Asiantuntijoilta kritiikkiä Suomen MM-rallitähdelle: yksi ehdoton vaatimus jatkoon – "Ei riitä pitkässä juoksussa"

4:37imgMM-rallikausi jatkuu Kanarialla – Juha Kankkunen ja asiantuntijat ennakoivat
Julkaistu 21.04.2025 06:52
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Sami Pajari on aloittanut ensimmäisen täyden kautensa rallin MM-sarjan pääluokassa juuri niin kuin ennakkoon sanoikin tekevänsä. Kolmesta ensimmäisestä kisasta on vyöllä lähes kaikki tarjolla olleet ek-kilometrit, mutta asiantuntijat odottavat jo vauhdin nostamista.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Portugalin MM-ralli 15.–18.5.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

Jo viime vuonna kaksi kisaa Toyotan Rally1-autolla ajanut Pajari on lähtenyt tähän kauteen kaikessa rauhassa kerryttämään kokemusta. Tammikuussa Monte Carlossa sattui päätöspäivän aamuna ulosajo vaikeissa olosuhteissa. Helmikuussa Ruotsissa sijoitus oli seitsemäs, ja maaliskuussa Keniassa tuloksena oli viime vuoden Suomen ja Kreikan MM-ralleja sivuava nelossija.

– Pakko myöntää, että vähän vaisumpi kausi on ollut kuin mitä olisi odotettu niiden viime vuoden huikeiden näyttöjen takia. Tuleva Kanarian kisa lukeutuu vielä harjoittelukisoihin. Sitten tulee tuttuakin tutumpi Portugali, ja se voisi olla hyökkäyskisa, MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko sanoo.

Lue myös: Enni Mälköseltä kovaa puhetta tulevaisuudestaan

Niin Tahko kuin Jari Ketomaakin nostavat jatkoa ajatellen vaatimukseksi sen, että Pajari pystyisi lyömään selkeästi ja toistuvasti toisen pääluokan tulokkaan, M-Sportilla ajavan Joshua McErleanin ja kiusaamaan jo kokeneempiaan.

Tähän mennessä pätkäajat McErleania vastaan ovat menneet Pajarille 42–14.

– Jos laitetaan McErlean ja Pajari ajamaan samanlaisella autolla, niin Pajarin pitää olla merkittävästi nopeampi, Ketomaa sanoo.

– Vauhdillisesti toivon, että hän pääsisi lähemmäs Takamoto Katsutaa ja kiusaamaan paikka paikoin edes joillain pätkillä, ettei se olisi ihan sellaista läpiajelua niin kuin vähän kisat ovat olleet, Tahko sanoo.

Lue myös: Paljastus: F1-sarjan tähtikuljettaja hyppäsi salaa ralliauton rattiin – "Hän on uskomattoman hyvä"

Muutamalla pätkällä Pajari on toki kauden aikana säväyttänyt, toisaalta ek-aikojen vaihtelu on ollut suurta. Tätä ailahtelua asiantuntijat haluavat pienemmäksi.

Nyt tullaan jollain erikoiskokeella kärjen vauhtia, joissain spliteissä myös, mutta se ei riitä pitkässä juoksussa mihinkään. On paljon yhteen kasattavaa: sen pitää onnistua pätkän mitassa ja sen jälkeen rallin mitassa. Siihen pitäisi tulla loogisuutta, Ketomaa sanoo.

– Nyt en oikein saa tolkkua siitä, onko se homma näpeissä. Välillä auto vie miestä, välillä kuski autoa. Ajostakin näkee, että on mutkayhdistelmiä, joissa kauhealla hingulla painetaan kaasua joka paikassa ja yriteään ajaa niin kamalasti, mutta kun se ei tuota hyvää pätkäaikaa. Pitää olla maltti tietyissä paikoissa, ja jotkut paikat pitää ajaa niin perhanana kovaa. Pitää osata rytmittää ek:ta.

Tahko huomautaa, ettei vauhtia toisaalta ole myöskään kovin helppoa nostaa yhtäkkisesti.

– Saattaa olla, että sitten alkaa kolisemaan. Toisaalta jos ajaisi perjantain jälkeen kolmantena ja lauantaiaamuna kolahtaa kiveen, sekin me ehkä haluttaisiin mieluummin nähdä jo tässä kohtaa kuin se, että on vaikkapa joka kisassa kuudes.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli