Minkälaiseen kyytiin Jari-Matti Latvala äityy Jyväskylässä? Asiantuntijalta suora arvio: "Niin kovaa äijää ei maailmassa ole"

Katso: Näin Jari-Matti Latvala kurvaili WRC-autolla 2:35
Katso: Näin Jari-Matti Latvala kurvaili WRC-autolla

Jari-Matti Latvala hyppää Toyotan Ralli1-auton rattiin, kun hän osallistuu torstaina alkavaan Suomen MM-ralliin. C Moren asiantuntija Jari Ketomaa asettaa kolme ja puoli vuotta sitten viimeksi MM-rallissa ajaneelle Latvalalle maltilliset tavoitteet.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Portugalin MM-ralli 9.-12.5.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Nykyisin Toyotan rallitallin päällikkönä työskentelevä Latvala ajoi MM-rallissa viimeksi ruotsissa helmikuussa 2020. Tuolloin matka päättyi kolmannella erikoiskokeella Toyotaan iskeneeseen tekniseen vikaan.

Latvala on sittemmin- osallistunut joihinkin SM-osakilpailuihin ja muihin pienempiin ralleihin, mutta nykymallisella Ralli1-autolla kokemusta ei ole kertynyt.

Jari Ketomaan mukaan Latvalaa on turha odottaa Keski-Suomen sorateillä kärkimiesten vauhtiin. Hän pitää hyvänä tavoitteena Latvalalle ehtimistä hitaimpien Ralli1-autojen kyytiin.

Jos pystyy ajamaan jollain kohtaa hitaimpien Ralli1-autojen vauhtia ja vaikka sunnuntaina ajamaan pätkäaikoja viiden joukkoon, se on minusta realistinen kehityskulku, mihin hän voisi pystyä. Mutta sekin tulee olemaan todella haastava homma, jos hän edes katsoo aikoja. Toivottavasti hän ei katsoisi niitä.

Aikoja ja sijoitusta tärkeämpänä Ketomaa näkee sen, että Latvala pystyisi nauttimaan ajamisestaan.

Saisi sellaisen kivan, hyvän ajorytmin, ettei menisi jarrun ja kaasun pumppaamiseen niin, että jarrut savuaa ja keittää. Saisi sen rentouden ajamiseen. Vauhti on toissijainen. Fakta kuitenkin on se, että se vauhti on niin järjetön, että rutiini tulee vain autossa istumalla.

Ketomaa toivoo Latvalan löytävän "pikkupoikamaisen" ilon autolla ajamiseen.

Se olisi hieno nähdä ja toimisi hienona esimerkkinä suomalaisille rallilupauksille. Se on kuitenkin perusasia, että autolla ajamisesta pitää tykätä. Siitä lähtee se kovaa ajaminen, Ketomaa sanoo.

Haluaisin itse nähdä rennon, ajamisesta nauttivan Jari-Matti Latvalan, joka ajaa hienoilla linjoilla autoa ja nauttii siitä, että menee pelit luisussa ja sora lentää.

"Mailaa ei saisi puristaa"

Kolme kertaa Suomen MM-rallin voittaneelle Latvalalle ajaminen kotiyleisön edessä täysiverisellä ralliautolla vielä kerran on tietysti erityinen kokemus. Ketomaan mukaan joku toinen kilpailu olisi kuitenkin ollut Latvalalle helpompi koettelemus.

Jos ajaisi vaikka Sardinian tai Portugalin, olisi paljon helpompi pärjätä. Jyväskylä, vaikka tunnetaan hyvin, se on niin karsean nopea ralli, että siellä tapahtuu niin paljon koko ajan. Se vaatii autossa istumisen kautta rutiinin, joka tuo rentouden siihen ajamiseen. Pitää pystyä olemaan edellä tapahtumia, eikä tapahtuman päällä koko ajan. Se on erikoinen juttu, mihin ihminen kykenee, kun sitä hommaa tekee.

Ketomaa vertaa ralliauton ajamista jääkiekon pelaamiseen. Jos tekeminen ei tule "selkärangasta" pelaamisesta tulee väkinäistä ja sijoittuminen kentällä kärsii.

Vähän sama ralliautossa. Sitä mailaa ei saisi yhtään puristaa tai rattia tai jarrua, pitäisi vain antaa soljua pätkää pitkin.

Kotirallissa ajaminen voi muodostua Latvalalle myös taakaksi. Intohimoisen kotiyleisön edessä maltti olisi Latvalalla valttia.

Se on kova paikka. Koko suomi on siellä tien varsilla. Niin kovaa äijää ei maailmassa ole, ketä se fiilis ei kosketa, kun sinne "Jyskäläään" lähtee. Se on voima, mutta se on myös taakka. Kun ihan sitä huippurutiinia ei kilvan ajamiseen ole, on se pikkaisen haasteellinenkin paikka.

Lue myös:

    MM-rallivideot

    Uusimmat