Moni nuori ei löydä asiaa, jonka puolesta vaikuttaa

Joka viides Suomessa asuva nuori katsoo, ettei ole olemassa mitään sellaista asiaa, jonka puolesta hän haluaisi vaikuttaa yhteiskuntaan.

Asia käy ilmi Nuorisobarometri 2013 -tutkimuksesta, jonka teemana oli osallisuus ja vaikuttaminen.

Tutkimuksen mukaan äänestäminen on nuorten ikäryhmissä vähäistä, samoin järjestöaktiivisuus. Nuorten yleisimmät vaikuttamismuodot ovat palautteen antaminen jostakin palvelusta, aloitteiden allekirjoittaminen ja ostopäätöksillä vaikuttaminen.

Tärkeimmät vaikuttamismotiivit ovat barometrin mukaan mahdollisuus edistää itselle tärkeää asiaa sekä mahdollisuus edistää yhteistä hyvää.

Nuorisobarometri on julkaisusarja, joka tutkii 15-29-vuotiaiden, Suomessa asuvien nuorten arvoja ja asenteita. Vuoden 2013 Nuorisobarometriin tehtiin 1903 puhelinhaastattelua.

Lue myös:

    Uusimmat