Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Minne katosivat tiekarhut? Suomen ainoa karhujen valmistaja huolissaan: "Jos tehtaassa olisi renkaat, olisin vienyt sen Ruotsiin"

Tiehöylää tankataan Espoossa. Kuntien alueilla tiehöyliä käytetään Lappalaisen mukaan vielä hieman enemmän kuin maanteillä. Maanteillä on tällä hetkellä Kärnän mukaan meneillään 79 urakkaa, joista jokaisessa on käytössä yksi tai kaksi karhu.
Tiehöylää tankataan Espoossa. Kuntien alueilla tiehöyliä käytetään Lappalaisen mukaan vielä hieman enemmän kuin maanteillä. Maanteillä on tällä hetkellä Kärnän mukaan meneillään 79 urakkaa, joista jokaisessa on käytössä yksi tai kaksi karhu.Lehtikuva
Julkaistu 25.01.2018 18:44
Toimittajan kuva

Juulia Jaulimo

juulia.jaulimo@mtv.fi

Tiekarhujen käyttö on vähentynyt, kun maantieverkon hoito siirtyi valtion keskusviraston hallusta ELY:n tilaamiin alueurakoihin. Tiehöylien valmistaja on huolissaan teiden kunnosta – ja vakuuttunut siitä, että tiekarhujen käyttö tulisi urakoitsijoille kuorma-autoja halvemmaksi.

Kun märkää lunta on satanut ympäri maata, voi havaita muutoksen katukuvassa verrattuna menneisiin vuosikymmeniin. Ennen tällaisilla keleillä jäätä vuolivat tien pinnoista tiekarhut, mutta nykyisin näky on paljon harvinaisempi.

Tiekarhujen eli tiehöylien käyttö on vähentynyt huomattavasti teiden hoidossa ja jäätyneiden tienpintojen parantamisessa.

Katso myös: Näin sujuu yövuoro aura-auton ratissa

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

– Se on ihan selvä asia, sanoo Pohjoismaiden ainoan tiehöyliä valmistavan yrityksen Veekmasin toimitusjohtaja Esa Halttunen.

Halttunen on seurannut muutosta pitkän aikaa: hän oli tiehöyläurakoitsija jo vuonna 1974 ennen kuin perusti tiehöyliä valmistavan yrityksensä 1980-luvulla.

2000-luvun taitteessa tilaukset Suomeen vähenivät roimasti.


Tiekarhut takaisinKansanedustaja Mikko Kärnä kampanjoi karhujen palauttamisen puolesta.

– Suomessa oli aikanaan 500 tiehöylää ja omassakin kylässäni niitä oli viisi kappaletta. Nykyään niitä menee vuosittain 1–2 Suomeen, kun ennen parhaina vuosina myytiin 50.

”Kuorma-auto helpompi työllistää ympäri vuoden”

Syynä tiehöylien käytön vähenemiseen ovat muutokset maantieverkon hoidossa. Ennen valtion keskusvirasto vastasi maanteiden rakentamisesta ja ylläpidosta, nykyään ELY-keskus tilaa maanteiden hoidon urakoitsijoilta, jotka valitaan kilpailuttamalla.

ELY-keskus määrittelee yhä, millaisia töitä ja mitä laatutasoa urakoissa edellytetään, mutta ei sitä, millaista kalustoa urakoissa on käytettävä.

– Urakoitsija päättää kalustosta. Tien pintaa hoidetaan nykyään enemmän kuorma-auton alusterillä, sanoo teiden kunnossapidon asiantuntija Heikki Lappalainen Liikennevirastosta.

Lappalainen selittää, että syynä on kuorma-auton monikäyttöisyys.

– Tiekarhun käyttö kohdistuu talviaikaan ja vain muutamaan paikkaan, kyllähän se kuorma-auto on helpompi työllistää ympäri vuoden.

”Olisin vienyt tehtaan Ruotsiin, jos olisi pyörät alla”

Lappalainen myöntää, että esimerkiksi märän lumen sadettua tiekarhu on työkaluna verraton. Myös Halttunen on huolissaan teiden kunnosta ja siitä, ettei jälki ole alusterällä yhtä hyvää.

esahalttunen (2)Halttunen on muutoksesta huolissaan.Veekmas

– Tiehöylässä terä on etupuolella ja kuljettaja pystyy määräämään, mitä sillä tekee, kun alusterä menee tienpinnan mukaan auton alla. Tietenkin se on työkaluna muutenkin ihan erilainen, tiehöylän terä on esimerkiksi paljon painavampi.

Halttunen ei usko väitteisiin siitä, että kuorma-autot olisivat urakoitsijoille kustannustehokkaampia. Hän huomauttaa, että oikein käytettynä tiehöylä käyttäisi puolet vähemmän esimerkiksi polttoainetta.

Asiakkaiden puutteesta hän ei kuitenkaan ole huolissaan. Ruotsissa on edelleen käytössä 600 tiehöylää ja myös Norjassa 400–500.

– Olisin vienyt jo tehtaan Ruotsiin, jos siinä olisi pyörät alla. Vaan kun ei ole, niin olen ylpeä, että tämä on Suomessa, Halttunen veistelee.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on vierailemassa kuun lopussa Veekmasilla seuraamassa työnäytettä.

Katso myös: Näin sujuu yövuoro aura-auton ratissa.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Suomen surkein kylätie sijaitsee Vihdin Otalammella – tältä se näyttääOtso ei ollut pysyä rautalampilaisella "luistinradalla" tiellä, avuntulossa kesti 12 tuntia – "Ei nastarengaskaan paljon auta"Helsingin kitkarengaspakotukselle kritiikkiä alan ammattilaiselta: "En ole nähnyt yhtäkään yksiselitteistä tutkimusta siitä ikinä"F1-kisoista tuttuun käytäntöön voi törmätä myös Suomen kesässä: "Ei kannata tööttäillä tai vilkutella valoja"Tievauriot tuhoavat nyt renkaita ja vanteita – soita tähän numeroon, jos täräytit monttuunKarvalakki-isäntä todisti, että maantiellä voi luistella kilometrejä – ELY-keskuksen mukaan tie on kunnossa: "Henki voisi lähteä, vaikka itse olisi varovainen"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 17:30
    Sanna Marin

    Marin: Menin sanattomaksi Niinistön teosta – nyt vastaa Niinistö

  • 17:05
    OP

    OP:n palveluissa häiriöitä

  • 16:40
    Poliisi

    Iäkäs nainen kateissa Jyväskylässä – poliisi pyytää havaintoja

  • 16:31
    Porot

    Poronomistajaa epäillään katalasta teosta

  • 16:15
    Tampere

    Syyttäjä: Perhettään vuosia jäljittänyt ukrainalaismies puukotti entistä puolisoaan Tampereella pienen lapsensa nähden