Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Ex-tallipomo kritisoi F1-sarjan nykyrenkaita: “Pyysimme Pirelliltä aivan vääriä asioita”

imago/Geisser/ All Over Press
Julkaistu 17.07.2019 12:29

MTV URHEILU

Nopeasti kuluvat renkaat ovat formula ykkösiin väärä valinta, katsoo Williams-tallin entinen tekninen johtaja Pat Symonds.

LUE MYÖS: Paljastus seuraavan sukupolven F1-autoista: traagisiin tapahtumiin johtanut ilmiö palaamassa – näin se toteutettaisiin nykypäivänä

Italialainen Pirelli aloitti formulasarjan rengastoimittajana vuonna 2011, jolloin valmistajaa pyydettiin toimittamaan tallien käyttöön nopeasti kuluvia seoksia. Tämän toivottiin tarjoavan aiempaa viihdyttävämpiä kisoja, mutta Symondsin mielestä sarjan päättäjät tekivät tässä virhearvion.

- Mielestäni pyysimme Pirelliltä aivan vääriä asioita. Suuri kuluvuus renkaille ei ole oikea ratkaisu, Symonds kritisoi nykytilannetta racefans.netille.

Kuninkuusluokan säännöt kokevat kaudella 2021 suuren mullistuksen. Samalla myös sarja siirtyy käyttämään 18-tuumaisia matalaprofiilirenkaita.

Sääntömuutosten parissa työskentelevään työryhmään kuuluva Symonds myöntää,  ettei Pirellille ole vielä esitetty tarkempia vaatimuksia tulevien renkaiden ominaisuuksista.

- Meillä ei ole tästä vielä selkeää käsitystä. Teemme paljon simulaatioita. Uskomme varikkokäyntien olevan formula ykkösissä tärkeässä roolissa. Tiedämme fanien nauttivan näistä kahden sekunnin, alle kahden sekunnin pysähdyksistä, joten haluamme säilyttää sen tason.

- Tietenkin voisi sanoa, helppo ratkaisu olisi valita Le Mans -tyyppiset renkaat, joilla voi ajaa loputtomiin, mutta silloin menettäisimme varikkopysähdykset, Symonds puntaroi.

Lisää aiheesta:

Yllätys klassikkoradalla: F1-tähtien viestiryhmässä räiskyiMax Verstappen jyrähti F1-pomoilleF1-sarjassa muhii uusi kopiointikohu – "valkoisen Ferrarin" tallipomo loukkaantui vihjailuistaEx-tallipomo varoittaa odottamasta liikaa sääntömuutoksilta – "Saimme tilanteen ainakin säilymään ennallaan"Ferrari-pomo puolustaa Pirellin jatkoa: “Olisi väärin heittää se kaikki ulos ikkunasta”Rengassota takaisin formuloihin? Michelin valmis siihen yksinäänkin
F1WilliamsUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen18:27
    Mercedes

    Mitä Mercedeksellä oikein tapahtuu? F1-piirit ihmeissään – "Toto Wolff ei pidä Valtteri Bottasta minään"

  • Eilen11:35
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottakselle kunniatehtävä – F1 palaa tuttuihin maisemiin

  • ti20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus

  • ti10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa