Miljoonia kiloja vuodessa: Vaatteiden kierrättäminen yhä suositumpaa

Vaatteita ostetaan ja kulutetaan yhä kiihtyvämpään tahtiin. Kun aika on ajanut vaatteen ohi, on se yksikertaisinta kierrättää vaatekeräyslaatikon kautta.

Vaatteidenkierrätys on nyt huipussaan. Esimerkiksi UFF keräsi viime vuonna yli 11 miljoonaa kiloa vaatteita kun kymmenen vuotta aikaisemmin määrä oli 4,5 miljoonaa kiloa.

UFF:n kumppanuustoiminnan päällikkö Minja Huopalainen kertoo, että ihmiset ovat kierrätysasioissa hyvin valveutuneita ja se näkyy vaatteidenkierrätyksen kasvuna.

– Kaikki vaatteet, jalkineet, kodintekstiilit ja pehmolelut kelpaavat meille. Niiden tulee olla hyväkuntoisia ja ehjiä, sellaisia, että voisit antaa ne toiselle, Huopalainen toteaa.

Rikkinäisiä ja likaisia vaatteita on turha tuoda. Näin on myös Fidalla, vaatteiden tulee olla käyttökelpoisia.

Fidalla vain pieni osa tuoduista vaatteista menee hukkaan. Ne vaatteet jotka ovat rikki tai kuluneita lähetetään yhteistyökumppaneille Eurooppaan missä kankaat otetaan uusiokäyttöön.

UFF:lle tuoduista vaatteista vain alle kolmea prosenttia ei voida myydä eteenpäin. Ne menevät energiapolttoon.

Keräyslaatikot suosittuja

Ihmiset käyttävät pääasiassa vaatteidenkeräyslaatikoita. Esimerkiksi Fidalla 60 prosenttia vaatteista tulee laatikoihin ja loput 40 suoraan myymälöihin. Fidalla vaatekeräyslaatikoita 95, UFF:lla jopa yli 2400.

Harvemmin laatikoista löytyy sinne kuulumatonta tavaraa. Positiivisia yllätyksiä kylläkin.

– Joskus löytyy uusia vaatteita missä on hintalaputkin kiinni ja myös arvokkaita merkkivaatteita. Toisilla on varaa ostaa vaatteita usein ja edelliset kierrätetään, kertoo Fidan kehityspäällikkö Tiina Haimila.

Erikoisinta mitä vaatekeräyslaatikoista on löytynyt, ovat vanhat 1950-1970 -lukujen vaatteet vanhoine malleineen ja kuosineen.

Laatua ja persoonallisuutta

Yleisimmin kierrätetään naisten vaatteita.

– Keski-ikäisten naisten vaatteita tulee eniten. Varmaan siitä syystä, että naisten vaatekaappeihin tulee enemmän tavaraa, Huopalainen toteaa.

Fidalla on huomattu myös halpavaatteiden kasvava massa. Muoti vaihtuu ja vaatteet sen mukana.

– Paljon tulee halpavaateketjujen vaatteita. Niissä värit haalistuvat ja vaatteet venähtävät. Ne eivät myy hyvin.

Parhaiten menee kaupaksi laadukkaat vaatteet. Lisäksi nuoret etsivät 1960-1980 -lukujen vaatteita.

– Nuorille ne ovat uutta. He haluavat olla persoonallisia ja yksilöllisiä, siksi myös vanhat vaatteet myyvät hyvin, Haimila sanoo.

Lue myös:

Cyrila Cibulka cyrila.cibulka(at)mtv.fi @CyrilaCibulka

Lue myös:

    Uusimmat