Kamalista virheistään tunnettu Cyberpunk 2077 tekee paluun Playstationin pelikauppaan

Pelin maine voidaan vielä pelastaa, jos korjaukset onnistuvat.

Pahojen bugien runtelema videopeli Cyberpunk 2077 palaa maanantaina takaisin Playstationin verkkokauppaan puolen vuoden tauon jälkeen, ilmoittaa elektroniikkajätti Sony. Peli jouduttiin viime vuonna joulun edellä vetämään pois myynnistä, koska lukuisat bugit ja virheet tekivät siitä liki mahdottoman pelata.

Dystopiateemainen tieteispeli on tiettävästi yksi maailman kaikkien aikojen kalleimmista videopelituotannoista ja monet pelaajat olivat odottaneet sitä kuin kuuta nousevaa. Pettymys kehnosti toimivaan peliin oli sitäkin karvaampi, kun sen tekijä oli arvostetun Witcher III -pelin tehnyt puolalainen CD Projekt Red.

Sony varoitti, että PS4-konsolin käyttäjät voivat edelleen kohdata teknisiä ongelmia ja suositteli joko PS4 Pro- tai PS5 -konsolin käyttämistä Cyberpunkin pelaamiseen. Pelin kehittäjä jatkaa bugien korjaamista edelleen.

Pelialan analyytikot uskovat kuitenkin, että Cyberpunk 2077 voi pelastaa maineensa kompuroinnin jälkeen. Vastaavia ongelmia on kohdattu ennenkin, kun pelejä on kiireellä rynnitty myyntiin puolivalmiina.

Esimerkiksi brittiläisen Hello Games -yhtiön No Man's Sky, joka julkaistiin vuonna 2016, sai osakseen murskaavan vastaanoton alkuvaiheessaan. Sitä kehuttiin etukäteen vallankumoukselliseksi peliksi, jossa pelaaja saattoi tutkia lähes rajatonta universumia, jossa oli mittaamaton määrä erilaisia planeettoja. Tulos oli massiivinen lässähdys. Peli oli täynnä virheitä ja planeetat liian samankaltaisia. Monet pelaajat vaativat rahojaan takaisin, mutta No Man's Sky on lukuisten korjausten ja ilmaisten lisäosien jälkeen saanut kriitikot puolelleen ja pelaajien suosion.

Uudistukset ja toistuvat päivitykset ovat erityisen tärkeitä verkkopeleissä, joiden liikeidea perustuu siihen, että pelaajat on pidettävä sitoutuneina maksamaan tilausmaksuja.

Tilaajista yritetään pitää kiinni

Toinen ongelmiin ajautunut verkkopeli oli Square Enixin Final Fantasy XIV, joka alkuvaiheessaan tuotti pelaajille pettymyksen laihalla sisällöllään. Ensimmäinen versio vedettiin pois ja suunniteltiin uusiksi, kunnes uusi versio saatiin linjoille vuonna 2013. Yhteisö saatiin vähitellen rakennettua uudelleen ja viime vuonna Final Fantasyn maailmassa vaelteli noin 20 miljoonaa pelaajaa.

Suuri pelaajajoukko on peliyhtiöille kannustin yrittää korjata ontuvia pelejä, koska onnistuessaan korjaus takaa pelille jatkonäkymän ja yhtiölle vakaan tulovirran.

Joskus odotetun pelin maineen tahraa pelaajayhteisön pettymys julkaisijan toimintaan. Amerikkalainen Electronic Arts julkaisi vuonna 2017 pelin Star Wars: Battlefront II. Sillä oli kaikki edellytykset menestyä, koska miljoonille faneille rakas Star Wars -universumi on vahva myyntivaltti.

Kun pelaajat etenivät pelissä, heidän hahmonsa kehittyivät hankkimalla varusteita ja aseita niin sanotuista saalislaatikoista, joita voi hankkia joko taistelemalla tai maksamalla. Jälkimmäisestä eivät pelaajat pitäneet yhtään. EA sai niskaansa ankaran ryöpytyksen pelaajilta ja faneilta, ja muutamaa kuukautta myöhemmin yhtiö luopui maksumahdollisuudesta.

–  Teimme virheen. Valehtelisin, jos sanoisin, että se mitä Battlefrontille tapahtui ja kaikki mitä tapahtui saalislaatikoiden kanssa, ei olisi vaikuttanut meihin yhtiönä, myönsi entinen EA:n pelituotantojohtaja Patrick Söderlund myöhemmin.

Lue myös:

    Uusimmat