Mitä ikääntyvän autoilijan tulisi huomioida autovalinnassaan? Tästä vinkit autokaupoille

7:34
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, millainen auto sopii ikäihmiselle.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Mitä ikääntyvän autoilijan tulisi huomioida autovalinnassaan?

Vastaus: Ikääntyminen tuo mukanaan tiettyjä haasteita autoiluun. Monesti nämä haasteet ovat kuitenkin voitettavissa. Usein ratkaisu löytyy nykyaikaisten autojen monipuolisesta ajoneuvotekniikasta.

Eri puolilla Suomea pitämissäni ikäautoilijakoulutuksissa nousevat esiin samanlaiset haasteet vuodesta toiseen:

  • Paikkojen kangistuminen vaikeuttaa autoon menoa ja sieltä ulos tuloa sekä pään kääntämistä risteyksissä, kaistanvaihdoissa ja peruutettaessa.
  • Hämäränäön heikkeneminen tuo omat haasteensa pimeällä ajamiseen ja muutenkin vaikeissa olosuhteissa ajaminen koetaan haasteelliseksi.
  • Pidemmillä ajomatkoilla paikkoja alkaa kolottaa ja väsymys iskee aiempaa herkemmin.
  • Risteysajo koetaan haasteelliseksi, erityisesti silloin, kun tullaan väistämismerkin takaa ja on tarkoitus kääntyä vasemmalle. Tällöin huomiota pitää jakaa kolmesta eri suunnasta lähestyviin ajoneuvoihin, auton käsittelyyn ja mahdollisesti vielä tietyissä paikoissa kevyen liikenteen havainnointiin.
  • Auton käsittely ei enää suju niin rutiininomaisesti kuin nuorempana. Muun muassa valonvaihtoviiksen, vaihteiden ja kytkimen käyttö varastaa kuljettajan huomiota aiempaa enemmän.

Ikäautoilijan kannattaa autoa valitessaan pitää edellä listatut realiteetit mielessä ja pyrkiä valitsemaan tyypiltään ja varusteiltaan sellainen malli, joka tukisi ikäautoilua parhaiten.

Auton tyyppi

Katumaasturit ja tila-autot ovat yleensä hieman normaalia henkilöautoa korkeampia. Korkeuden ansiosta niihin on helpompi istua sisään ja vastaavasti myös autosta ulos tuleminen sujuu luontevammin.

Tämän tyyppisiä autoja on tarjolla normaalien perheautojen hintaluokassa ja niitä on hyvin saatavilla myös käytettyjen autojen markkinoilla.

Ohjaamo

Auton ohjaamon tulisi olla ennen kaikkea selkeä: isot käyttökytkimet, riittävän etäällä toisistaan. Myös monipuoliset istuimen säädöt ovat tärkeät. Ajoasento on saatava säädettyä sellaiseksi, että turhilta puutumisilta ja kolotuksilta vältytään – auton hallinnan tai sieltä ulos näkemisen kärsimättä.

Vaihteistoksi suosittelen automaattia. Automaattivaihteinen auto ei sammu liikkeellelähdössä, on helpommin hallittavissa mäkilähdöissä eikä edellytä vaihteen vaihtamista isommalle eikä pienemmälle. Näin ollen auton hallinta ei vie kuljettajan huomiokykyä tarpeettoman paljon, jolloin nämä vapautuneet resurssit on hyödynnettävissä entistä paremmin liikennetilanteiden seuraamiseen.

Muut varusteet

Kaistallapysymisjärjestelmä pyrkii pitämään auton omalla kaistalla kuljettajan nukahtaessa tai saadessa sairaskohtauksen. Se saattaa pelastaa autoilijan kohtaamisonnettomuudelta tai tieltä suistumiselta.

Kaistanvaihtoavustin kertoo merkkivalolla, jos auton rinnalla, kuolleessa kulmassa, on auto. Mikäli kuljettaja tästä huolimatta ryhtyy kaistanvaihtoon, kehittyneimmät järjestelmät pyrkivät estämään onnettomuuden täristämällä ohjauspyörää ja ohjaten samalla kuljettajaa vastaan.

Pysäköintitilanteissa auttavat erilaiset tutkat – niin auton etu- kuin takapäässäkin. Jos vielä tutkan lisäksi autoon on saatavilla kamerajärjestelmiä, suosittelen sellaisen hankkimista lämpimästi. Kameran näytöltä voi omin silmin todeta, onko esteitä näkyvissä. Peruutuskamerat ovat viime aikoina yleistyneet mukavasti. Kalliimpiin ja paremmin varusteltuihin autoihin on tarjolla myös 360⁰-kameroita, jolloin pystytään luomaan kuljettajalle kuva kaikkialta auton ympäriltä.

Uusissa autoissa auton hallinnanmenetyksiä estävä ajonvakautusjärjestelmä on vakiovarusteena. Mikäli päädyt hankkimaan käytettyä autoa, varmista, että järjestelmä löytyy myös siitä. Itse ostin viime kesänä 12 vuotta vanhan auton muutamalla tuhannella eurolla. Ajonvakautuksen olemassaolo oli itselläni priorisoituna hankintapäätökseen vaikuttavien asioiden kärkisijoille ja se oli jo tuossa hintaluokassa saatavilla, kunhan asiaan osasi kiinnittää huomiota.

Valot

Mikäli joutuu ajamaan pimeässä, on tärkeää kiinnittää huomiota myös auton valoihin. Markkinamiehen ansaan ei pidä sortua, sillä valojärjestelmän monimutkainen ja hienolta kuulostava nimi tai tietty valonlähde ei tee auton valoista automaattisesti hyviä.

Auto kannattaakin aina pyytää yön yli koeajoon, jotta sen valojen tehokkuuden pääsee itse testaamaan. Pimeällä tieosuudella kannattaa fiilistellä valojen kantamaa erikseen lähi- ja kaukovaloilla.

Ikäautoilijoiden usein raportoimat valonvaihtoviiksen käsittelyyn liittyvät ongelmat ovat vältettävissä hankkimalla auto, jossa on valonvaihtoavustin. Valonvaihtoavustin vaihtaa lähi- ja kaukovaloja kuljettajan puolesta. Omakohtaisten kokemusten perusteella näiden avustimien toiminnassa on vielä aika paljon toivomisen varaa. Siitä huolimatta, valonvaihtoavustin saattaa olla juuri ikäautoilijalle hyvinkin järkevä valinta

Valonvaihtoavustinta kehittyneempiäkin järjestelmiä on markkinoilla. Tällöin puhutaan mukautuvista ajovaloista, joissa valokuviota pystytään säätämään lähes portaattomasti kulloisenkin liikennetilanteen mukaan. Myös nämä toteutukset vaihtelevat paljon automerkeittäin ja niiden toimivuus on järkevää testata ennen ostopäätöksen tekoa.

Valojen osalta kiinnittäisin huomiota myös siihen, löytyykö autosta ajovalojen pesurit. Tämä ei valitettavasti enää nykyään ole itsestäänselvyys. Henkilökohtaisesti en hankkisi Suomen kuraiseen talveen autoa, jossa valonpesureita ei ole.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja