Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Konkreettinen esimerkki: Kuinka paljon pörssisähkönörtti voi säästää sähköauton latauskuluissa?

0:48Muista nämä asiat, kun lataat sähköautoa kotonaMuista nämä asiat, kun lataat sähköautoa kotonasi.
Julkaistu 20.04.2023 17:31

Ville Järveläinen

Pörssisähköllä autoaan lataava voi joko säästää tai menettää pitkän pennin riippuen lataamisen ajoituksesta.

Pörssisähkö-termi on noussut viimeistään kuluneen vuoden aikana kaikkien sähkölaskunsa itse maksavien suomalaisten tietoisuuteen. Googlen datan mukaan pörssisähköön liittyvien hakujen määrä on kasvanut viimeisten 12 kuukauden aikana yli 900 prosentilla.

Moni pörssisähkösopimukseen vaihtanut on ryhtynyt seuraamaan sähkön hintaa jopa tuntitasolla. Sähköautovalmistaja Polestarin Suomen-viestintäpäällikkö Johanna Laune kertoo huomanneensa omassakin lähipiirissään, että erityisesti sähköautolla ajavat seuraavat pörssisähkön hintaheilahteluja suurella mielenkiinnolla.

Mutta onko aiempaa suunnitelmallisemmasta ja vastuullisemmasta sähkönkulutuksesta tulossa jopa uusi kansalaistaito?

Lue myös: Sata kilometriä sähköautolla – näin lasket, kuinka paljon se maksaisi

– Uskon, että ihmiset ovat aiempaa valveutuneempia sähkön hintojen suhteen, eikä niiden seuraaminen liity pelkästään sähköautoiluun, Laune kertoo MTV Uutisille.

Moni miettii nyt aiempaa tarkemmin esimerkiksi sitä, milloin kannattaa lämmittää saunaa, pestä monta koneellista pyykkiä tai käyttää muita sähköä kuluttavia kodinkoneita tai laitteita.

– Toki pörssisähkön hinnan seuraamisella on myös yhteiskunnallisia ja ympäristöä huomioivia vaikutuksia, Laune sanoo.

Pörssisähkön seuraamiseen perehtyminen ja sähkönkulutuksesta kiinnostuminen voi Launeen mukaan olla hyödyllistä, vaikka tällä hetkellä olisikin kiinteähintainen sähkösopimus.

– On hyvä ymmärtää mitä muita mahdollisuuksia on olemassa. Ehkä jossain vaiheessa pörssisähköön siirtyminen on mielekäs vaihtoehto.

Laune kannustaa ekologisuudesta kiinnostuneita sähköautoilijoita miettimään lataamisen ajankohtaa myös siksi, että kulutushuippujen aikaan sähköntuotanto vähemmän ympäristöystävällisillä tavoilla kasvaa.

– Esimerkiksi kivihiiltä käytetään säätövoimana, Laune sanoo.

Lue myös: Polestar 4 on katumaasturi, jossa ei ole lainkaan takaikkunaa – tältä yllättävä ratkaisu näyttää

Kuinka paljon sähköautoilija voi säästää?

Vaikka lataamisen ajoittaminen saattaa tuntua työläältä, voi sillä saavuttaa omasta ajomäärästä riippuen ihan tuntuvaakin säästöä kuukausitasolla. Laune muistuttaa, että pörssisähkön edullisimman ja kalleimman kWh-hinnan välillä voi olla vuorokauden aikana kymmenenkin sentin ero.

Tällainen hintaero tarkoittaa, että jos 75 kWh:n akustolla varustetun auton lataaminen tyhjästä täyteen maksaisi päivän kalleimmalla esimerkkihinnalla (0,16 €/kWh) 12 euroa, kun taas päivän edullisimpaan hetkeen (0,06 €/kWh) ajoitettu lataus kustantaisi vain 4,50 euroa.

Kolmisen tuhatta kilometriä kuukaudessa ajavalle tästä tulisi kuukaudessa yli 70 euron säästö, mikäli auton keskikulutus on 25 kWh:n luokkaa satasella.

Laune muistuttaa, että sähköauton akulle olisi parempi, ettei sitä käytetä ihan tyhjäksi, eikä myöskään ladattaisi joka kerta ihan täyteen.

– Arkiajossa tarvitaan harvoin koko toimintamatkaa, joten lataustaso on normaalisti hyvä pitää 30–90 prosentin välillä akun käyttöiän maksimoimiseksi, hän vinkkaa.

Lue myös: Ikea ja Lidl tekivät sähköauton lataamisesta maksullista – kertovat nyt MTV:lle, mitä sitten tapahtui

Lisää aiheesta:

Kysely paljastaa: Näin moni vaihtaisi sähköautoon, jos polttoaineen hinta tuplaantuisiSata kilometriä sähköautolla – näin lasket, kuinka paljon se maksaisiSähköautoilijoiden on syytä tehdä nyt viisaita valintoja – "Suoraan vaikutusta sähkön hintaan myös tulevaisuudessa"Näin paljon sähköautolla ajaminen on kallistunut – "Ero on edelleen merkittävä"Sähköllä ajamisen hinta saattaa yllättää huolimattoman – KL: Hybridin lataaminen voi maksaa jopa 24 euroa sataa kilometriä kohdenSähköautoja rohmutaan nyt ennätysvauhtia: Asiantuntija vastaa, uskaltaako menopeliä ladata tavallisesta pistorasiasta
SähköautotAuton lataaminenAutoilun kustannuksetSähköAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 12.9.06:13
    NASA

    Kilpajuoksu kuuhun kiristää Trumpin politiikkaa: Kiinalaisille porttikielto Nasan avaruusohjelmiin

  • 2.9.05:34
    Sähkö

    Sähköauton lataaja voi tietämättään edistää toimitusvarmuutta – näin toimii häiriöreservi

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 1.9.10:41
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi JAC E30X