Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

F1-kisoista tuttuun käytäntöön voi törmätä myös Suomen kesässä: "Ei kannata tööttäillä tai vilkutella valoja"

0:40Tässä on kesän 2021 suurin asfalttiurakkaNäin massiivinen oli kesän 2021 suurin asfalttiurakka. Nelostielle Kirrin ja Tikkakosken välille syntyi satoja tuhansia neliömetrejä. Katso videolta, miltä valtava työmaa näytti ilmasta.
Julkaistu 16.06.2022 17:54

Ville Järveläinen

Maanteiden "safety carien" tehtävänä on parantaa työ- ja liikenneturvallisuutta.

Paahtavassa helteessä niska hiessä töitä painavat asfaltointityöntekijät ovat perinteisesti olleet tuttu näky ympäri Suomea, mutta nykyään työtä tehdään yhä useammin yöaikaan.

Rakennusalan konserni GRK kertoo tiedotteessaan, että yötöillä pyritään varmistamaan työ- ja liikenneturvallisuus.

– Työmaat saattavat kiristää tiellä liikkujien hermoja. Työt halutaan ajoittaa siten, että niistä aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa liikenteelle, GRK Roadin tekninen johtaja Matti Honkonen kertoo tiedotteessa.

Lue myös: Miksi nopeusrajoitusta ei palauteta normaaliksi, jos tietyömaalla ei enää tehdä mitään? – "Ohjeet on, että..."

Monilla isoimmilla tietyömailla töitä tehdään yöaikaan, kun teillä on vähän liikennettä.

Viikonloppuisin työt pyritään lopettamaan ennen meno- ja paluuliikenteen ruuhkia.

– Myös liikenteen pysäyttämistä vaativat työt yritetään tehdä arkena, eikä viikonloppuliikenteen yhteydessä, Honkonen huomauttaa.

Formularadoilta tuttu käytäntö

Honkosen mukaan on valitettavaa, että työmaiden kohdalla ajetaan entistä kovempaa.

– Siitä on tullut maan tapa. On ikävä huomata, miten moni ajaa ohitsemme ylinopeutta. Huolestuttavinta on se, että tämä koskee myös raskasta liikennettä. Se on hurja tunne, kun vierestä pyyhälletään joskus jopa 60–70 kilometrin tuntivauhdilla.

Monissa päällystyskohteissa hyödynnetäänkin nykyisin saattoautoja, joiden tehtävänä on parantaa työturvallisuutta. Niiden rooli on jokseenkin samanlainen kuin esimerkiksi Formula 1 -kisoista tutuilla turva-autoilla.

Saattoauto noutaa ajoneuvot mukaansa työmaan sulkuaidalta ja opastaa ne työmaan ajoneuvojen ohi. Auton katolla olevalla valotaululla voidaan antaa ohjeita autoilijoille.

Lue myös: Kannattaako kesän ajomatkoilla suosia isoja vai pieniä teitä? – "Tieverkosto suunnitellaan niin, että..."

Saattoauto ajaa työkoneiden kohdalla 30 kilometrin tuntivauhtia ja nostaa nopeuttaan siinä vaiheessa, kun koko letka on saatu työkoneiden ohi turvallisesti.

– Moni tuskastuu, jos saattoauto ajaa edelleen hiljaa siinä vaiheessa, kun koneet jäävät taakse. Ei kannata tööttäillä tai vilkutella valoja, sillä saattoauton kuski ei ole omissa ajatuksissaan, Honkonen huomauttaa.

Väyläviraston mukaan saattoautoja hyödynnetään yksiajorataisilla vilkasliikenteisillä päällystyskohteilla ympäri Suomen. Saattoauton perässä työmaan ohittaminen on Väylän mukaan turvallisempaa, selkeämpää ja nopeusrajoitustakin on helpompi noudattaa.

Artikkeli jatkuu kuvan alla.

saattoauto väylä

Tarkkana työmaan päättyessä

Honkonen muistuttaa olemaan tarkkana myös sen jälkeen, kun työkoneet on ohitettu. Tietyömaan päättymisestä ei nimittäin aina kerrota erikseen liikennemerkillä.

– Tämä saattaa aiheuttaa vaaratilanteita, kun jotkut autoilijat kiihdyttävät eri tahdissa. Kannattaa olla tarkkana vielä hetken tietyömaan jälkeen.

Lue myös: Yksi kuva todistaa työmiesten jokapäiväisen kauhun liikennetyömaalla – ”Jysähti ohjausvaunuun, ihminen olisi ollut vähän pienempi”

Lähteet: GRK, Väylävirasto, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus

Lisää aiheesta:

Matias kuvasi erikoisen liikennemerkkisekoilun Espoossa – mitä nopeutta tässä kuuluu ajaa?Miksi nopeusrajoitusta ei palauteta normaaliksi, jos tietyömaalla ei enää tehdä mitään? – "Ohjeet on, että..."Onko tarkoituksena kiusata autoilijoita? Liikenne voi tietöiden kohdalla suorastaan madellaYksi kuva todistaa työmiesten jokapäiväisen kauhun liikennetyömaalla – "Suorastaan ihme, että sieltä selviydytään hengissä pois"Suomen teillä yleistyy formularadoilta tuttu toimintatapa: "Erityisen tärkeää olla tarkkaavainen"Tietyö valmistunut aikoja sitten, mutta nopeusrajoitusta ei nosteta – ärsyttääkö? Toimi näin!
LiikenneLiikenneturvallisuusTietyötYlinopeusAutotLifestyle
Saattoautot parantavat työ- ja liikenneturvallisuutta tietyömailla. Katolla olevalla valotaululla voidaan antaa ohjeita autoilijoille.Väylä

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen11:51
    Sää

    Sääennusteessa lunta – Pekka Pouta avaa hurjaa kylmenemistä

  • Eilen09:56
    Julkinen liikenne

    Ratikoissa sitkeä vika – vuoroja perutaan ainakin viikon ajan

  • ti12:59
    Liikenneonnettomuudet

    Näin tiuhaan poliisi kirjotti kesällä sakkoja skuuttirikkeistä – positiivinen havainto nuorista

  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta