Tiekarhujen käyttö on vähentynyt, kun maantieverkon hoito siirtyi valtion keskusviraston hallusta ELY:n tilaamiin alueurakoihin. Tiehöylien valmistaja on huolissaan teiden kunnosta – ja vakuuttunut siitä, että tiekarhujen käyttö tulisi urakoitsijoille kuorma-autoja halvemmaksi.
Kun märkää lunta on satanut ympäri maata, voi havaita muutoksen katukuvassa verrattuna menneisiin vuosikymmeniin. Ennen tällaisilla keleillä jäätä vuolivat tien pinnoista tiekarhut, mutta nykyisin näky on paljon harvinaisempi.
Tiekarhujen eli tiehöylien käyttö on vähentynyt huomattavasti teiden hoidossa ja jäätyneiden tienpintojen parantamisessa.
Katso myös: Näin sujuu yövuoro aura-auton ratissa
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
– Se on ihan selvä asia, sanoo Pohjoismaiden ainoan tiehöyliä valmistavan yrityksen Veekmasin toimitusjohtaja Esa Halttunen.
Halttunen on seurannut muutosta pitkän aikaa: hän oli tiehöyläurakoitsija jo vuonna 1974 ennen kuin perusti tiehöyliä valmistavan yrityksensä 1980-luvulla.
2000-luvun taitteessa tilaukset Suomeen vähenivät roimasti.



