Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Miksi Mercedes jätti Valtteri Bottaksen roikkumaan Kimi Räikkösen taakse? Taktiikkapomo perustelee ratkaisua

2018 Getty Images
Julkaistu 31.05.2018 20:01
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Mercedeksen taktiset kuviot Monacon F1-kisassa saavat selvennystä, kun tiimin ratatoimintojen johtaja Andrew Shovlin valottaa strategisia päätöksiä kilpailun tiimellyksestä.

MAINOS

F1-kausi vain C Morella

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!

LUE MYÖS: Räikkösellä täynnä tasan sata kisaa ilman voittoa – näistä syistä se on kiikastanut

Lewis Hamilton ajoi kolmanneksi ja Valtteri Bottas viidenneksi kisassa, josta Mercedes tiesi tulevan sille koko kauden vaikein. Kumpikaan kuskeista ei pystynyt haastamaan radalla edellä ajaneita Ferrarin Sebastian Vetteliä ja Kimi Räikköstä saati voittoon ajanutta Red Bullin Daniel Ricciardoa.

Mercedes vastasi totuttuun tapaan seuraajiensa esittämiin kysymyksiin taktisista valinnoista. Yksi katsoja halusi tietää, harkitsiko tiimi Bottaksen ottamista toistamiseen varikolle vajaat 30 kierrosta ennen maalia. Shovlinin mukaan harkitsi.

– Me keskustelimme siitä, mitä voisimme tehdä Valtterille siinä vaiheessa kisaa. Ongelmana oli, että jos olisimme tulleet hakemaan uudet hyperpehmeät renkaat, olisimme menettäneet paljon aikaa ja kumia pitää käyttää sen takaisin kuromiseen, Shovlin perustelee.

– Se on tietysti eri asia, jos turva-auto on radalla, koska porukka on taas nipussa.

– Valtterilla oli kuitenkin vain yksi setti superpehmeitä, jotka vaikuttivat parhailta renkailta ja ne myös laitettiin hänen autoonsa. Eli jos meillä olisi ollut toinen setti niitä, olisimme voineet kokeilla jotain. Siitä ei tosin olisi ollut mitään vaikutusta kisaan ilman turva-autoa. Ja meidän oli vain paras odottaa sitä, insinööri jatkaa.

Mercedes oli tehnyt Bottakselle muista poikkeavan ratkaisun vaihtamalla kierroksella 17 hyperpehmeistä viikonlopun seteistä kovimpiin eli superpehmeisiin, kun taas muut kärkiautot valitsivat ultrapehmeät, kolmesta renkaasta keskimmäiset.

Bottaksen renkaat vaikuttivat Hamiltonin taktiikkaan

Toinen taktinen kulma oli Lewis Hamiltonille tehty aikaisen pysähdyksen taktiikka. Se syntyi Shovlinin mukaan kisan tiimellyksessä. Britti tuli varikolla jo 12 kierroksen jälkeen.

– Otimme Lewisin pysähdykselle aikaisin, koska näimme jo siinä vaiheessa hyperpehmeiden renkaiden heikkenemistä Valtterin autossa.

– Kun hän tuli sisään, se oli jo aika äärirajoilla ja siinä menettää paljon kierrosaikaa. Heti kun menettää eturenkaiden pitoa, ne luistavat enemmän ja siitä tulee tavallaan noidankehä, Shovlin selventää.

Mercedes tiesi menettävänsä Hamiltonin kierrosajoissa paljon, jos jatkavat radalla kuluneilla renkailla.

– Toinen syy oli, että me tiesimme, kun vaihdamme nopeammat renkaat ja pystymme kirimään, pystymme vetämään kärkiautot varikolle. Jos me emme voi tehdä pitkää stinttiä hypereillä, yritämme estää heitä ajamasta pitkään niillä, Shovlin sanoo.

– Siinä mielessä se oli enemmän puolustustaktiikka kuin aggressiivinen strategia, kuten undercut yleensä on.

Daniel Ricciardo alkoi menettää kisassa vauhtia, kun Red Bullin vaihdelaatikosta katosivat kaksi isointa vaihdetta ja voimayksiköstä haihtui yli 160 hevosvoimaa jarrutusenergiaa keräävän MGU-K:n hajottua. Olisiko Mercedes voinut parantaa kuskiensa tilannetta roikkumalla radalla Ricciardon ongelmiin asti?

– Valitettavasti emme olleet tarpeeksi nopeita siihen. Olimme jo joutuneet renkaiden pinnan repeilemisen vaiheeseen ja näimme, että sekä Vettel että Ricciardo olivat meitä nopeampia, joten olisimme radalle jäämällä vain menettäneet aikaa. Emme olisi voineet saavuttaa sillä mitään, Shovlin linjaa.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Tekikö Max Verstappen ratkaisevan virheen? Valtteri Bottaksen tiedot kertovat Mercedeksen jättimäisestä edustaMercedes antoi lisätietoa katastrofaalisen sekoilun taustoista: "Olemme löytäneet savuavan aseen"Mercedes-pomo paljasti: saksalaistalli päätti suojella Valtteri Bottasta – Lewis Hamilton hermostuiMiksi Valtteri Bottakselle ei annettu Red Bullin voittoreseptiä? Mercedes perustelee tappioon johtanutta ratkaisuaan: "Keskustelimme mahdollisuudesta"Mercedekseltä selvitys: Bottasta ei ehditty varoittaa – Hamiltonin virhe ratkaisi kisataktiikan kohtalonMersulta myönnettiin taktiikkavirheet – "Valtteri ajoi fantastisen kierroksen"
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • Eilen11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"

  • ma09:03
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottas menetti yllättäen F1-paikkansa: "Meillä oli jo sopimus"

  • ma07:25
    Meksikon GP

    Järkyttävä näky F1:ssä – kuljettaja oli ajaa ihmisten päälle: "Olisin voinut tappaa heidät"