Karvalakki-isäntä todisti, että maantiellä voi luistella kilometrejä – ELY-keskuksen mukaan tie on kunnossa: "Henki voisi lähteä, vaikka itse olisi varovainen"

Hokkareilla pitkin maanteitä 10:00

Suuren nettisuosion saaneessa videossa mies luistelee hokkareilla jäistä tietä Vieremällä, mutta ELY-keskuksen mielestä tien kunnossapitoa ei ole laiminlyöty. 

Huomenta Suomen vieraaksi tulleet, videon tehneet Ahti-Pekka Vornanen ja Lassi Heiskanen kertovat, että video kuvattiin, koska realismi teiden kunnossapidosta haluttiin näyttää suurelle yleisölle. 

Artikkeli jatkuu videon jälkeen.

Näin luistin liikkuu jäätyneellä autotiellä 0:16

– Video toteutettiin puolessa tunnissa ja yhdellä vedolla, Lassi ei kaatunut kertaakaan tuon kymmenen minuutin videopätkän aikana. Halusin nyt, että kissa nostetaan pöydälle tässä asiassa. Minusta tässä kissassa ei ole enää edes karvoja jäljellä, se on odottanut pöydälle nostamista niin pitkään, Vornanen luonnehtii.

"Minusta tässä kissassa ei ole enää edes karvoja jäljellä, se on odottanut pöydälle nostamista niin pitkään."

Vornanen kertoo ajaneensa viime viikolla Seinäjoelle, ja saaneensa automatkalla jälleen yhden muistutuksen teiden kunnossapidon tärkeydestä.

– Heti Alajärvellä edelläni Toyota Corolla tempaisi aikuisen hirven takarunkoon, vartti myöhemmin eteeni hyppäsi kaksi metsäpeuraa ja siitä puolitoista tuntia myöhemmin Pihtiputaalla henkilöauto oli tempaissut puoliperävaunurekan kylkeen. Tuli tunne, että vaikka itse ajaisi kuinka varovasti, voi olla, että henki lähtee, Vornanen pohtii.

Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen.

Palautteeseen reagoidaan hitaasti

Miehet kertovat, että kyseinen video oltaisiin voitu kuvata usealla eri tiellä tai paikkakunnalla.

– Jos olisimme jatkaneet tiellä Vieremän kylälle asti, oltaisiin voitu luistella vielä neljästä viiteen kilometriä. Kauppilanmäkeen päin luistimilla matkaa oltaisiin voitu jatkaa vielä neljätoista kilometriä, Heiskanen kertoo.

Vornanen on vuosia yrittänyt parantaa paikallisten teiden kuntoa olemalla yhteydessä huonosti hoidetuista teistä sekä tienkäyttäjälinjaan että suoraan alueen tienhoidon työnjohtajille. Hän kokee molemmat keinot hyödyttömiksi.

– Mielestäni palaute menee putkeen, jossa siihen ei reagoida tarpeeksi nopeasti. Suorista soitoista työnjohtajille on tullut sellainen olo, että he ovat tottuneet tähän palautteeseen kolmenkymmenen vuoden aikana.

Vornanen kertoo jopa pyytäneensä auton ojaan ajaneita olemaan suoraan yhteydessä työnjohtoon tilanteen korjaamiseksi. Hän haluaa korostaa, että alueella kulkee paljon raskasta liikennettä, eikä raskailla ajoneuvoilla voida käyttää nastarenkaita samalla tavalla kuten henkilöautoilla.

Video alla: Huomenta Suomen vieraaksi tullut, ELY-keskuksen kunnossapitoyksikön päällikkö Pekka Rajala kertoo, että videossa esiintyvä tie täyttää laatuvaatimukset. Artikkeli jatkuu videon jälkeen.

Pidetäänkö teiden kunnosta huolta? 8:10

– Vetävissä pyörissä nastoja ei voida käyttää, meillä päin on älyttömän suuria mäkiä ja kuorma-autojen tulee saada niihin vauhtia ylös pääsemiseksi. Pari viikkoa sitten puutavara-auto joutui purkamaan kuorman tielle, kun se ei päässyt rinnettä ylös.

Videon julkaisun jälkeen Vornanen on saanut paljon yhteydenottoja myös raskaan kaluston ajajilta.

Luistelukuntoinen tie vastaa laatuvaatimuksia

ELY-keskuksen kunnossapitoyksikön päällikkö Pekka Rajala kertoo, että videolla näkyvän tien kunnossapitoa ei ole laiminlyöty.

– Kuten videosta näkyy, tietä on karhennettu ja näissä olosuhteissa tiellä saattaa olla jäätä talvella. Kyseisellä tiellä on noin 500 ajoneuvoa päivässä ja siinä kuuluukin olla polanne, sillä jos tulee hiekoituksen tarve, hiekka ei tarttuisi kuivaan asfalttiin kiinni.

Vornasella on asiasta täysin eriävä mielipide.

– Tämä on selvä turvallisuusriski. Tiellä on ympärivuorokautista, maataloudellista kuljetusta ja Kauppilanmäen asemalla on puuterminaali, johon on liikennettä koko ajan. Lisäksi tiellä kulkee Ponsselle työntekijöitä kolmeen eri vuoroon.

Lisäksi Vornanen kritisoi tapaa, jolla tien kunnossapitoa hoidetaan. Hän toivoisi erityisesti, että teiden kunnossapidon reagointiaika olisi nopeampi. Kuudesta kahdeksan tunnin reagointiaika on Vornasen mielestä liian lyhyt.

– Hiekoitus pitää aloittaa aikaisin ja jos pakkasta on viisi astetta, hiekka ei pysy jäätikön päällä, vaan aineksen on oltava kiveä tai sitten suolaa, jotta jää sulaa.

Rajala kertoo, että muuttuneet talviolosuhteet vaativat talvikunnossapidon uudistamista.

– Haaste on, että talvet eivät ole enää samanlaisia, ei ole pitkiä pakkasjaksoja ja sataa vettä. Se tuo haasteen tienhoitoon, mutta otamme vinkeistä vaarin. Tässä keskustelussa on ihan oikeita asioita mukana, Rajala kommentoi.

Lue myös:

    Uusimmat