Mies oli hakkeroinut nettipelejä täysipäiväisesti 20 vuotta – pystyi elättämään itsensä huijaamalla

Hakkeri kertoo tehneensä nettipelien ohjelmointivirheiden löytämisestä ja väärinkäyttämisestä itsellensä täysipäiväisen ja tuottoisan työn.

Manfrediksi itseään kutsuva hakkeri kertoo Motherboard-nettisivuston haastattelussa, että hän on hakkeroinut lukuisia netissä pelattavia pelejä viimeisen 20 vuoden aikana. Hän on esimerkiksi hakkeroinut omille pelihahmoilleen miljardeittain virtuaalista pelin sisällä käytettävää valuuttaa, jota hän on sitten myynyt toisille pelaajille oikeaa rahaa vastaan.

Hänen toimintatapansa vaihteli eri pelien välillä, mutta perusajatus oli aina ollut sama: pelin huijaaminen antamaan hänelle pelien sisäistä valuuttaa tai tavaraa, jota hän ei ansainnut rehellisesti pelaamalla.

Manfred on myynyt huijattua tavaraa myös tukkuhintaan verkkopelien mustaan pörssiin, josta sitä on sitten myyty eteenpäin pelaajille.

Hän arvelee, että hänellä on lähes 400 biljoonan dollarin arvosta WildStar Online -pelin valuuttaa. Luku on melko huikea, mutta summan realisoitumista rajoitti käytännössä pelivaluutan rajallinen kysyntä ja markkinat.

Manfredin oli tarkoitus hakkeroida WildStar Online -peliä yleisön edessä esiintymisensä yhteydessä Def Con -turvallisuusmessuilla heinäkuun lopulla. Messujen järjestäjät kuitenkin kertoivat, että kaikki esitykset messuilla taltioidaan, joten Manfred joutui messuyleisön harmiksi jättämään hakkeroinnin pois esityksestään.

Manfred kertoi kuitenkin tarinansa yleisön edessä, mutta ei paljastanut oikeaa henkilöllisyyttään.

Hakkerin kannattaa pitää matalaa profiilia nettipeleissä

Manfred aloitti uransa 20 vuotta sitten käyttämällä Ultima Online -pelin heikkouksia hyväkseen. Toisin kuin monet muut hakkerit, hän ei hakkeroinut pelejä pärjätäkseen pelissä muita pelaajia paremmin. Hänen mielestä hakkerien kannattaakin pysytellä näkymättömänä, jotta muut pelaajat tai pelien kehittäjät eivät ryhtyisi epäilemään yllättäen paremmin pärjäävää tai salaperäisesti rikastunutta pelaajaa.

– Itse en kutsuisi sitä hakkeroinniksi. Minä pikemminkin etsin tahattomia ominaisuuksia pelien protokollasta, Manfred kertoo.

Manfred lopetti pelien hakkeroinnin vuosi sitten ja hankki itselleen työpaikan konsulttifirmassa. Päätös lopettamisesta alkoi muotoutua siinä vaiheessa, kun nettipelejä kehittävät studiot muuttivat ansaintatapaansa pelien sisäisillä mikromaksuilla tienaamiseen, eikä itse pelien myymiseen.

– En tuntenut oloani mukavaksi sen kanssa, mitä tein, Manfred toteaa.

WildStar Online -pelin hakkerointi jäikin hänen viimeisekseen ja hän kertoi Motherboard-sivustolle Def Con -messujen esiintymisensä jälkeen, että hän aikoo ilmoittaa pelin kehittäneelle studiolle löytämästään virheestä ja auttaa sen korjaamisessa.

Lähde: Motherboard


***

Lue myös:

    Uusimmat