VR:ltä on mahdollisuus saada tietyin edellytyksin korvauksia aiemmin hankituista lipuista.
Junaliikenteessä on ollut tässä kuussa poikkeuksellisen monta päivää, joina junat eivät ole kulkeneet. Poliittiset lakot ovat pysäyttäneet junaliikenteen sekä kuun alussa että tämän viikon maanantaina. VR puolestaan perui kaikki tiistain kaukojunavuoronsa turvallisuussyistä ratavaurioiden vuoksi.
Kaukojunaliikenteessä on päivittäin kymmeniätuhansia matkustajia. Tiistaina peruttiin 199 kaukojunavuoroa.
STT kysyi VR:n kaukoliikennejohtajalta Piia Tyynilältä, miten tässä tilanteessa matkustajan tulisi toimia, miten lippujen hinnoittelu ylipäätään toimii ja miten VR korvaa käyttämättä jääneet matkaliput.
Lue myös: VR kertoo, miten junaliikenne palaa normaaliksi – yhtiöllä kriisikokous käynnissä, ratavauriosta ei poliisitutkintaa
Tiistain lipuista poikkeuspäätös
VR tarjoaa kaukoliikenteen tiistain vuoroille ostaneille kaksi vaihtoehtoa. Ensiksi, matkustajalla on mahdollisuus vaihtaa matkustusajankohtaa ilman tavanomaista viiden euron muutosmaksua.
– Toinen vaihtoehto on, että jos matkustusajankohdassa ei pysty joustamaan tai ei halua siirtää lippua, lipun koko hinta palautetaan automaattisesti, Tyynilä kertoo.
Asiakkaan kannalta tilanne mutkistuu, jos hän on jo ostanut hyvissä ajoin matkalippunsa edullisesti, mutta joutuukin vuorojen peruutusten vuoksi ostamaan uuden lipun selvästi kalliimmalla, jopa moninkertaisella, hinnalla juuri dynaamisen hinnoittelun seurauksena.