Australian GP:n peruminen aiheutti Pirellille täysin poikkeuksellisen tilanteen: 1800 käyttämätöntä rengasta päätyy suoraan poltettavaksi

Kun F1-kauden avausosakilpailu Australiassa jäi ajamatta, rengasvalmistaja Pirellin noin 1800 renkaasta tuli samalla hetkellä käyttökelvottomia.

Käyttämättä jääneistä renkaista tulee käyttökelvottomia, sillä kun ne otetaan pois vanteelta, niiden rakenne voi vahingoittua niin, ettei kyseisiä renkaita ole enää turvallista käyttää uudelleen.

Renkaat on poistettava vanteelta, sillä renkaiden kuljettaminen kaukokisoista on Pirellin vastuulla, vanteiden kuljettaminen puolestaan tallien vastuulla. Euroopan kisoissa renkaita satetaan kuljettaa maanteitse kisapaikalta toiselle ilman, että rengasta täytyy irrottaa vanteelta.

Yleensä kaukokisojen jäljiltä jää hävitettäväksi 560 sadekelin rengasta. 1800 renkaan hävittäminen kerralla on Pirellin mukaan ennennäkemätöntä.

– Saimme renkaiden asennustyön valmiiksi torstaina iltapäivällä, ja sitten kaikki pitkin purkaa, Pirellin moottoriurheilupomo Mario Isola sanoo Autosportin mukaan.

Niin ikään peruttujen, tai myöhempään ajankohtaan siirrettävien, Bahrainin ja Vietnamin osakilpailujen näyttämöillä odottaa kummassakin tällä hetkellä 1800 käyttämätöntä rengasta. Niitä ei ole vielä asennettu vanteille, joten mikäli kyseisiä kisoja ei saada tämän kauden aikana ajettua, renkaat voidaan helposti toimittaa toisaalle rahtikonteissa, joissa niitä nyt säilytetään.

– Konttien lämpötilaa voi säätää, joten olosuhde vastaa sitä, mikä se olisi meidän varastossamme.

Pirellin mukaan Australian GP:tä varten valmistetut renkaat päätyvät suoraan brittiläisen sementtitehtaan polttoaineeksi.

– Poltamme ne korkeassa lämpötilassa ja luomme energiaa –  mutta emme saasteita. Tutkimme erilaisia tapoja renkaiden kierrättämiseksi, ja tällä hetkellä toimintatapamme on analyysiemme pohjalta tällainen, Isola sanoo.

Isola toivoo, että vanteet olisivat tulevaisuudessa standardimallisia, jotta käyttämättä jääneitä renkaita olisi mahdollista käyttää kaukokisojen jälkeenkin.

– Yritämme löytää keinon, että voisimme poistaa renkaan vanteelta ja asentaa sen sitten uudelleen. Täytyy vain varmistaa, että emme ota näin toimimalla minkäänlaista riskiä.

Lue myös:

    Uusimmat