Miksi koko kaukojunaliikenne piti pysäyttää kiskon "montun" takia? VR: "Ainutlaatuista, ei missään tapauksessa ylimitoitettua"

Kiskoista löytynyt vaurio pysäytti kaukojunaliikenteen – aiheutti laajat tarkastukset rataverkossa ja junissa 2:16
Kiskoista löytynyt vaurio pysäytti kaukojunaliikenteen – aiheutti laajat tarkastukset rataverkossa ja junissa

VR perui maanantai-iltana turvallisuussyistä kaikki tiistain kaukoliikenteen junavuorot kun veturien ja vaunujen pyörissä havaittiin lovia.

VR:n kunnossapitojohtaja Otso Ikosen mukaan suuronnettomuusvaaraa ei ollut eikä häiriö vaikuttanut matkustajaturvallisuuteen.

– Tässä ei missään vaiheessa ollut kyse matkustajaturvallisuutta vaarantavasta ongelmasta, vaan kyse oli kalustoturvallisuudesta. Siitä, että junat saadaan pidettyä ehjinä eli matkustajat ovat voineet hyvillä mielin ja turvallisesti matkustaa, Ikonen sanoi MTV Uutisille.

Veturien ja vaunujen pyörissä olleiden lovien syyksi paikannettiin lopulta kiskoissa ollut "ruopimisjälki" Lahden ja Kouvolan välisellä rataosuudella.

VR:n mukaan ratavaurio vahingoitti laajasti sen junakalustoa, sillä yli 70 prosenttia junakalustosta käytti vaurioitunutta rataa.

Ikonen arvelee vaurion syntyneen todennäköisesti siitä, että veturin pyörät ovat ”sutineet” eli lyöneet ympäri.

Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen.

Ikosen mukaan sutimisia tapahtuu silloin tällöin, mutta koko kaukojunaliikenteen pysäyttäminen tästä syystä on poikkeuksellista.

– Hyvin poikkeuksellisesta ja ainutlaatuisesta tilanteesta on kyse. Minun aikanani ei ole ollut tällaista eikä todennäköisesti historiassakaan, että koko kaukoliikenne joudutaan pysäyttämään kokonaan tällaisen teknisen ongelman ja tarkastuksen takia.

Väylävirasto tarkasti maanantain ja tiistain välisenä yönä yli 700 kilometriä junarataa.

Ikonen ei halunnut tässä vaiheessa tutkintaa ottaa kantaa siihen, että miten näin paha vaurio pääsi syntymään. Mitään viitteitä ei Ikosen mukaan ole myöskään siitä, että taustalla olisi jonkinlainen tahallinen teko.

– Tällä hetkellä näyttää siltä, että kyse on yksittäisestä tapahtumasta.

Ikosen mukaan junaliikenteen pysäyttäminen ei ollut ylimitoitettu toimenpide.

– Ei missään tapauksessa. Meille on erittäin tärkeää, että kalustomme pysyy turvallisessa liikennöintikunnossa.

– Aina kun on tällainen potentiaalinen tilanne, niin teemme vastaavat toimenpiteet. Tässä tapauksessa tämä oli ainoa oikea ratkaisu.

Lue myös:

    Uusimmat