Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Tommi Mäkisen uralla onnekas startti – yllättävä muutos avasi tien huipulle

5:41Tommi Mäkinen marssi MTV Urheilun selostamoon – viisinkertainen Jyskälän-voittaja kertaa muistojaanTommi Mäkinen muistelee uransa alkua.
Julkaistu 10.08.2025 07:30
Toimittajan kuva

Joni Vainio

joni.vainio@mtv.fi

Rallin nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen voitti Jyväskylän viisi kertaa urallaan. Ensimmäinen voitto tuli pienen onnenkantamoisen kautta.

Mäkinen ajoi Jyväskylässä uransa ensimmäisen erikoiskoepohja-ajan. Vuosi oli 1991 ja autona Mazda 323 GTX. Pohja-aika tuli legendaarisella Ruuhimäen erikoiskokeella.

– Siihen aikaan hyppyihin ei kestänyt ajaa täysillä, että pakko oli ottaa vähän vauhtia pois. Näissä nykyautoissa on jousitukset kehittyneet niin paljon, että voi ajaa kaasu pohjassa hyppyrit.

– Tottahan hypyt ovat varmasti myös vähän loiventuneet vuosien saatossa.

– Jos olisin aikoinaan Mitsubishilla ajanut yhtä kovaa, siinä ei olisi ollut yhtään pyörää alla ja selkä olisi varmasti ollut rikki, Mäkinen hymähtää MTV Urheilun haastattelussa.

Lopputuloksissa kyyti riitti silloin yleiskilpailun viidenteen sijaan. Ensimmäinen kotikisan voitto tuli vuonna 1994 Fordilla, joka kilpaili silloin viimeistä vuottaan tehdastiiminä.

Mäkisen piti alun perin osallistua kisaan yksityistiimin Fordilla, mutta yllättävä muutos nosti Mäkisen tehdastiimiin.

– Miki Biasion ilmoitti, ettei hän halua tulla Jyväskylään ajamaan. Fordilta kysyttiin, että haluanko tulla hänen tilalleen ja se oli totta kai iloinen yllätys. 

Mäkinen kävi ajamassa ennen Jyväskylää treenikisan Mäntässä ja yhden päivän varsinaista testiä.

– Ajokokemus jäi vähäiseksi, mutta Fordista muistan, että se oli aivan käsittämättömän kiva auto. Se oli niin helppo ja nopea.

– Olimme Kuukanpäässä testaamassa ja muistan, kun kartturi Seppo Harjanne tuli kyytiin. Hänen ensimmäinen toteamuksensa on jäänyt hyvin mieleen. Seppo sanoi, että ’jos tällä mennään pihalle, ei mennä hiljaa’.

Tiukkaa sekuntitaistelua

Ensimmäinen voitto Jyväskylässä oli Mäkisen uran kannalta ratkaiseva. Hän pääsi seuraavaksi vuodeksi Mitsubishin tehdaskuskiksi ja voittoputki ”Jyskälässä” venyi peräti viiteen.

– Jyväskylässä voittaminen vaatii ihan valtavaa keskittymistä. Kisan alussa saatettiin vähän katsella voimasuhteita, mutta se oli jo silloin aikoinaan sekuntitaistelua.

– Sellainen jäi mieleen, että aina kun käytiin Tampereen suunnalla ja lauantai-iltana tultiin Ouninpohjaan, sitten laitettiin tosissaan kaasu pohjaan. Periaatteessa vasta sen jälkeen alkoi voittaja erottumaan.

Mäkinen sanoo, että Jyväskylä eroaa muista MM-ralleista siinä, että Jyväskylässä ajetaan ”ratamaisella soratiellä”.

– Erot ovat todella pienet ja joudut koko ajan keskittymään, Mäkinen kiteyttää.

Katso yläreunan videolta Mäkisen haastattelu kokonaan. Samalla selviää, mikä on entisen Toyotan tallipäällikön nykyinen suhde ralliin.

Lisää aiheesta:

Tommi Mäkisen hurjassa ulosajossa oli ainekset sysimustaan tragediaan: mestarikartturin ura päättyi ennenaikaisesti, kaksi viikkoa myöhemmin tapahtui jotain uskomatonta – "Lääkärit meinasivat, että ei siinä ole vaaraa" Kommentti: Hannu Mikkola osoitti tiukimmassa mahdollisessa paikassa olevansa täydellinen esimerkki siitä, mikä rallissa on parastaJuha Kankkunen ilmestyi lohduttamaan Tommi Mäkistä – Toyotan rallipomo oppi kantapään kautta, miten haluaa nyt johtaa talliaan: "Se on erittäin epämiellyttävä tilanne"Marcus Grönholmin rallisensaatiota edelsi haastattelu, jonka varovainen sävy hätkähdyttää – "Ei minulla ihan oikeasti ollut mitään muuta"Rallitähtien ihailijasta kokeneeksi kartturiksi – Tomi Tuominen muistelee Jyväskylässä sattuneita kommelluksia: "Sinulla on kaksi nikamaa murtunut, joten älä lähde yhtään mihinkään"F1-lähetyksistä tuttu Tomi Tuominen palasi vuosien jälkeen WRC-autoon, homman juoni paljastui ensimmäisellä kytkimennostolla – "Käsittämättömiä laitteita"
MM-ralliSuomen MM-ralliTommi MäkinenMoottoriurheiluUrheiluRalli

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 07:19
    Ott Tänak

    Hyundai mahdottoman edessä MM-rallissa – asiantuntijoilta korvaajaehdokkaita Ott Tänakille

  • 06:45
    Ott Tänak

    Sebastien Ogier aisti Ott Tänakin päätöksen – lataa ennustuksen tulevasta

  • Eilen17:58
    Ott Tänak

    MM-rallissa "käsittämätön ilmoitus" – Toyotan kulissipeli ratkaisi?

  • Eilen16:23
    Ott Tänak

    Lähde: Ott Tänak kieltäytyi hurjasta rahasummasta

  • Eilen14:34
    Sami Pajari

    Kalle Rovanperän menettävä Toyota teki temput – "Perhanan suosittu"