Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Löytyisikö F1-sarjan ikuisuusongelmaan viimein ratkaisu? – ”Harva huomaa eroa paljaalla silmällä”

Nykyautoilla ohittaminen on ollut hankalaa autojen peräänsä luomien ilmapyörteiden takia.
Nykyautoilla ohittaminen on ollut hankalaa autojen peräänsä luomien ilmapyörteiden takia.xpbimages.com
Julkaistu 11.01.2019 14:58
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Pitkän F1-uran tehneen tallipomo Franz Tostin ehdotus autojen aerodynaamisen pidon eli downforcen karsimisesta puoleen nykyisestä saa kannatusta C Moren tekniseltä asiantuntijalta Ossi Oikariselta, mutta suomalaisinsinöörin mukaan ohituksia ei helpoteta pelkästään tällä toimenpiteellä.

Red Bullin kakkostiimi Toro Rossoa johtava Tost ehdotti aiemmin tällä viikolla Autosportin haastattelussa, että F1-johtoportaan olisi runnottava läpi sääntömuutos, joka leikkaa downforcen määrää ”vähintään 40–50 prosentilla”.

F1 tekee jo ensi kaudelle muutoksia muun muassa yksinkertaisempien etusiipien, ilmanohjainten vähentämisen ja avattavan takasiiven suurentamisen avulla.

LUE MYÖS: Raju kannanotto: F1-tallipomo tekisi ison muutoksen lajin parantamiseksi

Ongelmana on ollut se, että downforcen ja pehmeiden rengasseosten avulla pito mutkissa on ollut niin valtava, ettei suorille ole saatu ohituspaikkoja. Oikarisen mukaan aerodynamiikkaan puuttuminen auttaisi jo mutkiin tultaessa.

– Silloin jarrutusmatkat pidentyisivät ja olisi helpompi tulla rinnalle ja yrittää ohitusta jarrutuksessa, Oikarinen selventää.

Alla olevalla videolla F1-sarjan muuttuvista säännöistä vuodelle 2019.

Likaisen ilman kupla suurin ongelma

Kaikki ei kuitenkaan ole kiinni etusiipien ilmanohjaimista. Nykyautot muodostavat muotoilunsa ansiosta taakseen valtavan ”ilmakuplan”, joka puolestaan sotkee alle paria sekuntia lähemmäs tunkevan kilpailijan oman aerodynamiikan perusteellisesti.

Tähän niin sanottuun likaisen ilman virtaukseen tulisi Oikarisen mielestä ennen kaikkea puuttua. Virtauksesta yli puolet syntyy pohjan ja auton takaa ilmaa ylös puskevan diffuusorin yhteisvaikutuksesta.

– Se ei ole ihan niin yksinkertaista, että rajoitetaan vain siipien kokoa, vaan pitää kiinnittää huomiota siihen, mihin ollaan jo tänä vuonna sääntömuutoksissa kiinnitetty, etteivät autot työnnä enää niin paljon ilmamassaa sivuille, vaan se likaisen ilman kupla pienenee, Oikarinen sanoo.

Sopivalla säällä nämä valtavat ilmapyörteet näkyvät myös tv-kuvissa.

Ennätykset jäävät historiaan, mutta katselukokemus paranee?

Kaudella 2017 voimaan tulleet sääntömuutokset siirsivät F1-autoja jälleen enemmän downforcen suuntaan. Autot, renkaat sekä etu-ja takasiivet levenivät huomattavasti, mikä teki kyseisistä autoista kierrosajoiltaan kaikkien aikojen nopeimpia.

Kun rataennätykset murskattiin käytännössä jokaisella radalla, uusien ihmetekojen tehtailu loppuu todennäköisesti pitkäksi aikaa. Tätä ennen monet ennätykset olivat vuosilta 2004–05, jolloin autot olivat viimeksi kierrosajoiltaan yhtä nopeita.

Monet tilastoista nauttivat tulevat pettymään, mutta käytännössä tämä ei vaikuta mitenkään kisakokemuksiin paikan päälle saapuvalle yleisölle, saati tv-katsojille.

– Olen kuitenkin sitä mieltä, että harva erottaa paljaalla silmällä auton vauhtia niin selkeästi, jos auto on esimerkiksi sekunnin tai kaksi ratakierroksella hitaampi, Oikarinen huomauttaa.

– Ainakaan minulle henkilökohtaisesti kierrosaika ei ole niin tärkeä kuin se, että saisimme hyvää kilvanajoa aikaiseksi, hän lisää.

Lisää aiheesta:

"Mercedeksen kädet on sidottu" – Red Bullin avaus F1-kauteen tuli sokkina, näin yllättävä muutos voimasuhteissa tapahtuiF1-pomon arvio: kirottu ja kiitelty järjestelmä näkyy ja tuntuu vielä 2022, vaikka säännöt muuttuvatF1:n superinsinööri on Mercedeksen keksinnön jäljiltä sormi suussa: "On vaikea nähdä, miten se voisi olla laillinen"Paljastus seuraavan sukupolven F1-autoista: traagisiin tapahtumiin johtanut ilmiö palaamassa – näin se toteutettaisiin nykypäivänäNiki Juuselan kommentti: F1-sääntömuutokset tuovat helpotusta ohittamiseenF1-sarjassa tekeillä isoja muutoksia jo ensi kaudeksi: näistä neuvotellaan viikonloppuna
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • pe11:00
    Sergio Perez

    Valtteri Bottaksen F1-tallikaveri radalla – outo näky

  • ke17:28
    Ferrari

    Ferrari-pomo laukoi hämmentävää tekstiä tähtikuskeistaan – F1-mestari iski vastapalloon

  • ke16:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottas osti "unelmiensa paikan" – tällä viinitilalla F1-tähti haluaa viettää eläkepäivänsä

  • ke14:31
    Mercedes

    Kuuden miljardin F1-talli – Toto Wolffin kerrotaan hierovan jättikauppoja

  • ti09:11
    Ferrari

    Ferrari-pomo jyrähti tähtikuskeilleen – "Eivät tee riittävän hyvää työtä"