Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mikä käyttövoima olisi oikeasti fiksuin juuri sinun ajoillasi? Testaa uutta laskuria ja voit yllättyä

Ladattava hybridi on päästöjen kannalta erittäin vahva ratkaisu, kun päivittäiset ajot ovat lyhyehköjä.
Ladattava hybridi on päästöjen kannalta erittäin vahva ratkaisu, kun päivittäiset ajot ovat lyhyehköjä.Shutterstock
Julkaistu 07.09.2019 15:58

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Bensa, diesel, sähkö vai kaasu? Uusi nettilaskuri kertoo, mikä käyttövoima olisi paras juuri sinun ajoillasi.

Moni pähkäilee nyt, mikä auto olisi oikea ratkaisu. Vaihtoehtoja on entistä enemmän, kun perinteisen bensan ja dieselin rinnalle ovat tulleet erilaiset hybridit, sekä sähkö ja kaasu.

Auton käyttötarpeen ja taloudellisten seikkojen lisäksi painaa ympäristö. Moni haluaa ostaa mahdollisimman vähäpäästöisen auton, mutta mikä olisi oikea valinta?

Helpotusta pohdintaan tuo uusi nettilaskuri Valot päälle! -sivustolla. Laskuri on samalla osa Valot päälle! -kirjan markkinointia. Vaasan energialähettiläänäkin toimineen Tuomas Vanhasen kirja nostaa esiin ne asiat, joilla on merkitystä ympäristöllemme. Jo vuonna 2016 julkaistu kirja on tarkoitettu jokaiselle suomalaiselle, joka tekee päätöksiä päästöjen vähentämiseksi.

Laskurin on tehnyt Futuriceen kuuluva suomalainen konsulttiyhtiö Columbia Road henkilöstönsä hyväntekeväisyysprojektina. Tarkoituksena on vauhdittaa Valot päälle! -kirjan digijakelua.

2:09Sähköautoilu tutuksi – tässä Kamuxin vinkitVIDEO: Sähköautoilu tutuksi autokauppiaan vinkeillä.

No mitä se laskuri sitten kertoo? Pikaisilla laskelmilla näyttää siltä, että sähköiset vaihtoehdot hyvin pitkälti päihittävät muut.

Ladattava hybridi on päästöjen kannalta erittäin vahva ratkaisu, kun päivittäiset ajot ovat lyhyehköjä ja niitä on alle 20 000 kilometriä vuodessa. Oletuksena on, että lyhyiden ajojen välissä akkua voi ladata.

Sähköauto alkaa päihittää hybridin ja muutkin, kun ajot kasvavat ja pitenevät. Sähköauto on paras ympäristölle laskurin mukaan esimerkiksi silloin, kun vuosiajot ovat 20 000–30 000 kilometriä ja päivittäiset ajot 40–60 kilometriä.

Sähköauto on paras myös hyvin isoilla yli 50 000 kilometrin ajoilla. Kun matkat pitenevät, on hyvä kysymys, onnistuuko auton lataus vielä ajojen tauoilla.

Myös uusiutuva diesel voittaa ladattavan hybridin, kun ajomatkat pitenevät.

Lukijan kannattaa tutustua myös oletuksiin, joita on pitänyt tehdä todella paljon. Koska laskuri on yksinkertainen, se ei myöskään voi kertoa ihan lopullista totuutta. Kiinnostava se kylläkin on ja ajatuksia herättävä.

Esimerkiksi kaasun osalta oletetaan, että ajosta 40 prosenttia tehdään biokaasulla, 10 bensiinillä ja loput maakaasulla. Etanolin ja dieselin osalta on luonnollisesti jouduttu olettamaan jokin keskikulutus, joka esimerkiksi biodieselillä on laskurissa 5 litraa sadalla.

Sähköauton osalta tehdään paljon oletuksia. Laskuri olettaa, että akku tullaan vaihtamaan kerran auton 20 vuoden elinkaaren aikana. Myös akkuvalmistuksen päästöt otetaan huomioon

– Koska Suomeen tuotavien sähköautojen akuista suuri osa tuotetaan Kiinassa, laskuri käyttää korkeahkoa arvoa sähköauton akun valmistamisen päästöille, nettisivuilla sanotaan.

Tämän jälkeen laskuri tekee aika hyvän oivalluksen:

– Toisen akun päästöt oletetaan ensimmäistä 50 prosenttia matalammiksi, koska akkujen valmistusta on syntymässä myös Eurooppaan, jossa akun valmistukseen käytettävän sähkön päästöt ovat erittäin paljon matalammat kuin Kiinassa nyt.

Lue myös: Jos lähes miljoona suomalaista luopuu autostaan, voivat seuraukset olla karut kaikille

Lisää aiheesta:

Ostaisitko sähköauton? Asiantuntija paljastaa nyrkkisäännön, joka helpottaa päätöksentekoaKonkreettinen esimerkki: Kuinka paljon pörssisähkönörtti voi säästää sähköauton latauskuluissa?Suomalaisvertailu: Näin nopeasti sähköauto voi maksaa itsensä takaisin 5 000, 15 000 ja 50 000 kilometrin ajoillaAutomyyjä paljastaa, mistä lähes kaikki hybridiautojen ostajat ovat kiinnostuneita: "Karkea nyrkkisääntö on..."Sähköautoja rohmutaan nyt ennätysvauhtia: Asiantuntija vastaa, uskaltaako menopeliä ladata tavallisesta pistorasiastaTulevaisuuden auto kulkee sähköllä – ota huomioon rakentamisessa
AutotPäästötLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 11:57
    Liikenne

    Kamuxin automyynti sakkaa – toimitusjohtaja vaihtoon

  • 11:33
    Liikennesäännöt

    Ajatko 7 km/h ylinopeutta? Et enää, sanoo poliisi

  • Eilen00:01
    Päästöt

    Etla: Kasvihuonekaasujen päästöt vähenevät, suurimmat päästöt nyt liikenteestä ja maataloudesta

  • ti20:45
    Raskas liikenne

    Uhkaava vaaratilanne Helsingissä: Rekka suhahti suojatien yli kuin giljotiini

  • ma08:53
    Liikenneturvallisuus

    Yhtä asiaa autoilijat eivät tajua, ennen kuin poliisi pysäyttää – "Sattuu liikaa ja aivan turhaan"