Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

MM-rallin tulevia sääntöjä vaaditaan voimaan pikaisesti – Latvala ja Lappi ottivat kantaa kohuttuun aiheeseen

1:51Esapekka Lappi keskeytti ulosajoonEsapekka Lapin osalta Meksikon MM-ralli päättyi keskeytykseen.
Julkaistu 20.03.2019 15:07
Toimittajan kuva

Toni Heinonen

Rallin MM-sarjassa päristellään polttomoottoreilla kauden 2021 loppuun saakka, mutta sen jälkeen WRC-autot siirtynevät uuteen aikakauteen.

Kansainvälinen autoliitto FIA vahvisti hiljattain, että MM-sarjan nykyiset tekniset säännöt ovat voimassa vuoden 2021 loppuun. Sitä ennen Citroenin toimitusjohtaja Linda Jackson oli kertonut, että ranskalaisvalmistaja saattaa vetäytyä MM-sarjasta, ellei WRC-autoihin istuteta hybriditeknologiaa lähitulevaisuudessa.

Citroenin tallipäällikkö Pierre Budar vahvistaa, että Citroen on toistaiseksi sitoutunut rallin MM-sarjaan kauden 2020 päätökseen. Jatko riippuu siitä, siirrytäänkö MM-rallissa hybrideihin vai ei.

– Päätämme vuosista 2021 ja 2022 sen jälkeen, kun uudet säännöt ovat tiedossa. Emme usko, että uudet säännöt ovat valmiina tämän vuoden lopussa, mutta siinä vaiheessa saatamme tietää sääntöjen pääpiirteet, Budar kertoo.

Budarin mukaan täysin sähköisiin autoihin siirtyminen on mahdotonta.

– Kun vertaa nykyisten sähköautojen suorituskykyä ja vertaa sitä WRC-autoihin, on täysin selvää, ettemme voi ajaa MM-rallia pelkästään sähköllä. Hybriditeknologiaan siirtyminen on rallin MM-sarjalle ainoa keino pysyä mukana kehityksessä, Budar alleviivaa.

Hyundaikin vaatii muutosta

Hyundain tallipäällikkö Andrea Adamo sanoo, että autonvalmistajat ja FIA käyvät parhaillaan keskusteluja tulevista säännöistä. Myös Hyundai on hybriditeknologian kannalla.

– Jos muutosta ei tapahdu, Hyundai arvioi erittäin tarkasti jatkoaan. Tarvitsemme hybridit pysyäksemme rallin MM-sarjassa, Adamo tiivistää Hyundain mielipiteen asiaan.

Adamo on optimistinen sen suhteen, että osapuolet pääsevät yhteisymmärrykseen säännöistä.

LUE MYÖS: Hurjapäistä menoa! Kalle Rovanperä polkee kaasua – Eero Ettala roikkuu lumilaudalla auton perässä ja katolla

– Olen erittäin tyytyväinen siitä, mitä FIA tekee ratkaistakseen asian. Olen tyytyväinen myös siitä, miten autonvalmistajat ovat tehneet yhteistyötä löytääkseen kaikkia miellyttävän ratkaisun.

– Emme ole täällä tappamassa MM-sarjaa, olemme täällä takaamassa MM-sarjan tulevaisuuden.

Hyundai-pomo haluaa, että uudet säännöt lyödään pikaisesti lukkoon – vielä tämän vuoden puolella.

– Mielestäni emme voi mennä yli syyskuun.

Lappi ja Latvala myötämielisiä hybrideille

Citroenin Esapekka Lappi ja Toyota-kuljettaja Jari-Matti Latvala ovat avoimia hybriditeknologialle WRC-autoissa. Suomalaiskuljettajat painottavat, että moottoriurheilussa on seurattava automarkkinoiden trendejä.

– Kaikki on menossa kohti sähköistymistä, joten pakko tämänkin lajin on jotenkin reagoida siihen. Ihme on, jos emme mene hybridiautoihin, koska kaikki (autonvalmistajat) täällä haluavat mennä siihen, Lappi sanoo.

– Meidän pitää rallipuolella pystyä sopeutumaan siihen, mikä on autotehtaiden ja autonvalmistajien suunta sekä siihen, minkälaisia autoja halutaan käyttää. Meidänkin pitää sopeutua hybridimaailmaan, Latvala komppaa.

Latvalan ja Lapin mukaan hybriditeknologia voisi istua hyvinkin ralliin, jos sitä hyödynnettäisiin vain siirtymillä.

– Erikoiskokeet ajettaisiin polttomoottorilla. Mielestäni se olisi aika hyvä kombinaatio, Latvala arvioi.

Lisää aiheesta:

Lähde: MM-ralli ison uutisen äärellä – "Viimeinen puuttuva pala"Hyundain MM-rallipomo esitti kovan uhkauksen – FIAlta järkähtämätön reaktioRallin MM-sarjan pomolta painavaa tekstiä lajin nykytilasta – "Nämä ovat elintärkeitä aikoja"Rallia uhkaa karu jama – Jari-Matti Latvalalta radikaali ehdotusJari-Matti Latvalalta tiukka linjaus – tarjosi oman ehdotuksensa rallin MM-sarjaan: "Olisi mielestäni paras ralliteille"Tommi Mäkiseltä ankara vastalause MM-kilpailijatallien suunnitelmille: "Autoista lentelee pyörät pois"
RalliEsapekka LappiJari-Matti LatvalaSähköautotUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • 09:12
    MM-ralli

    Juha Kankkuselta raju laskelma: "Jos Jari-Matti olisi pystynyt..."

  • Eilen10:53
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä valmistautunut kunnon selkäsaunaan: "Otan turpaan"

  • Eilen08:02
    MM-ralli

    Suomen rallilegenda autonsa apuvälineestä: "Täysin laiton"

  • pe19:47
    MM-ralli

    Esapekka Lappi kommentoi Kalle Rovanperän lähtöä – MM-sarjalle rajusti rapaa

  • pe12:41
    MM-ralli

    Sami Pajarin rallitulevaisuuden yllä kysymysmerkkejä – "Hassulta tuntuisi"