Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kamalista virheistään tunnettu Cyberpunk 2077 tekee paluun Playstationin pelikauppaan

imago/Ulrich Roth/ All Over Press
Julkaistu 19.06.2021 15:55

MTV UUTISET – STT – AFP

Pelin maine voidaan vielä pelastaa, jos korjaukset onnistuvat.

Pahojen bugien runtelema videopeli Cyberpunk 2077 palaa maanantaina takaisin Playstationin verkkokauppaan puolen vuoden tauon jälkeen, ilmoittaa elektroniikkajätti Sony. Peli jouduttiin viime vuonna joulun edellä vetämään pois myynnistä, koska lukuisat bugit ja virheet tekivät siitä liki mahdottoman pelata.

Dystopiateemainen tieteispeli on tiettävästi yksi maailman kaikkien aikojen kalleimmista videopelituotannoista ja monet pelaajat olivat odottaneet sitä kuin kuuta nousevaa. Pettymys kehnosti toimivaan peliin oli sitäkin karvaampi, kun sen tekijä oli arvostetun Witcher III -pelin tehnyt puolalainen CD Projekt Red.

Sony varoitti, että PS4-konsolin käyttäjät voivat edelleen kohdata teknisiä ongelmia ja suositteli joko PS4 Pro- tai PS5 -konsolin käyttämistä Cyberpunkin pelaamiseen. Pelin kehittäjä jatkaa bugien korjaamista edelleen.

Pelialan analyytikot uskovat kuitenkin, että Cyberpunk 2077 voi pelastaa maineensa kompuroinnin jälkeen. Vastaavia ongelmia on kohdattu ennenkin, kun pelejä on kiireellä rynnitty myyntiin puolivalmiina.

Esimerkiksi brittiläisen Hello Games -yhtiön No Man's Sky, joka julkaistiin vuonna 2016, sai osakseen murskaavan vastaanoton alkuvaiheessaan. Sitä kehuttiin etukäteen vallankumoukselliseksi peliksi, jossa pelaaja saattoi tutkia lähes rajatonta universumia, jossa oli mittaamaton määrä erilaisia planeettoja. Tulos oli massiivinen lässähdys. Peli oli täynnä virheitä ja planeetat liian samankaltaisia. Monet pelaajat vaativat rahojaan takaisin, mutta No Man's Sky on lukuisten korjausten ja ilmaisten lisäosien jälkeen saanut kriitikot puolelleen ja pelaajien suosion.

Uudistukset ja toistuvat päivitykset ovat erityisen tärkeitä verkkopeleissä, joiden liikeidea perustuu siihen, että pelaajat on pidettävä sitoutuneina maksamaan tilausmaksuja.

Tilaajista yritetään pitää kiinni

Toinen ongelmiin ajautunut verkkopeli oli Square Enixin Final Fantasy XIV, joka alkuvaiheessaan tuotti pelaajille pettymyksen laihalla sisällöllään. Ensimmäinen versio vedettiin pois ja suunniteltiin uusiksi, kunnes uusi versio saatiin linjoille vuonna 2013. Yhteisö saatiin vähitellen rakennettua uudelleen ja viime vuonna Final Fantasyn maailmassa vaelteli noin 20 miljoonaa pelaajaa.

Suuri pelaajajoukko on peliyhtiöille kannustin yrittää korjata ontuvia pelejä, koska onnistuessaan korjaus takaa pelille jatkonäkymän ja yhtiölle vakaan tulovirran.

Joskus odotetun pelin maineen tahraa pelaajayhteisön pettymys julkaisijan toimintaan. Amerikkalainen Electronic Arts julkaisi vuonna 2017 pelin Star Wars: Battlefront II. Sillä oli kaikki edellytykset menestyä, koska miljoonille faneille rakas Star Wars -universumi on vahva myyntivaltti.

Kun pelaajat etenivät pelissä, heidän hahmonsa kehittyivät hankkimalla varusteita ja aseita niin sanotuista saalislaatikoista, joita voi hankkia joko taistelemalla tai maksamalla. Jälkimmäisestä eivät pelaajat pitäneet yhtään. EA sai niskaansa ankaran ryöpytyksen pelaajilta ja faneilta, ja muutamaa kuukautta myöhemmin yhtiö luopui maksumahdollisuudesta.

–  Teimme virheen. Valehtelisin, jos sanoisin, että se mitä Battlefrontille tapahtui ja kaikki mitä tapahtui saalislaatikoiden kanssa, ei olisi vaikuttanut meihin yhtiönä, myönsi entinen EA:n pelituotantojohtaja Patrick Söderlund myöhemmin.

Lisää aiheesta:

Alan Wake II on matkalla kaikkien aikojen arvostetuimmaksi suomalaiseksi konsolipeliksi: "Sokka on irti, jos totta puhun"Lost Ark -videopeli rikkonut ennätyksiäYksi Suomen pelialan suurimmista menestyksistä tekee paluun – espoolaisen pelistudion uutispommi sai jopa Elon Muskin huomionBugeistaan parjatun kohupelin megaremontti: Tämä kaikki muuttui uusille konsoleille saapuneessa Cyberpunk 2077:ssäPeli vedettiin vauhdilla pois myynnistä – saatavilla oli kaikkien aikojen helpoin platina-pokaaliFanit käyttivät yhdeksän vuotta Pokémon-tietokonepelin luomiseen – lataa ennen kuin on liian myöhäistä
PlayStationPelaaminenDigiTalous

Tuoreimmat aiheesta

PlayStation
  • 04.12.202313:52
    Joululahjat

    Tämä kierrätetty joululahja kiinnostaa nyt eniten – "Uniikki ilmiö käytetyn tavaran kaupassa"

  • 04.09.202314:22
    Pelaaminen

    Ikäviä uutisia monille PlayStation-pelaajille: Sony nostaa hintoja rajusti

  • 27.04.202317:11
    Tampere

    Polkupyörään asennettu paikannin johdatti poliisit kotietsinnälle Tampereella – sisällä odottikin vähän isompi saalis

  • 26.11.202213:57
    Autot

    Tuleeko PlayStation 5 japanilaismerkin autoihin? Tiellä yksi este: "Kehityttävä huomattavasti nykyisestä tasostaan"

  • 21.02.202206:29
    Videopelit

    Bugeistaan parjatun kohupelin megaremontti: Tämä kaikki muuttui uusille konsoleille saapuneessa Cyberpunk 2077:ssä