Yhdysvaltalaisen JD Powerin kuluttajakyselyn mukaan autovalmistajien kännykkäsovelluksissa on isoja eroja.
Vaikka mobiilisovelluksia hyödyntävät aiempaa enemmän myös polttomoottoriautoilijat, ovat ne huomattavasti yleisemmin käytössä sähköautoilla ajavilla, yhdysvaltalainen JD Power toteaa.
68 prosenttia sähköautoilijoista kertoi hyödyntävänsä mobiilisovellusta jollain tavoin joka toisen ajokerran yhteydessä. Ei siis ihme, että sovelluksella ja sen toimivuudella voi olla JD Powerin mukaan jonkinlainen vaikutus myös ostopäätökseen.
Mobiilisovelluksen kautta autoilija voi seurata esimerkiksi akun varaustilaa, jäljellä olevaa toimintamatkaa, auton sisälämpötilaa ja hallita etänä ominaisuuksia, kuten ovien lukitusta tai valoja.
Lue myös: Koolla on väliä: Volvo esitteli täysin uuden automallin, jonka hintalappu voi olla kova paikka kilpailijoille
JD Powerin kyselyn mukaan käyttäjille kaikkein tärkeimmät ominaisuudet autonsa mobiilisovelluksessa ovat sovelluksen nopeus ja helppokäyttöisyys. Nämä ovat kuitenkin myös juuri ne osa-alueet, joissa valmistajilla on kaikkein eniten petrattavaa.
Tesla paras, Polestar ja Audi huonoimmat
JD Power järjesti valmistajien mobiilisovellukset järjestykseen parhaasta huonoimpaan. Maksimipistemäärä oli tuhat pistettä, ja keskiarvoksi tuli 741 pistettä.