Mika Salon unelmasiirto Michael Schumacherin rinnalle kaatui tallipomon jääräpäisyyteen – "Olin helvetin katkera"

Mika Salo joutui F1-uransa alkuvaiheilla antamaan hienojen mahdollisuuksien lipua ohi, sillä hänen silloinen tallipomonsa Ken Tyrrell piti kynsin ja hampain kiinni kolmivuotisesta kuljettajasopimuksestaan, Heikki Kulta kirjoittaa Mika Salo – Elämäni -elämänkertateoksessaan.

MAINOS

C Moren huippu-urheilut
katsottavissa maksutta!

C Moren suoratoistopalvelussa cmore.fi on asiakkaille maksuton kokeiluviikonloppu pe-su 27.9.-29.9.

Lue lisää täältä.

Venäjän GP suorana 27.-29.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 10.55,
2. harjoitukset klo 14.55
La: 3. harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Venäjän GP klo 14.05, ennakkotunnelmat klo 13.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Kaudeksi 1995 Tyrrellin F1-talliin siirtynyt Salo solmi heti kolmen vuoden mittaisen sopimuksen tallin kanssa. Tämä sopimus osoittautui lopulta melkoiseksi riippakiveksi, joka esti Salon etenemisen häntäpään tallista menestyksekkään Ferrarin ohjaksiin.

Jo debyyttikautensa aikana Salon manageri Mike Greasley sai useita yhteydenottoja muilta talleilta. Suurimman mielenkiinnon herätti kuitenkin Ferrari, joka tahtoi suomalaiskuljettajan seuraavaksi kaudeksi Michael Schumacherin aisapariksi. Tallipomo Tyrrell tyrmäsi neuvottelut kuitenkin alkuunsa.

– Ken Tyrrell vaan intti, ettei luovu minusta, kun oli tehnyt sellaisen virheen jo Jean Alesin kanssa aiemmin. Hänhän oli päästänyt Alesin Ferrarille ja Tyrrellillä alkoi mennä siitä eteenpäin huonosti. Sitä hän ei halunnut kokea uudestaan ja sanoi, että pitää minut kiinni siellä. En voinut sille mitään, kun hän piti sopimuksesta kiinni kynsin hampain loppuun asti, Salo muistelee kirjassaan.

– Jäin sinne jumiin niin moneksi vuodeksi enkä päässyt mihinkään, kun muualta kyseltiin perään, Salo jatkaa.

Oman soppansa Ferrarin kiinnostuksen eteen teki myös F1-ikoni Bernie Ecclestone, joka oli ystävystynyt Salon managerin Greasleyn kanssa. Hän varoitti Saloa mahdollisen Ferrari-siirron hyvistä ja huonoista puolista.

– Bernie teki hyvin avoimesti selväksi kaikki siihen siirtoon liittyneet riskit kokemattomalle kuljettajalle. Ferrarilla ajamisella voi yhtä hyvin hankkia mahtavan maineen kuin myös tuhota uransa.

Suurimman yrityksensä Salon saamiseksi Ferrari teki vuonna 1995 Unkarin GP:n aikana, kun Greasley nähtiin tallin edustustiloissa, mikä kiinnitti myös median huomion. Kovapäinen Tyrrell piti kuitenkin tiukasti kiinni Salon sopimuksesta.

– Tiesin, että sellainen mahdollisuus oli, ja olin helvetin katkera, kun Tyrrell ei päästänyt minua pois. Asiat olisivat olleet aika eri lailla. Vaikka eihän sillä näin jälkeenpäin niin enää olekaan väliä.

Salo ajoi lopulta kolmivuotisen sopimuksensa kunnialla loppuun, mutta Tyrrellin kanssa talsittu taival antoi myös suomalaiskuskille opetuksen.

– Tyrrellin aikana päätin, etten koskaan enää tee sopimusta, josta olisi niin vaikea päästä irti. Enkä siihen ansaan enää mennytkään, Salo kertoo.

Lainaukset ovat Heikki Kullan kirjoittamasta ja tänään julkaistavasta kirjasta Mika Salo – Elämäni (Readme). 

Formulatähti Mika Salon vauhdikkaasta elämästä tehtiin kirja 8:16
Formulatähti Mika Salon vauhdikkaasta elämästä kirja: Salo ja toimittaja Heikki Kulta Huomenta Suomen vieraana. 

Lue myös:

    Uusimmat