Pitkän F1-uran tehneen tallipomo Franz Tostin ehdotus autojen aerodynaamisen pidon eli downforcen karsimisesta puoleen nykyisestä saa kannatusta C Moren tekniseltä asiantuntijalta Ossi Oikariselta, mutta suomalaisinsinöörin mukaan ohituksia ei helpoteta pelkästään tällä toimenpiteellä.
Red Bullin kakkostiimi Toro Rossoa johtava Tost ehdotti aiemmin tällä viikolla Autosportin haastattelussa, että F1-johtoportaan olisi runnottava läpi sääntömuutos, joka leikkaa downforcen määrää ”vähintään 40–50 prosentilla”.
F1 tekee jo ensi kaudelle muutoksia muun muassa yksinkertaisempien etusiipien, ilmanohjainten vähentämisen ja avattavan takasiiven suurentamisen avulla.
LUE MYÖS: Raju kannanotto: F1-tallipomo tekisi ison muutoksen lajin parantamiseksi
Ongelmana on ollut se, että downforcen ja pehmeiden rengasseosten avulla pito mutkissa on ollut niin valtava, ettei suorille ole saatu ohituspaikkoja. Oikarisen mukaan aerodynamiikkaan puuttuminen auttaisi jo mutkiin tultaessa.
– Silloin jarrutusmatkat pidentyisivät ja olisi helpompi tulla rinnalle ja yrittää ohitusta jarrutuksessa, Oikarinen selventää.

