Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Miksi F1-renkaita ei lämmitetä valmiiksi varikolla? – "Usko minua, tätäkin on kokeiltu monta kertaa"

imago images/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 15.05.2021 08:40
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

F1-renkaita saa edelleen esilämmittää varikolla ennen kuin auto päästetään niillä radalle, mutta miksi kumeja ei saman tien lämmitettäisi optimilämpötilaan parhaan toimintakyvyn varmistamiseksi? C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo syyn.

Tänä vuonna rengasvalmistaja Pirelli toi kauteen 2021 aiempaa kestävämpiä renkaita, jotka yhdessä autojen pohjalevyihin tehtyjen muutosten kanssa tähtäsivät downforcen eli aerodynaamisen pidon heikentämiseen ja sitä kautta pienempään rasitukseen renkaita kohtaan.

Samalla renkaista tuli aiempaa vaikeampia lämmittää optimilämpötilaan. Kuljettajien kyky saada kumit oikeaan toimintaikkunaan mahdollisimman nopeasti tekee isoja eroja rata-ajassa.

C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen esitteli tv-lähetyksessä Pirellin renkaiden optimitoimintalämpötiloja ja samalla kävi läpi yleisiä myyttejä renkaiden lämmittämisestä.

Jos kerran renkaanlämmittimet ovat käytössä, miksi niillä ei saman tien lämmitetä rengasta optimilämpötilaan jo varikolla ennen radalle lähtöä? Pitkään formulavarikolla insinöörinä toiminut Oikarinen tietää, että tähän ovat monet yrittäneet turvautua vuosien saatossa.

– Usko minua, niin tätäkin on kokeiltu monta kertaa, ja aina tulokset ovat olleet negatiivisia. Paras tapa on lämmittää rengas 80-90 asteeseen ja sitten lähteä ajamaan sillä, Oikarinen vastaa.

Mitä renkaalle tapahtuu, jos se paistetaan ”kypsäksi” renkaanlämmittimellä. Siitä lisää jutun videolla.

Lisää aiheesta:

Sebastian Vettel näkee turistibussin ajamisen simulaattoria hyödyllisemmäksi – F1-kuskit kovassa rääkissä: "Testin jälkeen parasetamolia"Australian GP:n peruminen aiheutti Pirellille täysin poikkeuksellisen tilanteen: 1800 käyttämätöntä rengasta päätyy suoraan poltettavaksiF1:n superinsinööri on Mercedeksen keksinnön jäljiltä sormi suussa: "On vaikea nähdä, miten se voisi olla laillinen"Ex-tallipomo kritisoi F1-sarjan nykyrenkaita: “Pyysimme Pirelliltä aivan vääriä asioita”Löytyisikö F1-sarjan ikuisuusongelmaan viimein ratkaisu? – ”Harva huomaa eroa paljaalla silmällä”Formula ykkösissä käytössä huijauskeino rengaspaineisiin?
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen17:20
    Max Verstappen

    Max Verstappen täräytti fanille: "Olet idiootti"

  • Eilen10:38
    Toyota

    Toyotalta merkittävä F1-uutinen

  • ke18:25
    Cadillac

    Valtteri Bottaksen Cadillac tekee valtavan näyttävän tempauksen – "Tämä on vasta alkua"

  • ti18:43
    Urheilu

    Vahvistus: Max Verstappenin tallikaveri valittu

  • ma17:10
    Kimi Antonelli

    Raju seuraus F1-kiistasta: Nuorelle kuskille satoi tappouhkauksia