamme tiedon tapahtumasta, mutta päivystäjien täytyy tehdä myös riskin arviointi ja arvioida tilanteen kiireellisyys, että osataan hälyttää oikeat viranomaiset paikalle. Sellaisia ilmoituksia tulee tien päältä, että ajettiin vähän aikaa sitten ojassa olevan auton ohi. Kukaan ei pysähdy katsomaan, onko siellä ihmisiä tai milloin onnettomuus on tapahtunut. Silloin viranomaisen täytyy käydä tarkistamassa asia.

Lisätietoa sovelluksesta Hätäkeskuslaitoksen sivuilla.

Korjattu 11.2. klo 10.15, sovelluksen lataajia ei ole vielä yli miljoonaa, vaan yli 870 000.

Lisää aiheesta:

Hätäpuheluissa näkyvät yhteiskunnan kasvavat ongelmat – sosiaalitoimelle välitettyjä tehtävien määrä nousi runsaastiOletko kuullut hälytyssireenien äänen aiempaa kovempana? Havaintosi on todennäköisesti oikeaHallitus arvioi hätävideopuhelun mahdollisuutta – voisi traumatisoida hätäkeskuksen työntekijöitäMoni puhelin ja älykello osaa soittaa itse hätänumeroon – robottien puheluissa ikävä lieveilmiöTerrori-iskut hoputtivat uudistusta: Tulevaisuudessa vaaratilanteista varoitetaan suoraan älypuhelimiin 112-sovellusta ladattu jo miljoona kertaa – "Maksanut itsensä takaisin"
DigiKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Digi
  • 19:57
    Tietoturva

    Tämä arkinen asia altistaa digihuijauksille – "Pankit eivät tee tarpeeksi", sanoo IT-asiantuntija

  • 19:53
    Turvallisuus

    Näistä syistä auto on digivarautujan valttikortti

  • 15:57
    Danske Bank

    Huijaukset liikaa – Danske Bank pohtii Turvatili-nimen vaihtamista

  • 14:12
    Petokset

    MTV:n tiedot: Suomen Pankin ex-pääjohtaja Erkki Liikanen menetti huijarille 40 000 euroa

  • Eilen15:06
    Tekoäly

    Tutkimus: Tekoäly saa ihmiset yliarvioimaan älylliset kykynsä