Mieltä osoitetaan nyt Facebookissa

Ydinvoimaäänestys kerää taas mielenosoittajia Eduskuntatalolle mutta vielä suurempi joukko ajaa asiaansa netissä. Siinä missä torstain mielenosoitukseen odotetaan satoja ihmisiä, Facebookissa Greenpeacen ryhmässä ydinvoimaa ilmoittaa vastustavansa yli 20 000 palvelun käyttäjää.

Greenpeacen viestintäpäällikön Juha Aromaan mukaan sosiaalisesta mediasta on tullut järjestöille elintärkeä kanava.

- Se on hyvin nopeasti muutaman vuoden aikana tullut aivan keskeiseksi osaksi meidän toimintaa. Vaikuttamisen kamppailu käydään yhä enemmän verkossa, hän huomauttaa.

Aromaan mukaan Facebookista onkin tullut nimenomaan suomalainen tapa ottaa kantaa.

- Me saatamme saada suomenkielisiin Facebook-ryhmiin yhtä paljon ihmisiä kuin on vastaavissa englanninkielisissä ryhmissä, se on aika paljon tämän kokoisessa maassa.

Sosiaalisen median spontaanius pelottaa

Tampereen yliopiston politiikan tutkija Tapio Häyhtiö vahvistaa Aromaan näkemykset. Aihetta tutkineen Häyhtiön mukaan kansalaisaktivismi on siirtynyt yhä enemmän verkkoon.

- Se taas on kasvattanut yksilön aloitevaltaa. Kuka tahansa voi tehdä julkisen asian mistä tahansa asiasta, jos vain tarpeeksi moni muukin kokee sen tärkeäksi.

Esimerkiksi tapaus Strindberg osoitti, että Facebookissa käytetään todellista kansanvaltaa. Kahvilan taakse kerääntyi nopeasti suuri kannattajajoukko ja lopulta Café Strindberg sai jäädä Esplanadille.

- Sehän poliitikkoja vähän sosiaalisessa mediassa pelottaa ja hämmentää, koska siellä voi syntyä täysin spontaaneja ilmiöitä, kommentoi Eduskunnan tietoyhteiskuntaryhmän puheenjohtajana toimiva Jyrki Kasvi (vihr).

Kansa edellä, poliitikot perässä

Kasvi ottaa esimerkiksi tekijänoikeuslakikeskustelun, jolloin eduskuntatalolle ilmestyi kansanjoukko kuin tyhjästä.

- Eduskunnassa ihmeteltiin, että kuka tätä masinoi eikä meinattu ymmärtää, että tässä ovat asiasta samoin ajattelevat ihmiset löytäneet toisensa verkossa. Siinä sitten hämmästeltiin että ne eivät olleetkaan mitään virtuaaliukkeita vaan ihan lihaa ja verta.

Tutkijan mukaan poliitikot itse ovatkin olleet laiskoja hyödyntämään sosiaalista mediaa.

- Tähän asti se hyödyntäminen on ollut varsin latteaa ja laimeaa. Poliitikot eivät ole osanneet hyödyntää sitä että sosiaalisessa mediassa voi poistaa massamedian suodattimen ja saada oman viestinsä läpi sellaisenaan, Häyhtiö arvioi.

Facebookissa pitää myös "olla"

Työministeri Anni Sinnemäen yritys vedota YouTuben kautta äänestäjiin oli tutkijan ja puoluetoverin mukaan hyvä yritys, mutta kaukana läpimurrosta.

- Tässä on ehkä juuri se ongelma, ettei ole ymmärretty sosiaalisen median vuorovaikutteisuutta. Sinne ei voi vaan mennä ja yrittää tehdä jotain, vaan siellä täytyy olla jatkuvasti. Ja se vie aikaa, Kasvi huomauttaa.

Paljon kertoo sekin, että istuntosaliin ei saa viedä omaa läppäriä. Ennen poliitikkojen todellista Facebook-valloitusta sekä ajattelu- että toimintakulttuurin pitäisi siis muuttua, mutta kuinka se onnistuu?

Kasvi uskoo, että luonto tekee tässä asiassa tehtävänsä.

- Luulen, että se tapahtuu vaalien kautta, koska äänestäjät on siellä niin poliitikot jotka ei ole siellä, ne karsiutuu sitten tämän luonnon-, eli vaalivalinnan kautta pois.

Lue myös:

    Uusimmat