Moni ei osaa vieläkään ajaa liikenneympyrässä

Liikenneympyröiden määrä on kaksinkertaistunut vajaassa kymmenessä vuodessa ja rakentaminen jatkuu eri puolilla maata. Suomesta löytyy jo arviolta 600-700 liikenneympyrää, myös moottoriteiden päälle rakennettuja kiertoeritasoliittymiä.

Ratkaisuja on perusteltu turvallisuuden paranemisella, ajonopeuksien putoamisella ja liikenteen sujuvuudella. Liikenneympyröiden on todettu vähentävän erityisesti vakavia henkilövahinkoja. Suurimmat turvallisuushyödyt koituvat autoilijoille.

– Liikenneympyröiden rakentamiskustannukset eivät ole välttämättä sen kalliimmat kuin valo-ohjatun risteyksen. Hinta riippuu rakentamispaikasta, kertoo diplomi-insinööri Pauli Velhonoja Liikennevirastosta.

Poliisin mukaan autoilijoiden ajotavoissa löytyy edelleen parannettavaa, vaikka uudentyyppisiä liikenneympyröitä on ollut käytössä jo runsaat 20 vuotta.

Yksi pahimmista virheistä on se, etteivät autoilijat aina väistä kevyttä liikennettä ajaessaan kiertotilaan ja sieltä poistuessaan. Myös suuntamerkin käytössä esiintyy yhä kirjavuutta.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat