Mika Salon F1-uran päättyminen ennenaikaisesti Toyotan antamiin potkuihin tuli lajin seuraajille melkoisena yllätyksenä kesken kauden 2002. Salo kertoi kirjassaan, mistä 20 vuoden takaisissa tapahtumissa oli kyse.
Salo siirtyi Toyotalle Sauberilta kauden 2000 päätteeksi. Japanilaisjätti teki tuloaan F1-sarjaan vasta kaudesta 2002 alkaen, joten ensimmäinen sopimusvuosi vierähti vielä tulevaa autoa testatessa.
LUE MYÖS: F1-mestarin sopimussotkun käänne pysyi 20 vuotta mysteerinä – nyt paljastui, että häntä oltiin korvaamassa Mika Salolla!
Kaikki alkoi lupaavasti, kun Salo ajoi avauskisassa Australiassa ja hetkeä myöhemmin Brasiliassa MM-pisteille kuudennella sijalla. Keväästä alkaen eteen tuli kuitenkin peräti viiden kisan keskeytysten sarja ja putoaminen kauas kärkipään vauhdista.
Ennen elokuun lopun Belgian osakilpailua Toyota ilmoitti yllättäen, että Salo ja tämän tallikaveri Allan McNish eivät kumpikaan jatka tallissa kaudella 2003.
Ennen huhujen vahvistamista Tulosruutu kysyi asiasta Toyotan tallipäälliköltä Ove Anderssonilta. Entä olivatko nämä Salon Unkarin GP:ssä lausumat sanat liikaa japanilaistallin johdolle?
(juttu jatkuu videon jälkeen)


