Rallin MM-sarjassa päristellään polttomoottoreilla kauden 2021 loppuun saakka, mutta sen jälkeen WRC-autot siirtynevät uuteen aikakauteen.
Kansainvälinen autoliitto FIA vahvisti hiljattain, että MM-sarjan nykyiset tekniset säännöt ovat voimassa vuoden 2021 loppuun. Sitä ennen Citroenin toimitusjohtaja Linda Jackson oli kertonut, että ranskalaisvalmistaja saattaa vetäytyä MM-sarjasta, ellei WRC-autoihin istuteta hybriditeknologiaa lähitulevaisuudessa.
Citroenin tallipäällikkö Pierre Budar vahvistaa, että Citroen on toistaiseksi sitoutunut rallin MM-sarjaan kauden 2020 päätökseen. Jatko riippuu siitä, siirrytäänkö MM-rallissa hybrideihin vai ei.
– Päätämme vuosista 2021 ja 2022 sen jälkeen, kun uudet säännöt ovat tiedossa. Emme usko, että uudet säännöt ovat valmiina tämän vuoden lopussa, mutta siinä vaiheessa saatamme tietää sääntöjen pääpiirteet, Budar kertoo.
Budarin mukaan täysin sähköisiin autoihin siirtyminen on mahdotonta.
– Kun vertaa nykyisten sähköautojen suorituskykyä ja vertaa sitä WRC-autoihin, on täysin selvää, ettemme voi ajaa MM-rallia pelkästään sähköllä. Hybriditeknologiaan siirtyminen on rallin MM-sarjalle ainoa keino pysyä mukana kehityksessä, Budar alleviivaa.
Hyundaikin vaatii muutosta
Hyundain tallipäällikkö Andrea Adamo sanoo, että autonvalmistajat ja FIA käyvät parhaillaan keskusteluja tulevista säännöistä. Myös Hyundai on hybriditeknologian kannalla.

