Mika Salon F1-ura päättyi sokkipotkuihin – tv-kameroille lausuttu kritiikki oli liikaa tallille: "Eivät oikein tykänneet"

2:16
Mika Salo kommentoi Tulosruudulle Toyotan päätöstä jättää optio viimeisestä sopimusvuodesta käyttämättä elokuussa 2002. Samalla hän ilmoitti lopettavansa F1-uransa.

Mika Salon F1-uran päättyminen ennenaikaisesti Toyotan antamiin potkuihin tuli lajin seuraajille melkoisena yllätyksenä kesken kauden 2002. Salo kertoi kirjassaan, mistä 20 vuoden takaisissa tapahtumissa oli kyse.

Salo siirtyi Toyotalle Sauberilta kauden 2000 päätteeksi. Japanilaisjätti teki tuloaan F1-sarjaan vasta kaudesta 2002 alkaen, joten ensimmäinen sopimusvuosi vierähti vielä tulevaa autoa testatessa.

Kaikki alkoi lupaavasti, kun Salo ajoi avauskisassa Australiassa ja hetkeä myöhemmin Brasiliassa MM-pisteille kuudennella sijalla. Keväästä alkaen eteen tuli kuitenkin peräti viiden kisan keskeytysten sarja ja putoaminen kauas kärkipään vauhdista.

Ennen elokuun lopun Belgian osakilpailua Toyota ilmoitti yllättäen, että Salo ja tämän tallikaveri Allan McNish eivät kumpikaan jatka tallissa kaudella 2003.

Ennen huhujen vahvistamista Tulosruutu kysyi asiasta Toyotan tallipäälliköltä Ove Anderssonilta. Entä olivatko nämä Salon Unkarin GP:ssä lausumat sanat liikaa japanilaistallin johdolle?

(juttu jatkuu videon jälkeen)

2:26
Näin MTV3:n Tulosruutu uutisoi Mika Salon potkuista elokuussa 2002. Mukana on pätkä Salon haastattelussa Unkarin GP:ssä, jossa hän arvosteli tallin toimintaa kovin sanoin.

Belgiassa Salo ilmoitti lopettavansa F1-uransa Toyotalta saamiinsa potkuihin. Tuolloin hän kertoi Tulosruudulle keskustelleensa jatkosta tallin kanssa jo kolme kuukautta. Tarkkaa syytä sopimuksen katkeamiselle hän ei suostunut kertomaan.

Tämä haastattelu on katsottavissa jutun ylälaidan videolla.

Salon kommentit autosta sapettivat Toyotaa

Heikki Kullan toimittamassa kirjassa Mika Salo – Elämäni (Readme, 2019)ex-kuski palasi vuoden 2002 tapahtumiin. Hänen mukaansa Toyotan pettymys tuloksiinsa alkoi kohdistua kuskeihin.

– Sitten loppuvuodesta Toyotan ihmiset kuitenkin päättivät, että vaihdetaan kuskit, kun tulee niin paskoja tuloksia. Eikä mitään tapahtunut sen jälkeen. Sama paska jatkui sen jälkeenkin, Salo kertoo kirjassa.

Hän kuitenkin myönsi, että välit tallin sisällä eivät olleet parhaat mahdolliset.

– Yksikin vanha äijä Tokiosta kisakontrollihuoneesta kysyi minulta Magny-Coursin radalla palaverissa, miksi en jarruta tietyssä kohdassa mutkaan mennessä samassa paikassa kuin Juan Pablo Montoya. Hän päivitteli, kun Montoya jarrutti kymmenen metriä minua myöhemmin.

– Totesin vaan, että hei – Montoya ajaa Williamsilla, jolla voitetaan kisoja. Jos minä jarrutan siinä kymmenen metriä myöhemmin, meidän automme on aidassa. Eivät ne oikein tykänneet minun kommenteistani... Niiden kanssa oli tosiaan aika vaikeata tehdä töitä, Salo paljasti.

Sen sijaan tallipomo Ove Anderssonin kanssa Salo tuli loppuun asti hyvin toimeen.

– Puhuin siitä kyllä Oven kanssa pitkään. Hän sanoi, että olisi ehkä mahdollista jatkaakin, mutta vastasin, että antaa olla, kun se oli niin saatanan vaikeata.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja