Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Millaista on johtaa tutkintaa kaikissa suuronnettomuuksissa? Kaiken nähnyt Kai Valonen kertoo mieleenpainuvimmista tapauksista

4:44Millaista on johtaa tutkintaa kaikissa suuronnettomuuksissa? Kaiken nähnyt Kai Valonen kertoo mieleenpainuneimmista tapauksista
Julkaistu 11.07.2021 11:28
Toimittajan kuva
Anton Aaltio

anton.aaltio@mtv.fi

Kai Valonen on toiminut Onnettomuustutkintakeskuksen johtavana tutkijana vuodesta 2006 lähtien. Uran varrelle on mahtunut monenlaisia, enemmän tai vähemmän traagisia tapauksia.

Yli kaksikymmentä vuotta OTKES:lla työskennellyt Valonen ei muista tutkimuksiensa määrää, mutta toteaa taipaleen tarjonneen suuronnettomuuksia lähes kaikissa mahdollisissa muodoissaan. Näihin lukeutuu esimerkiksi liikenneonnettomuuksia vesillä, raiteilla ja ilmassa.

Massiivisin tutkinta oli kesäkuussa julkaistu koronapandemiatutkinta. Tavallisesti samaan aikaan on käynnissä yksi tai kaksi laajaa tapausta.

– Koko ajan on ollut niin sanotusti tutkinta päällä. Aina tulee uutta, Valonen kertoo.

Mieleen on jäänyt erityisesti sellaiset tapaukset, joihin on palattu julkisuudessakin vielä pitkienkin aikojen kuluttua.

– Esimerkiksi Konginkankaan linja-autoturma on sellainen, joka ei unohdu. Se olisi kuitenkin kehittämismielessä hyväksi, että muitakaan ei unohdettaisi, Valonen pohtii.

Turvallisuuden parantaminen motivoi

Kehittämisellä Valonen viittaa OTKES:n perimmäiseen tarkoitukseen: Varmistaa tapahtuneiden onnettomuuksien välttäminen jatkossa. OTKES tekee kaikista tekemistään tutkinnoista viranomaisille turvallisuussuositukset, joiden toteutuminen motivoi Valosta työssään erityisen paljon.

Hän nostaa esille tapauksen 22 vuoden takaa, kun Maaningalla vanhusten palvelutalo tuhoutui tulipalossa. Viisi vanhusta kuoli.

– Nykyisin entistä useammin, lähes poikkeuksetta, palvelutaloihin laitetaan sammutusjärjestelmä. Nyt palveluasuminen on paljon turvallisempaa kuin parikymmentä vuotta sitten.

Turvallisuuden parantaminen tulevaisuutta varten lähtee monista pienistä asioista.

– Katsotaan yhteiskunnan järjestelyjä siihen, miten turvallisuudesta huolehditaan. Me yritämme löytää keinoja siihen, miten sitä voitaisiin parantaa.

Henkisen kantin merkitys

Valonen luonnehtii työtään mielenkiintoiseksi ja palkitsevaksi, vaikka kyse onkin ikävistä jutuista – onnettomuuksista.

– Täytyy suhtautua niin, ettei ne jää itselle painamaan. Työtähän tämä minulle on.

Työn ja vapaa-ajan erottaminen on työn luonteen ja aikojenkin vuoksi häilyvää. Valonen kertoo, että työ kuitenkin seuraa kotiin vain harvoin. Ajankohtaisten tutkintojen lisäksi toisinaan myös vanhat tapaukset saattavat muistutella itsestään.

– Viimeisimmät jutut aina pyörii mielessä. Suositusten toteutumista seurataan, ja sitä kautta vanhatkin tapaukset tulevat eteen, mutta hyvällä tavalla.

Valonen korostaa inhimillisyyden merkitystä roolissaan. Onnettomuuksien asianosaiset on kohdattava ihmisinä.  

– Onnettomuus voi olla elämän käänne tai elämän loppu. Se on todella iso juttu, ja siihen pitää suhtautua sillä tavalla.

Mitä taitoja johtavan tutkijan työssä tarvitsee? Katso videolta koko Valosen haastattelu!

Lisää aiheesta:

"Uskon, että omaisille oli suuri helpotus tietää, ettei nokkakolari ollut tahallinen" – tutkijakonkari Kalevi kertoo, mikä on pitänyt hänet "salapoliisityössä" jo 50 vuottaYksi arkinen työkalu voisi auttaa vähentämään liikennekuolemia – "Ei haluta nähdä muita onnettomuuteen johtaneita seikkoja"Suomessa on tutkittu vapaaehtoisvoimin yli 15 000 kuolonkolaria – toiminnan alkuvuodet olivat synkätHarri on työskennellyt vapaaehtoisena 600 onnettomuuspaikalla – jos hän saisi päättää, tulisi autoihin mullistava varusteVaikka tien päällä rytisisi, harva kuljettaja hakee apua – oman pappansa tielle menettänyt Jorma kertoo machokulttuurista Tutkintakonkari varoittaa Suomessa kytevästä ilmiöstä, joka voi räjähtää käsiin – "Sillä, joka putoaa kelkasta, ei ole mitään menetettävää"
OnnettomuudetKotimaaTurvallisuusLiikenneTulipalotMTV Uutiset Live

Tuoreimmat aiheesta

Onnettomuudet
  • 18:30
    Eduskunta

    Kansanedustaja joutui sairaalaan: Putosi pahasti hevosen selästä

  • 15:37
    Rooma

    Yksi kuoli keskiaikaisen tornin romahduksessa Roomassa – Venäjältä outo reaktio

  • Eilen15:17
    Tasoristeysonnettomuudet

    Dramaattinen video: Juna jyräsi rekan voimalla Alankomaissa

  • Eilen11:20
    Kuolonkolarit

    19-vuotias nuori kuoli henkilöauton ulosajossa Sastamalassa

  • 2.11.13:58
    Kuolemantapaukset

    Tämä tiedetään Joroisten räjähdyksestä nyt: Ei viitteitä räjähdeaineista