Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Mercedekseltä selvitys: Bottasta ei ehditty varoittaa – Hamiltonin virhe ratkaisi kisataktiikan kohtalon

Julkaistu 02.05.2018 14:54
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Valtteri Bottaksella ei ollut mahdollisuutta nähdä radalla lojunutta romua ajoissa, kertoo Mercedes-tallin ratatoimintojen johtaja Andy Shovlin.

Bottas menetti formula ykkösten Azerbaidzhanin GP:n voiton ajettuaan hiilikuituromun yli. Hänen oikea takarenkaansa puhkesi, mikä pudotti suomalaisen sijalle 14.

LUE MYÖS: Hamiltonilta taas kuittailua Rosbergin suuntaan: En tuuleta lahjavoittoja

Romu oli näkyvissä tv-lähetyksen hidastuskuvissa ja se herätti kysymyksen, olisiko Bottaksen pitänyt nähdä vaara tai olisiko Mercedeksen pitänyt varoittaa häntä siitä?

– Me emme varoittaneet häntä, koska emme nähneet sitä, Shovlin kertoo kisa-analyysissaan.

– Näimme sen ensimmäistä kertaa, kun hän tuli niiden töyssyjen yli, jolloin myös hänen näkökenttänsä oli pimennossa. Hänen voi nähdä ajavan sitä kohti, mutta siinä oli aikaa vain 0,5–1 sekuntia. Se aika ei riitä siihen, että kertoisimme hänelle romusta radiossa, insinööri perustelee.

– Jos olisimme nähneet sen, olisimme varoittaneet häntä, kuten teimme monen kierroksen ajan muiden onnettomuuksien kohdalla, Shovlin jatkaa.

Shovlin vastaa videolla myös Mercedeksen someseuraajien kysymyksiin Bakun kisan taktiikoista. Bottas tuntui jäävän ensimmäisellä kisastintillään Lewis Hamiltonista, mikä ei ollut tiimin mukaan missään nimessä suunniteltua.

– Heillä molemmilla oli ongelmia lämmittelyssä, ja ehkä Valtterilla vielä vähän enemmän kuin Lewisilla. Se on hankalaa, jos et saa täyttä pitoa katuradalla, jossa seinät ovat erittäin lähellä, Shovlin sanoo.

– Valtteri vain tunnusteli pitoa ja ajoi renkaita sisään. Hän putosi vähän, mutta sitten näitte, kuinka hän alkoi kiristää tahtia. Hän onnistui tekemään erittäin hyviä kierroksia ja pääsi Lewisin vauhtiin, mutta eron kurominen oli vaikeaa, vaikka renkaat olivat lämpimät, koska Lewisilla meni hyvin ja hän oli hyvässä asemassa.

Lopulta Hamilton otettiin ensimmäisenä varikolle ja Bottas jätettiin vielä pitkäksi aikaa radalle. Suomalainen onnistui takomaan kovia kierrosaikoja ja pääsi livahtamaan turva-auton ansiosta kisan kärkeen.

LUE MYÖS: Mercedeksen salaisuus paljastui? ”Diiva” kuriin uudenlaisella ratkaisulla

Shovlinin mukaan Mercedes harkitsi Hamiltonin pitämistä radalla toteutunutta taktiikkaa pitempään.

– Odotimme, että Red Bull tekisi saman, koska heillä oli ongelmia superpehmeiden renkaiden kanssa emmenkä odottaneet, että he vaihtavat pehmeille.

– Jätimme sen vaihtoehdon (Hamiltonin kohdalla), mutta oikeastaan mikään ei ajanut meitä sitä kohti. Vasta kun Lewis teki lukkojarrutuksen, meidän piti ottaa hänet sisään, Shovlin perustelee.

Mersu-pomo paljastaa myös, että jos turva-autoa ei olisi otettu radalle, Bottas olisi otettu renkaidenvaihtoon noin kymmenen kierrosta ennen maalia. Superpehmeät renkaat olisivat kestäneet vaikka maaliin asti, mutta sääntöjen mukaan kisassa on käytettävä vähintään kahta eri rengasseosta.

– Ne kymmenen kierrosta olisivat antaneet Valtterille mahdollisuuden kiriä Sebastian Vettel kiinni ja taistella hänen kanssaan voitosta. Se olisi tapahtunut pari kierrosta ennen maalia, Shovlin selvittää.

Lisää aiheesta:

Mitä Valtteri Bottaksen varikkokäynnillä oikein tapahtui? Mercedes-pomo paljastaa mekaanikon rohkean liikkeen, joka laukaisi tilanteenMiksi Mercedes ei kuunnellut kuljettajiaan? Insinööripomolta yksityiskohtainen selvitys Ranskan GP:n ratkaisuhetkistäMercedes antoi lisätietoa katastrofaalisen sekoilun taustoista: "Olemme löytäneet savuavan aseen"Mercedes-pomo paljasti: saksalaistalli päätti suojella Valtteri Bottasta – Lewis Hamilton hermostuiMercedes myöntää mokanneensa Brasiliassa – mutta joutuiko Valtteri Bottas virhearvion uhriksi?Miksi Mercedes jätti Valtteri Bottaksen roikkumaan Kimi Räikkösen taakse? Taktiikkapomo perustelee ratkaisua
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa

  • 12.9.22:11
    Valtteri Bottas

    Lewis Hamilton: Upeaa puhetta Valtteri Bottaksesta