Katsopa ylläsi olevia vaatteita. Kuinka moni niistä – tai kaapeistasi löytyvä – on kotimainen? Kuinka usein edes mietit vaatteittesi kotimaisuutta?
Jos vaatekaappisi ei pullistele suomalaisista vaatteista, ei selityksen pitäisi olla ainakaan tarjonnan puutteessa.
Vaateteollisuus sinnittelee Suomesta yhä, eikä pelkästään pienessä mittakaavassa. Isoihin suomalaisiin vaatevalmistajiin lukeutuvat esimerkiksi Nanso Group ja L-Fashion Group, joka tosin määrittelee itsensä Pohjoismaiseksi vaatetusyritykseksi. Vaatteiden kotimaisuus – se ei ole silti suomalaisenkaan vaateyhtiön kohdalla ihan yksiselitteinen juttu.
Nanso Groupin vaatteista noin 60 prosenttia valmistetaan Nanson omilla tehtailla.
– Loput tuotteista ostetaan ulkopuolisilta yhteistyökumppaneilta muualta Euroopasta (noin 10 prosenttia) tai EU-maiden ulkopuolelta, pääasiassa Kiinasta ja Turkista (noin 30 prosenttia ), kertoo yhtiön vastuullisuus- ja viestintäasiantuntija Satumaija Mäki.
Emoyhtiölle kuuluvien brändien kotimaisuusaste on Mäen mukaan joissakin tapauksessa suurempi. Esimerkiksi Nanso-brändin tuotteista Suomessa valmistettujen tuotteiden osuus on jopa 95 prosenttia.
Vahvat suomalaisjuuret omaavasta L-Fashion Groupista ei sen sijaan vastausta vaatteiden kotimaisuudesta irtoa.
– Organisaatiossamme ei haluta arvioida kotimaisuuden ja tuonnin eroja. Meillä uskotaan, että Suomessa tarvitaan molempia.
Kiinnostaako vaatteen kotimaisuus vai jyrääkö halpa?
Entäpä kuinka helposti löytyy kotimaista ylle, jos vain kävelemme tavarataloon ja toteamme, että "suomalaista, kiitos"?

