Miksi F1-renkaita ei lämmitetä valmiiksi varikolla? – "Usko minua, tätäkin on kokeiltu monta kertaa"

2:38
Miten eri F1-rengasseokset toimivat? Entä miksei kumeja kuumenneta optimilämpötilaan jo varikolla? Ossi Oikarinen tekee selkoa.

F1-renkaita saa edelleen esilämmittää varikolla ennen kuin auto päästetään niillä radalle, mutta miksi kumeja ei saman tien lämmitettäisi optimilämpötilaan parhaan toimintakyvyn varmistamiseksi? C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo syyn.

Tänä vuonna rengasvalmistaja Pirelli toi kauteen 2021 aiempaa kestävämpiä renkaita, jotka yhdessä autojen pohjalevyihin tehtyjen muutosten kanssa tähtäsivät downforcen eli aerodynaamisen pidon heikentämiseen ja sitä kautta pienempään rasitukseen renkaita kohtaan.

Samalla renkaista tuli aiempaa vaikeampia lämmittää optimilämpötilaan. Kuljettajien kyky saada kumit oikeaan toimintaikkunaan mahdollisimman nopeasti tekee isoja eroja rata-ajassa.

C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen esitteli tv-lähetyksessä Pirellin renkaiden optimitoimintalämpötiloja ja samalla kävi läpi yleisiä myyttejä renkaiden lämmittämisestä.

Jos kerran renkaanlämmittimet ovat käytössä, miksi niillä ei saman tien lämmitetä rengasta optimilämpötilaan jo varikolla ennen radalle lähtöä? Pitkään formulavarikolla insinöörinä toiminut Oikarinen tietää, että tähän ovat monet yrittäneet turvautua vuosien saatossa.

– Usko minua, niin tätäkin on kokeiltu monta kertaa, ja aina tulokset ovat olleet negatiivisia. Paras tapa on lämmittää rengas 80-90 asteeseen ja sitten lähteä ajamaan sillä, Oikarinen vastaa.

Mitä renkaalle tapahtuu, jos se paistetaan ”kypsäksi” renkaanlämmittimellä. Siitä lisää jutun videolla.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja